به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آداک به عنوان طراح این سامانه روز دوشنبه در مراسم رونمایی از آن، افزود: این شرکت به تازگی 2 طرح برای شهرداری زنجان انجام داده است که یکی مربوط به بازار خودرو و دیگری سامانه جمع آوری و شناسایی متکدیان است.
اصغر نیتی خاطرنشان کرد: زنجان با مشکل متکدیان غیربومی مواجه است، به طور معمول شهرداری جمع آوری و دادگستری هم اقدام به جریمه و رها سازی آنان می کند و در نهایت این متکدیان بار دیگر به سطح شهر باز می گردند.
وی یادآور شد: این شرکت موفق به طراحی سامانه ای شده است که اطلاعات، اثر انگشت، تصویر و محل دستگیری متکدی را ثبت می کند و در اختیار مراجع قانونی برای رسیدگی قرار می دهد.
نیتی اظهار داشت: در صورتی که متکدی برای بار دوم دستگیر شود، اطلاعات وی در اختیار مراجع قانونی است که می توانند به عنوان جرم به تخلف این متکدی رسیدگی کنند.
مدیرعامل شرکت آداک گفت: در مرحله بعد، این سامانه به شکل نرم افزار در اختیار شهروندان قرار می گیرد و مردم می توانند با ارسال تصویر و محل مشاهده متکدی، تخلف مورد نظر را گزارش کنند تا در اختیار مراجع قانونی قرار گیرد.
وی نخستین مشتری این سامانه را دادگستری استان زنجان معرفی و خاطر نشان کرد: این سامانه قابلیت ارجاع به کل کشور و ثبت اطلاعات تمام متکدیان در شهرهای مختلف را دارد و می تواند به آسانی اطلاعات آنان را در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهد.
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان هم در این مراسم گفت: تاکنون کسی اقدامی برای ساماندهی این متکدیان نکرده بود و به جرات می توان گفت نزدیک 90 درصد آنان غیر بومی بودند.
داوود مرادخانی افزود: این سامانه می تواند به مراجع مربوطه در ثبت اطلاعات متکدیان و شناسایی آنها کمک کند و شهر را از این معضل نجات دهد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان هم در ادامه این مراسم گفت: شرکت های فناور ایده را به محصول و آن را به کسب و کار تبدیل می کنند و محصول هم ابزاری در خدمت کسب و کار قرار می گیرد.
محمد تقی فتحی افزود: سامانه و نرم افزار شناسایی، جمع آوری و ردیابی متکدیان می تواند خصوص شناسایی و پیشگیری از وقوع جرم در این بخش موثر واقع شود.
وی یادآور شد: این معاونت 46 برنامه برای سال جاری تعریف کرده است که بسیاری از آنها فنی بوده و نیاز ایده های جدید دارد.
فتحی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع مردم نه حق خود قائل هستند و نه به حقوق دیگران، اظهار داشت: در صورتی که به عنوان یک انسان به وضعیت پیرامون و حقوق خود واقف باشیم، به حتم نسبت به نقض حقوق شهروندی هم سکوت نمی کنیم.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: ایده های جدید شرکت های فناور در پیشگیری از وقوع جرم، آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی از حقوق شهروندی می تواند موثر واقع شود و کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه جمع آوری متکدیان 13 دستگاه مسئولیت دارند، اما فقط شهرداری به جمع آوری و دادگستری به جریمه و رسیدگی آنان اقدام می کند.
فتحی ادامه داد: حداکثر جریمه دادگستری برای هر متکدی به یک میلیون ریال می رسد، رقمی که کمتر از درآمد یک ساعته آنان است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: تکدی گری یکی از معضلات جامعه است که علیرغم آسیب بودن، آسیب زا هم محسوب می شود.
وی تاکید کرد: این سامانه و نرم افزار برای رفع این پلشتی از جامعه می تواند کمک کند؛ تکدی گری و دعا نویسی در قانون جرم انگاشته شده اند و باید به کمک مردم هم جمع آوری شوند.
پیش از این معاون خدمات شهری شهردار زنجان اعلام کرده بود که این شهر نزدیک 480 نفر متکدی دارد که بیش از 80 درصد آنان غیر بومی هستند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.