یوسف رضاپور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق صحبت های انجام گرفته، قرار است این آب از سد آیدوقموش رهاسازی شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: میزان حجم رها شده آب این سد در مسیر رودخانه قزل اوزن، حدود 20 میلیون متر مکعب خواهد بود که طبق برنامه ریزی ها برای استفاده در امور مختلف در مسیر رودخانه خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: اویل مراداد امسال آب رهاسازی شده به مسیر قزل اوزن در استان زنجان خواهد رسید و مردم می توانند شاهد دوباره زنده شدن این رود باشند.
وی تاکید کرد: از کشاورزانی که زمین های آنها در مسیر این رود قرار دارد، انتظار همکاری، تعامل و همکاری در مورد مصرف آب از قزل اوزن را داریم.
رضاپور با تاکید بر فراگیر بودن خشکسالی ها در کشور، اظهار داشت: طی سال 96 با مصرف بی رویه منابع آب های زیرزمینی، سطح آب دشت ابهر حدود یک و نیم متر افت پیدا کرده و همین دشت سال 95 هم بیش از یک متر افت آب داشته است.
وی تصریح کرد: کارشناسان حوزه آب معتقدند بر اساس استانداردهای بین المللی، حتی یک سانتی متر هم نباید منابع آبی افت داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: دشت زنجان سال قبل نزدیک 90 سانتی متر افت کرده است و سال 95 هم 57 سانتی متر از ارتفاع این آب ها کم شده است.
به گزارش ایرنا، شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
سد آیدوقموش به فاصله تقریبی 20 کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، قرار دارد.
تابستان سال 96 هم رهاسازی آب این سد موجب شد محصولات کشاورزان از خشکسالی و بی آبی نجات پیدا کند.
8068/3216
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.