به گزارش ایرنا، احزاب یکی از اصلی ترین نهادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در یک جامعه مبتنی بر آرای مردم است، گروه هایی که از سویی با حضور فرهیختگان جامعه بنا شده اند، جریان ساز هستند، رابط میان مردم و مسئولان محسوب می شوند و از سوی دیگر می توانند سره را از ناسره تشخیص داده و به جامعه معرفی کنند.
فعالیت چنین گروه هایی است که منجر به کاهش اشتباه در انتخاب مسئولان برای اداره امور جامعه شده و از سوی دیگر در صورت وقوع اشتباهی، مردم حق استنطاق از حزب معرف چنین مسئولانی را پیدا می کنند یا انتقادات خود را به گوش آنان می رسانند.
حال محدود سازی فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در حقیقت به معنای تحدید حق انتقاد و مطالبه گری مردمی است که مسئولان را انتخاب کرده اند.
دولت تدبیر و امید با همین نگاه در مسیر احترام به حقوق شهروندان، خانه احزاب را دوباره فعال کرد و این موضوع را به تمامی استان ها سوق داد تا گروه های سیاسی در سطح کشور حق اظهار نظر و انتقاد داشته باشند.
علاوه بر چنین اقدامی، اسفند سال 96، وزیر کشور به تمام استانداران دستور تشکیل شورای گفت و گوی احزاب و دولت را صادر کرد تا چنین تشکل هایی فرصت بیشتری برای اظهار نظر، انتقاد و طرح مطالبات مردمی داشته باشند.
با همین رویکرد، استاندار زنجان در نخستین جلسه شورای اداری استان در سال جاری که 15 فروردین برگزار شد، اعلام کرد: دولتی ها از ظرفیت 360 تشکل مردم نهاد و یکهزار و 200 هیات مذهبی زنجان در مسائل فرهنگی و اجتماعی استان استفاده کنند.
درویش امیری در همین نشست تصریح کرد: باید با تشکیل شورای گفت وگو با این قشر تاثیرگذار حرف ها و نقدهایشان را بشنویم و ماحصل این شورا را در تصمیم گیری های حوزه اجتماعی و فرهنگی دخیل کنیم.
وی با همین رویکرد اقدام به برگزاری سه نشست با احزاب مختلف در این استان کرد، اقدامی که به مذاق فعالان سیاسی خوش آمد و از آن استقبال هم کردند.
رئیس خانه احزاب استان زنجان هم در همین زمینه اعلام کرد که هم اکنون بهترین فرصت برای احزاب ایجاد شده است و این طیف های فکری و سیاسی باید وارد عرصه شوند و خود را مطرح کنند.
حسن کریمیان این موضوع را هم با صراحت گفت که باید از این فرصت استفاده شود نه آنکه بگویند حرف زده نشود، آنان شرایط حزب را ندیده اند و اطلاعات چندانی ندارند، دنیا به این نتیجه رسیده است که حزب باید مشکلات مردم را در کشور حل کند.
وی تاکید کرد: بها دادن به احزاب و شنیدن صحبت ها و نظرات آنان در همین مسیر حل مشکلات مردم است و امید می رود احزاب هم در همین زمینه برنامه های خود را مشخص کنند.
کریمیان این را هم یادآورشد که جلسه هایی که هم اکنون مسئولان طراز اول استان با احزاب و فعالان سیاسی برگزار می کنند، باید به سمت حل مشکلات مردم سوق یابد.
قائم مقام حزب اعتماد ملی در زنجان این را هم گفت که آینده چنین اقدامی، ایده آل، هم به نفع دولت و نظام است و هم احزاب می توانند فکر و نظر خود را طرح کنند و این شرایط به نفع مردم و مشکلات آنان با همین رویه برطرف می شود.
این موضوع به تایید رئیس سابق و نایب رئیس دوم کنونی خانه احزاب زنجان هم رسید و در همین زمینه گفت: هم اکنون مهمترین نیاز جامعه وحدت است و احزاب باید از منافع شخصی برای رسیدن به این نقطه مشترک دست بردارند.
اکبر عباسی افزود: در برخی استان ها نه فقط از فعالیت احزاب استقبال نشده که در برابر چنین فعالیتی هم مقاومت وجود دارد، در حالی که نخستین خانه احزاب استانی در زنجان راه اندازی شد.
عباسی این موضوع را هم اضافه کرد که نقش احزاب تاکنون پررنگ نبود اما هم اکنون استاندار زنجان از فعالیت آنان استقبال می کند و این تشکل ها هم باید حضور پررنگ تری داشته باشند و نقش نظارتی خود را ایفا کنند.
دبیر حزب پیشرفت و عدالت ایران اسلامی استان زنجان تاکید کرد که ادامه این رویکرد به مردم و مدیریت کمک می کند و منجر به چالش زدایی می شود.
یکی از اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان زنجان هم خواستار بهره گیری از فرصت ایجاد شده کنونی برای فعالیت احزاب شد و گفت: زمانی برای ابراز وجود احزاب محدودیت بود و امروز استاندار خواستار فعالیت آنان شده و این یک امتیاز مثبت است که باید از آن استفاده کرد.
سلطانعلی رفیعی اظهار کرد: این حرکت ها برای تقویت دموکراسی و تحکیم پایه های آن است.
وی تصریح کرد: امکان انتقاد نسبت به دولت و حاکمیت باید باشد و این از مولفه های دموکراسی است و چنین نشست هایی فرصت این گفتمان را فراهم می کند.
دبیر حزب تمدن اسلامی و کانون دانشگاهیان ایران در زنجان هم خواستار در پیش گرفتن عقلانیت در میان فعالان حزبی و سیاسی شد و برخوردهای تند جناحی را به ضرر جامعه خواند.
عباس قنبری اضافه کرد: دولتمردان باید بستر فعالیت های سیاسی را مهیا سازند و احزاب و تشکل های سیاسی از مسئولان مطالبه و دعوت کنند تا مباحث توسعه ای استان پیش رود.
وی ادامه داد: به نظر می رسد نگاه سیاسی استان به احزاب باید یک نگاه مستقل باشد تا چنین فضایی با حمایت های مادی و معنوی بهتر از وضعیت کنونی شود.
با این حال استاندار زنجان تاکید دارد هر 2 جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در دایره حاکمیت نظام جمهوری اسلامی قرار دارند و باید با صبر و بردباری همدیگر را بپذیریم و تحمل کنیم.
درویش امیری این را هم گفت که با پرهیز از نگاه جناحی به آسیب های اجتماعی، همه جریان ها و گروه ها باید خود را ملزم بدانند که نسبت به این موضوعات نگاه ملی داشته باشند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.