به گزارش ایرنا، کامیونداران حمل کالای برون شهری استان زنجان خرداد امسال نسبت به بالا رفتن قیمت قطعات خودروهای سنگین و لاستیک، در عین ثابت ماندن کرایه ها معترض بودند.
نرخ کرایه حمل بار و مسافر از پنجم خرداد همزمان با سراسر کشور 20 درصد افزایش یافت و بخشی از مشکلات فعالان این حوزه حل شد.
اما مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان همچنان در تلاش برای تحقق دیگر مطالبه های رانندگان حمل و نقل کالا و مسافر هستند که توزیع لاستیک خودرو یکی از این اقدامات بود.

** قیمت لاستیک های توزیعی بالاتر از قیمت بازار آزاد است
دبیر انجمن صنفی رانندگان مسافربری زنجان گفت: توزیع لاستیک از 27 تیر در زنجان آغاز شد که متاسفانه قیمت اعلام شده لاستیک برای سواری های جاده ای 10 تا 15 درصد بیشتر از نرخ بازار آزاد است.
جعفر قربانی اضافه کرد: لاستیک های اتوبوس مسافری بی کیفیت و وارداتی است و تاکنون هیچ راننده ای از این جنس استفاده نکرده تا جواب پس داده باشد به همین دلیل از خرید آن خودداری می شود چرا که در صورت پایین بودن کیفیت، جان بیش از 40 مسافر در خطر خواهد بود.
وی اظهار داشت: لاستیک های هانکوگ، یوکوهاما و میشلن با کیفیت بوده و برای اتوبوس های مسافربری جواب می دهد.
دبیر انجمن صنفی رانندگان مسافربری زنجان گفت: تاکنون راننده ای از بخش حمل بار و مسافر از خرید لاستیک با این شرایط بیان شده استقبال نکرده است و مسئولان باید فکر اساسی تری در این خصوص داشته باشند.
قربانی ادامه داد: در حال حاضر نیز قیمت لوازم یدکی و فیلتر روغن 2 تا سه برابر افزایش یافته است.
وی از توزیع 252 حلقه لاستیک برای خودروهای سواری جاده ای و 56 حلقه وارداتی بی کیفیت نیز برای اتوبوس های مسافری خبرداد و افزود: هیچ راننده ای از این لاستیک ها خریداری نکرده است.
دبیر انجمن صنفی رانندگان مسافربری زنجان گفت: دولت باید وارد عمل شود چرا که خصوصی سازی جوابگوی رفع مشکلات نیست.
وی خاطرنشان کرد: 252 حلقه لاستیک برای سواری های جاده ای و 65 حلقه از نوع وارداتی بی کیفیت برای اتوبوس های مسافربری سهمیه تخصیص یافته است.

** رانندگان توانایی پرداخت نقدی قیمت لاستیک را ندارند
رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی، شرکت ها و موسسات حمل و نقل کالای زنجان افزود: رانندگان خودروهای سنگین برای پرداخت نقدی قیمت لاستیک در فشار هستند.
مهدی خان احمدی یادآوری کرد: در حال حاضر 30 حلقه لاستیک برای بخش حمل کالا سهمیه اختصاص یافته که از این تعداد فقط هشت حلقه فروخته شده است.
وی با بیان اینکه 2 حلقه لاستیک برای یک تریلی کافی نیست، ادامه داد: توزیع لاستیک و برخی حمایت های محدود، مسکن های موقتی است که جوابگوی مشکلات بخش حمل و نقل نیست چرا که نمی تواند مسائل را ریشه ای حل کند.
رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی، شرکت ها و موسسات حمل و نقل کالای زنجان تاکید کرد: توزیع لاستیک برای رانندگان این بخش باید ادامه داشته باشد و طوری عمل نشود که مسئولان مربوطه مشکلات رانندگان حمل و نقل را فراموش کنند و زمانی که صدای اعتراض آنها بلند شد به فکر بیفتند.
خان احمدی قیمت هر حلقه لاستیک سهمیه ای برای حمل بار جاده ای را پایین تر از قیمت آزاد بیان کرد و گفت: پرداخت اقساطی قیمت لاستیک می تواند جوابگوی بخشی از نیاز رانندگان این بخش باشد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان نیز افزود: توزیع لاستیک برای خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین بار و مسافر در این استان آغاز شده است.
علی مدقالچی اظهارکرد: 482 حلقه لاستیک از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت تحویل گرفته ایم که این تعداد سهمیه در اختیار انجمن صنفی رانندگان قرار داده شده که توزیع می کنند.
وی تاکید کرد: سهیمه لاستیک خودروهای، سبک، سنگین و نیمه سنگین بار و مسافر به رانندگانی که دارای کارت هوشمند هستند، داده می شود که در استان زنجان 842 راننده در بخش مسافر و چهار هزار و 568 راننده نیز در بخش حمل کالا این کارت را دارند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان یادآوری کرد: لاستیک های سهمیه ای 10 تا 12 نوع است که قیمت آن در هر حلقه 200 هزار ریال نسبت به بازار آزاد پایین است.
سیداکبر شکری از رانندگان سواری بین جاده ای گفت: قیمت لاستیک سهمیه ای که در انجمن صنفی رانندگان توزیع می شود 10 تا 15 درصد بالاتر از قیمت آزاد است.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید برای خرید لاستیک سهمیه ای پول آن به صورت نقد پرداخت شود که در بازار آزاد خرید به صورت اقساطی است.
شکری یادآوری کرد: توزیع لاستیک با نرخ بالاتر از بازار آزاد و پرداخت نقدی قیمت آن به ضرر رانندگان است و هیچ راننده ای از خرید این قلم کالای سهمیه ای استقبال نمی کند.
وی یادآوری کرد: مسئولان مربوط باید برنامه جدی برای حمایت و حل مشکلات رانندگان حمل و نقل کالا و مسافر داشته باشند، نه اینکه با چنین برنامه هایی رانندگان را متضرر کنند.

** برخی از رانندگان حمل کالا و بار از توزیع لاستیک اطلاعی ندارند
علیرضا مقدم، یکی از رانندگان اتوبوس مسافربری زنجان – لنگرود گفت: از توزیع لاستیک در بین رانندگان هیچ اطلاعی ندارم.
فیروز مهدیون نیز یکی دیگر از رانندگان جاده ای مسافر و عیسی نوری راننده کامیون نیز از توزیع لاستیک بی اطلاع بودند که اظهار داشتند: هیچ دستگاهی توزیع این قلم کالا را به ما اعلام نکرده است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.