به گزارش ایرنا، یکی از دستورالعمل های شورای برنامه ریزی استان زنجان که شامگاه شنبه در استانداری برگزار شد، نحوه توزیع عوارض در بین شهرداری ها و دهیاری های استان بود.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان هم در جریان همین گزارش گفت: همواره این اداره کل عوارض دریافتی از ارزش افزوده را به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می کند.
میرحیدر رضوی تاکید کرد: طی سال 94 یک هزار و 180 میلیارد ریال، سال 95 یک هزار و 420 میلیارد ریال و سال 96، یک هزار و 560 میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده در میان شهرداری ها و دهیاری های این استان توزیع شده است.
وی یادآورشد: نحوه توزیع این مبلغ در سال 94 و 95 با سال 96 متفاوت است به این طریق که در گذشته عوارض وصولی در خارج از حریم شهرها برای دهیاری ها تعریف می شد اما سال گذشته این توزیع تغییر پیدا کرد.
رضوی اظهار کرد: در دستورالعمل سال 96، نحوه توزیع، 70 درصد برای جمعیت شهری و 30 درصد برای روستاها اعمال شد که بهترین راهکار تخصیص بود.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در دستورالعمل سال 97، بنا شد استان هایی که نسبت جمعیتی متفاوتی میان شهرها و روستاها دارند، توزیع عوارض 88 به 12 درصد تغییر پیدا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: درصد جمعیتی 67 به 33 درصد و تخصیص این عوارض نزدیک به واقعیت است، مگر سه درصد تفاوت میان جمعیت و توزیع.
مهرداد سلطانی زنجان خواستار یارانه قرار دادن سه درصد برای روستاییان شد و اظهار کرد: توزیع جمعیتی هم این نوع توزیع را تایید می کند و بهتر است همان 33 به 67 درصد در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این بین خواستار تعیین سهم عشایر شد تا برای آبادانی و تهیه امکانات زیر بنایی آنان هزینه شود.
حسین جعفری افزود: جمعیت عشایر این استان به یک درصد کل جمعیت استان می رسد و در جایی مثل شهرستان ماهنشان این عدد، رقم مهمی محسوب می شود.
مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری زنجان در ادامه خواست همان نسبت جمعیتی برای توزیع این عوارض در نظر گرفته شود.
علی محمودی تاکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، جمعیت روستایی چه تحت پوشش دهیاری و چه فاقد آن مشمول دریافت این عوارض لحاظ شده است.
وی اضافه کرد: سهم عشایر از اواخر سال 96 تعیین شده است و به حساب فرمانداری ها واریز می شود.
محمودی خاطرنشان کرد: با همین اعتباری که از محل عوارض دریافتی به دهیاری ها پرداخت می شود، اقدامات بسیاری در روستاها برای آسفالت معابر، انتقال خدمات و بهبود عمران مناطق روستایی انجام شده است.
پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان هم در ادامه گفت: به نظر می رسد همان 30 به 70 بهتر باشد، چرا که روستاییان هم از آبادانی شهرها به گونه ای منتفع می شوند.
مدیرکل امور روستایی استانداری زنجان اما ادامه داد: این اعتبار چون در پایان هر ماه پرداخت می شود، در شهرداری ها صرف پرداخت حقوق می شود در حالی که در روستاها اعتباری برای عمران و آبادانی این مناطق است.
محمودی تاکید کرد: در روستاها با سیاست هایی که از امسال بر اساس رهنمودهای استاندار در پیش گرفته ایم، موضوع تامین آب شرب را در اختیارات دهیاری ها قرار داده ایم.
وی افزود: سال گذشته از 610 میلیارد ریالی که به حساب دهیاری ها واریز شد 550 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های عمرانی کوچک و بزرگ صرف و برای عمران این مناطق کمک شد.
مدیرکل امور روستایی استانداری زنجان گفت: درخواست داریم در صورتی که قانون اجازه می دهد نسبت جمعیتی 33 به 67درصد را در همان روند توزیع عوارض هم رعایت کنیم.
معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم اضافه کرد: سهم جمعیت روستایی و شهری هر شهرستان برابر نیست و نمی توان به طور کل در مورد نحوه توزیع این عوارض سخن گفت.
خداوردی اظهار کرد: این عوارض باید متناسب با سهم جمعیت روستایی و شهری هر شهرستان در میان شهرستان ها توزیع شود به طور مثال 81 درصد جمعیت خدابنده روستایی محسوب می شوند در حالی که این رقم در زنجان روند معکوسی دارد.
وی افزود: حفظ همین نسبت 30 به 70 درصد به نظر منطقی می رسد با توجه به اینکه نیمی از شهرداری های این استان همان روستا شهر هستند.
شهرام طهماسبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم در ادامه گفت: در صورتی که قانون اجازه می دهد، استان با این توزیع مساله ای ندارد و نسبت 30 به 70 درصد رعایت شود.
در این بین مدیرکل امور مالیاتی ابلاغیه رئیس سازمان امور مالیاتی را به نمایش گذاشت که در آن اعلام شده بود اگر سهم جمعیتی هر استانی مشابه تهران است، نسبت 88 به 12 رعایت شود در غیر این صورت همان روند 70 به 30 لحاظ شود.
عبادی معاون اداره کل امور مالیاتی تصریح کرد: اگر درصد توزیع به هم ریخته شود، قانون برنامه ششم را رعایت نکرده ایم.
خداوردی اما در پاسخ به عبادی گفت: قانون برنامه بودجه سالانه از مفاد برنامه ششم توسعه مستثنی است و می توان در برخی مواقع، متناسب با شرایط عمل کرد.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.