مطالعات جهانی نشان دهنده افزایش روز افزون بیماری‌ها درمیان جمعیت سالمند در جوامع مختلف دنیا است وگفته می‌شود در حال حاضر 36 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر و 4.3 میلیون نفر مبتلا به پارکینسون درسراسر جهان هستند. طبق آمار حدود 9 درصد از جمعیت کشورمان ایران را سالمندان تشکیل می دهد که روندی افزایشی دارد. باتوجه به سیر افزایش جمعیت سالمند در ایران درصورت نبود اقدامات پیشگیرانه لازم، بیماری سالمندی از جمله آلزایمر، پارکینسون و سارکوپنی از جمله بیماری هایی است که درسال‌های آتی در بین سالمندان شیوع بالایی خواهد یافت. اما برای بهبود وضعیت سالمندان لزوم مشارکت مدنی مردم غیر قابل انکار است. سازمان های مردم نهاد با تکیه بر توانایی های خود می توانند در بهبود وضعیت و همچنین استفاده از تجریبات سالمندان فعالیت کنند. 'پردیس فرزانگان سالمند' نام موسسه ای است که کمر همت به بهبود وضعیت سالمندان جامعه بسته است. اما جامعه هدف این موسسه سالمندانی هستند که در دوران جوانی خود جزو نوابغ، مدیران، مسئولان و ورزشکارانی بوده اند که اکنون با سپری شدن عمر به دوران سالمندی رسیده اند. کسانی که حالا به رغم پیری و بازنشستگی همچنان دارای پتانسیل اجتماعی بالایی هستند.
به بهانه تشکیل این موسسه در استان زنجان با مجید نصیری رییس هیات مدیره پردیس فرزانگان مهر آفرین به گفت و گو نشستیم. در نوشتاری که پیش روست نصیری از اهداف و فعالیت‌های این موسسه مردم نهاد می‌گوید.
هدف اصلی موسسه پردیس فرزانگان مهرآفرین چیست؟
پردیس فرزانگان سالمند باور دارد سالمندان نخبه جامعه دارای پتانسیلی هستندکه برای فعال کردن جامعه به ویژه جوانان مفید خواهد بود. درهمین راستا موسسه پردیس فرزانگان با شعار ایجاد روحیه شاداب و با نشاط برای فرزانگان سالمند، پر کردن، بهینه سازی و ارتقای سطح سلامت سالمندان زیر نظر سازمان بهزیستی استان زنجان تأسیس شد. این موسسه قصد دارد افرادی که قبلاً پویا و فعال بوده‌اند را مجدد وارد جامعه می‌کند. در همین جهت از فرزانگانی که در رشته خود متخصص و صاحب نظر بودند نظیر دکتر میر عماد بزرگزاده که ریاست دانشگاه زنجان را بر عهده داشتند همچنین مهندس صادق عسگری،دکتر عزیزیان که در رشته بیوشیمی تخصص دارد یا از اسطوره‌های ورزشی نظیر آقای ایپکچی دعوت به عمل آمده است.
پردیس فرزانگان مهرآفرین در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟
فعالیت‌های موسسه در حوزه‌های مختلفی برنامه ریزی شده است. اما اولین و اصلی‌ترین دغذغه ما ارتقای سطح سلامت سالمندان است. در مرحله اول فرزانگان مورد پایش سلامت قرار می گیرند و اقدامات لازم انجام می شود؛ اولویت بعدی ما فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری است.
همچنین یکی دیگر از بحث اصلی ما ورزش و سلامت جسمانی سالمندان است چرا که فرزانگان سالمند از نظر فعالیت‌های بدنی ضعیف شده‌اند و این ضعف به طور طبیعی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
سالمندان می‌توانند با توانمند سازی علاوه بر انجام امور خود در راستای پیشبرد اهداف جوانان هم کمک کند تا جوانان جامعه را به سمت اشتغالزایی و اهدافشان سوق پیدا کنند.
بحث بعدی موسسه گسترش گردشگری است که به 2 دسته گردشگری سیاحتی و زیارتی تقسیم می‌شود. طی این برنامه‌ها با ترتیب دادن سفرهای یک روزه و 2 روزه فرزانگان سالمند برای سفر و گردشگری تشویق می‌شوند.
پیام موسسه پردیس فرزانگان مهرآفرین چیست؟
همه باید به فکر دوران سالمندی باشند چراکه این مرحله از زندگی در انتظار همه ماست. پس در این دوران وجود محلی برای فعالیت ورزشی و فرهنگی وگذران اوقات فراغت لازم و ضروری است. افراد سالمند با پتانسیل بالا می‌توانند افراد دیگر را از نظر مادی و معنوی حمایت کنند. در حال حاضر سرمایه جامعه ما در دست فرزانگان سالمند است؛ پس باید به فکر افراد سالمند جامعه بود. حوزه تربیتی یکی دیگر از موضوعاتی است که موسسه به آن پرداخته است. طی گفت و گو با سازمان بهزیستی قصد راه اندازی مهدهای سالمندان را داریم یعنی مکان‌هایی که سالمندان بتوانند به صورت ساعتی یا روزانه در آن به فعالیت بپردازند و مورد مراقبت قرار گیرند و حتی غذاهایی متناسب با سن و شرایط خود را در این اماکن دریافت و مصرف کنند. همچنین قصد تأسیس اولین رستوران سالمندی را نیز داریم، در این رستوران غذاهایی مناسب با نیاز سالمندان تهیه خواهد شد. ما در پی تأسیس مکانی هستیم تا اعضا از لحظه ورود ضمن ارتقای سطح سلامت، ورزشی، جسمی و روحی کم کم وارد جامعه شوند و فعالیت‌های اجتماعی خود را آغاز کنند و در انتها طی یک پایش روانی میزان پیشرفت آنها مشخص شود تا به یک نقطه اوج برسند.
درحال حاضر نیاز به چه نوع کمک و همکاری دارید؟
هم اکنون خواهان همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی هستیم تا از بازنشسته های آن‌ها برای عضویت و فعالیت در موسسه دعوت کنیم.
دیگر دغدغه‌ها و اهداف شما چیست؟
بحث مناسب سازی مبلمان شهری برای سالمندان از دیگر دغدغه‌های ماست؛ تا سالمندان آسیب جسمی نبینند چرا که آسیب جسمی زمینه ساز آسیب روحی خواهد شد. موسسه پردیس فرزانگان مهرآفرین می تواند اولین پایگاه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بعد سلامت روانی و جسمانی و جلوگیری از افسردگی و خانه نشینی سالمندان شود.
اعضای موسسه چه کسانی هستند؟
بنده مجید نصیری به عنوان رییس هیات مدیره،دکتر حسین ثانوی به عنوان مدیر عامل، دکتر بدیعی نایب رییس مجموعه،یدالله دواجی، کمال عشق، سمیه عابدی، لاله رحمانی، منصور تقوی و نقی سالک اعضای تشکیل دهنده موسسه پردیس فرزانگان مهر آفرین هستند.
فعالیت شما در چه زمینه‌هایی آغاز شده است و در حال حاضر چند عضو دارید؟
در حال حاضر در بحث گردشگری وارد شدیم، همچنین مراسم شب شعر هفته‌ای 2 روز و دعوت از اساتید بزرگ در حال برگزاری است.از طرفی در ماه مبارک رمضان طی یک ضیافت افطاری پیش افتتاحیه برگزار شد که زمینه ساز آشنایی افراد زیادی با اهداف موسسه بود. درحال حاضر پردیس فرزانگان مهرآفرین با 90 عضو فعالیت خود را آغاز کرده است.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید:
ما در این موسسه در پی دست یافتن به اهداف والایی هستیم از همین جهت از ارگان‌های مختلف درخواست همراهی داریم. همچنین از سازمان بهزیستی برای همکاری هایشان تشکر می کنیم و درخواست داریم این سازمان تبدیل به پلی بین موسسه با نهادهای استان شود. شناساندن و توانمند کردن چهره فرزانگان سالمند جامعه و انتقال تجریبات آنان به نسل جوان دغدغه اصلی و مهم ماست.

* روزنامه مردم نو، 1397،3،23.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.