به گزارش ایرنا، پنج روز فعالیت و رقابت شبانه روزی 22 استان در بخش آش و 31 استان در حوزه صنایع دستی در منطقه ائل داغی زنجان سرانجام منتهی به یک جشن ملی بزرگ در 26 مرداد جاری همزمان با سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی شد.
به همین مناسبت هم در پایان این برنامه از علی حیدری و مروت علی سیفی به عنوان آزاده و مادران شهید داوود و علیرضا خالقی پور و مادر شهید شهریاری تجلیل شد.
در پایان این مراسم مقام نخست جشنواره ملی آش به منیره حیدری از استان خراسان رضوی، مقام دوم به رباب محمدی از استان زنجان و مقام سوم به طور مشترک به بتول تقی زاده از خراسان جنوی و فریبا صمصامی از زنجان رسید.
عنوان غرفه های برتر صنایع دستی را کاظم نوری ملیله ساز از زنجان، حمید فرجی در احجام چوبی از البرز و نجمه سالاری در پته دوزی از کرمان رسید.
غرفه محمد جوان عطاپور با چاقوی نیریز فارس و عبدالرسول محمدی با صنایع چوبی کرمانشاه هم به عنوان صنایع دستی خلاق معرفی و تجلیل شدند.
در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از شکسته شدن رکورد 120 هزار نفر روز بازدیدکنندگان خبر داد و این موضوع را در سطح جشنواره های ملی ایران بی نظیر خواند.
یحیی رحمتی به حضور سیاه چادر 10 استان اشاره کرد و افزود: در این دوره از جشنواره 50 گروه در بخش پخت آش و 160 گروه در صنایع دستی حضور داشتند و نشان دادند که اصیل ترین کالای ایرانی همین دست ساخته های هنرمندان کشور است.
وی به ورود 160 تور به مقصد این جشنواره اشاره کرد و یکی از شاخصه های این دوره را پوشش خبری گسترده آن اعلام کرد.
رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این مراسم گفت: برای بسترهای صلح جهانی باید ارتباطات بین المللی را افزایش داد و به تعامل با سایر ملل و کشورها پرداخت.
علی وقفچی تاکید کرد: تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت، این امکان را فراهم می سازد که ظرفیت های ایران در این حوزه به جهانیان معرفی شود و مبادلات بین المللی افزایش یابد.
در این مراسم همچنین از نشان ثبت ملی ملیله به نام زنجان رونمایی شد.
سیزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی از 22 تا 26 مرداد جاری در مجموعه گاوازنگ ( ائل داغی ) زنجان برگزار شد.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.