به گزارش ایرنا، دبیر پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: این جشنواره باید بستری برای تعاملات هر چه بیشتر باغداران و تاجران و بازرگانان باشد و از سویی سطح علمی باغداران منطقه را افزایش دهد.
رضا زارع زاده اضافه کرد: در جشنواره امسال طراحی های جدیدی برای بسته بندی و فرآوری پسته انجام شده و امید است سردخانه پسته مجهز نیز ایجاد شود.
دبیر پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان بیان کرد : در جشنواره امسال، کارگاه های بورس، کشت و فرآوری گل محمدی و آموزش بازاریابی با حضور استادان دانشگاه تهران برگزار می شود و فراگیران این دوره ها از دانشگاه علمی کاربردی رسول اکرم (ص) دامغان گواهی نامه دریافت می کنند.
وی ادامه داد: نمایشگاه محصولات، ادوات و تجهیزات کشاورزی، صنایع دستی و صنایع غذایی در 200 غرفه از 9 استان کشور در جاده سلامت شهرستان دامغان برپا می شود.
دبیر پنجمین جشنواره پسته دامغان اظهار داشت: با توجه به اهمیت گردشگری، در این جشنواره از 100 راهنمای گردشگری از تهران و استان های همجوار دعوت شده تا با آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری دامغان بیشتر آشنا شوند.
زارع زاده اظهار داشت: شکرگذاری و ستایش از نعمت پسته، تقویت سرمایه گذاری، معرفی پسته، ایجاد کارگاه های آموزشی برای باغداران و کشاورزان، ترویج آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت و ترویج گردشگری از مهم ترین اهداف این جشنواره است.
دبیر پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان اضافه کرد: در جشنواره امسال، هفت جشن بزرگ در بوستان بانوان با عنوان شب های جشنواره با حضور هنرمندانی استان های مختلف برگزار می شود.
امام جمعه دامغان نیز در این آیین گفت: تغییر الگوی کشت و آبیاری نوین در بخش کشاورزی به دلیل کمبود منابع آبی در این شهرستان امری ضروری است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینیان، به خشکسالی های سال جاری اشاره کرد و گفت: چشمه علی دامغان در گذشته یکهزار و 600 لیتر در ثانیه آبدهی داشت و به 360 آبادی آبرسانی می کرد که اکنون این میزان به 160 آبادی کاهش یافته است.
امام جمعه دامغان، به ظرفیت های شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: این شهرستان می تواند سرمایه گزاران بسیاری را به سمت خود بکشاند تا از این ظرفیت ها بتوانیم به نحو احسن استفاده کنیم.
وی افزود: پسته دامغان می تواند در بورس بدرخشد چرا که از لحاظ کیفیت، بهترین پسته ایران است و طرفداران بسیاری در داخل و خارج کشور دارد.
امام جمعه دامغان تصریح کرد: در حوزه گردشگری شهرستان دامغان بسیار درخشان و دارای آثار تاریخی بسیاری است که می توانیم با استفاده مطلوب از این امکانات، اشتغال نیز ایجاد کنیم.
در آیین افتتاح پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان که از 12 تا 16 شهریور با برنامه های متنوع ادامه خواهد داشت، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی حضور دارد.
80 درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد، این شهرستان دارای 20 هزار هکتار باغ است که 17 هزار هکتار آن را باغ های پسته تشکیل می دهد و از این میزان حدود 14 هزار هکتار بارور است.
به دلیل سرمازدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش بینی می شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی، مهمترین ارقام پسته تولیدی در دامغان است.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.