علی خلیلی، روز سه شنبه در همایش تخصصی دارو، مکمل و ورزش پاک که در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی زنجان برگزار شد افزود: باید دوره های تخصصی برای باشگاهداران، مربیان و ورزشکاران برگزار شود تا ورزش به سمت علمی تر شدن و عاری از مصرف دارو و مکمل های ورزشی و غذایی غیرمجاز پیش برود.
وی، ورزش پاک را بسیار مهم خواند، اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم، باید اخلاقمداری در ورزش حاکم شود و باشگاهداران، مربیان و ورزشکاران به سمت و سوی ورزش معنوی و جوانمردانه گام بردارند و به این مقوله های مهم و تاثیرگذار توجه وافر و جدی بکنند.
خلیلی با تاکید براینکه انسان سالم کسی است که به لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی، سالم باشد از مقوله مهم سلامت به عنوان بزرگترین نعمت الهی یاد کرد و افزود: امروز باید فرهنگ و اخلاق پهلوانی نیز در ورزش پررنگ شود و فعالان این عرصه نباید فقط به فکر کسب مدال های رنگارنگ باشند بلکه باید به اخلاق و پهلوانی نیز توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: باشگاهداران، مربیان و ورزشکاران باید در اخلاق، روش و منش، سرآمد و همواره با مردم بوده و خدا ترس باشند و از بی اخلاقی ها دور شوند.
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز گفت: تجویز داروها و مکمل ورزشی و غذایی باید از طریق متخصصان و توزیع و فروش آن نیز از سوی داروخانه ها صورت گیرد.
محمد حمزه پور با اشاره به اینکه نظارت بر کیفیت و فروش دارو و مکمل های ورزشی و غذایی تجویز شده، باید دقیق باشد و با گرانفروشی ها برخورد قانونی شود، افزود: این اداره کل با تمام توان بر باشگاه های ورزشی نظارت می کند و اجازه نمی دهد باشگاهی در رشته غیر مربوط فعالیت کند.
وی تصریح کرد: باشگاه های ورزشی باید تهدیدات و خطرات ناشی از تجویز و استفاده از دارو و مکمل ها را جدی بگیرند و به مباحث اخلاقی و ورزش پاک، توجه وافر داشته باشند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان زنجان نیز گفت: مربیان و مسئولان باشگاه های ورزشی، حق تجویز برنامه و رژیم غذایی به ورزشکاران را ندارند و برنامه غذایی باید توسط متخصص تغذیه ارایه شود.
دکتر صدیقه دهنایی با اشاره به اینکه نمی توان به ورزشکاران گفت که به هیچ وجه مکمل مصرف نکنید، افزود: باید ورزشکاران را آموزش صحیح داد تا پی به فرق میان داروها و مکمل های ورزشی و غذایی مجاز و غیرمجاز ببرند.
وی با بیان اینکه بازرسی از باشگاه های ورزشی به معنی خطاکار بودن آنها نیست اظهار کرد: بازرسی از باشگاه های ورزشی به صورت نامحسوس انجام می شود و هر باشگاهی که تخلف کرده باشد طبق ادله و مستندات در وهله نخست به باشگاهدار تذکر لازم داده می شود و اگر آسیبی به ورزشکار وارد شود باید پاسخگو باشد.
دهنایی با اشاره به اینکه وظیفه هیات پزشکی ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان، بالابردن سطح آگاهی در خصوص مضرات و عوارض داروها و مکمل های غیرمجاز است افزود: هدف از ورزش ارتقای سطح سلامت جسم و روح است بنابراین نباید ورزشکاران از داروها و ممکل های غیرمجاز استفاده کنند که در غیر این صورت سلامتی آنها در معرض تهدید و خطر قرار می گیرد.
وی ادامه داد: سلامتی بزرگترین سرمایه انسان است اما برخی افراد خود را گرفتار بیماری ها می کنند و لازم است هیات ها و باشگاهداران به بیمه کردن ورزشکاران تحت پوشش اقدام کنند تا در صورت آسیب دیدگی، بتوانند از خدمات متعدد هیات پزشکی ورزشی استفاده کنند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.