به گزارش ایرنا، طارم شهرستانی چهارفصل است، این روزها برخی از مناطق شهرستان آب و هوایی خنک و شب‌هایی با نسیم ملایم دارد و برخی مناطق دیگر، هوایی گرم با درجه دمای بیش از 40 درجه را دارا است.
وجود آب و هوای متنوع در طارم باعث شده نقاط دیدنی این شهرستان پهناور در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران باشد، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این منطقه در فصل تابستان، که می تواند موجب جذب علاقه مندان به طبیعت باشد، وجود آبشارهای متنوع و رودخانه های دائمی با آب سرد و زلال در لابه لای درختان جنگلی است که در برخی نقاط شهرستان حال و هوای این روزهای گرم تابستان را خنک کرده است.
منطقه تفریحی شیرین سو در ابتدای جاده طارم- ماسوله یکی از مناطق خوش و آب و هوای شهرستان در فصل تابستان است، منطقه ای که با داشتن چشمه‌سارهای مختلف، رودخانه پرآب و دائمی اش، آبشارهای متنوع و چشم نوازش، پوشش های مختلف گیاهی و درختان جنگلی گوناگونش موجب شده تا هوای خنک آن این روزها فضایی دلنشین در شمال غرب شهرستان به‌وجود آورد.
کمی بالاتر از شیرین سو ، در 10 کیلومتری جاده شیرین سو به ماسوله، روستاهای سیاهورود و نوکیان واقع شده اند، روستاهایی که ارتفاعاتش مرز مشترک استانهای گیلان و اردبیل است، مخلوطی از رطوبت استان گیلان و خنکی استان اردبیل در کنار رودخانه های پرآب این دو روستا هوای دلنشینی را برای مسافران در شهرستان طارم فراهم آورده است که می تواند مکانی برای استراحت و کسب آرامش برای مسافران و گردشگران در فصل تابستان باشد.
**از دیگر نقاط دارای آب و هوای خنک و دلنشین شهرستان طارم در فصل تابستان دره زیبای شیت - ولیدر است که عبور رودخانه دائمی آن از میان درختان گوناگون فضای فوق العاده زیبایی را بوجود آورده است، این دره زیبا و خوش آب و هوا از روستای ولیدر شروع شده و تا انتهای ضلع شرقی باغ های روستای شیت ادامه دارد و از سمت مقابل و کناره‌ها توسط کوه‌های بلندی احاطه شده‌است و گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده‌ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که آبی زلال از میان دو کوه بلند در جریان است منظره بسیار زیبا و دلنشینی را بوجود آورده‌است که همه ساله تعداد زیادی توریست را به این منطقه جذب می‌کند.
رودخانه کردآباد یا چینی لر که بعد از سد طبیعی کردآباد در دره ای به سمت جنوب ارتفاعات شمالی شهرستان طارم سرازیر می شود در طول مسیر خود مناظر زیبا و جذاب و آبشارهای متنوعی را ایجاد که تابستان این منقطه از طارم را خنک و با طراوت کرده است، جهت دسترسی به این نقطه زیبا در شهرستان طارم، 3 کیلومتری جاده شهر آب بر به دهستان گیلوان، جاده ی انحرافی کنار روستای کردآباد تا نزدیک رودخانه ادامه دارد.
رودخانه آب بر که از قله‌های سر سبز ییلاق آب بر در منطقه دیزاب و گرداب سرچشمه گرفته و از کنار شهر آب بر عبور می‌کند و داری مناطق سر سبز گردشگری مانند چشمه خانسر، باغات سر سبز جور کان و پیر همدان بوده و محوطه سر سبز امامزاده جعفر و هاشم و عوف (ع) در جوار این رودخانه واقع شده‌است که محیط دلنشین و خنک برای فصل تابستان می باشد.
رودخانه هزارود، رودخانه ای با آب زلال و قابل توجه که از کوهستانهای شمالی این روستا سرچشمه گرفته و با گذشتن از منطقه توریستی و خوش آب و هوای تنگور با سیراب کردن باغات زیتون، گردو، انار و زمینهای کشاورزی این روستا، بعد از 10 کیلومتر به رودخانه بزرگ قزل اوزن می ریزد؛ نام روستای هزارود هم از این رود گرفته شده است.
بشار هشترخان طارم نیز از دیگر مناطقی است که می شود روزهای گرم تابستان را در کنار آن به خنکا سپرد؛ این آبشار در دره‌ای سرسبز میان کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است؛ سرچشمه آبشار هشتر خان چشمه جوشان است و آبشار پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می‌دهد، ارتفاع آبشار حدود 30 متراست و برای دیدن آبشار زیبای هشتر خان باید از جاده زنجان- طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شد و پس از عبور از امامزاده حسن مثنی و روستای امام به‌آبادی لار رسید و از آنجا تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده پیمود.
از روستاهای دیگر نزدیک آبشار نیز می‌توان به تماشای آبشار رفت. کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه سواری در کوهستان تبدیل کرده‌است. این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده‌است. در طول مسیر، جنگل درختان فندق متعلق به روستاییان، زیبایی خاصی به منطقه داده‌است.
یکی دیگر از آبشارهای مهم این شهرستان که دیدنش خالی از لطف نیست، آبشار روستای کله سیران طارم است که اتفاقا بلندترین آبشار دائمی استان زنجان نیز محسوب می شود که به هنگام بارش باران به اوج خود می رسد و علاقه مندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند.
آبشار روستای کله سیران در روستایی به همین نام در نزدیکی روستاهای انذر و گوهر طارم قرار گرفته و مسیر آن از شهر زنجان و جاده تهم نزدیک تر است.
رودخانه اصلی (دائمی) روستای وزنه سر از به هم پیوستن دو رودخانه پرآب عسگران و خانقاه دره یا خانگه دره تشکیل شده است در مسیر خود با ایجاد آبشارهای زیبا و جذاب خنکی را به ارمغان می آورد که می تواند جای دیگری برای مسافران در فصل تابستان باشد.
رودخانه اصلی وزنه سر در ادامه مسیر با عبور از 3 آبشار شامل آبشارهای کوثر 1 ،2 ، 3 که بزرگترین آن آبشار کوثر1بعنوان اولین ، زیباترین و نزدیکترین آبشار به روستا ی وزنه سر در فاصله 1350 متری شمال روستا و در سر راه آستان مقدس امامزاده سید احمد(ع) 250 متر مانده به آن امامزاده قرار دارد.
رودخانه های پاسار در شمال شرق شهرستان و رودخانه ولیس در جنوب غرب شهرستان با آبشارهای زیبا و پرآبشان از دیگر مناطق گردشگری شهرستان طارم است که می تواند در فصل گرم تابستان محلی خنک برای دوستداران طبیعت باشد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.