محمدباقر حاج کاظمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون 10 کانون بیماری دامی تب برفکی در روستاهای شهرستان های ابهر، زنجان و ماهنشان شناسایی و این بیماری در آن مهار شد.
به گفته وی، این کانون ها منشا بیماری دامی تب برفکی نبودند، زیرا که بیماری از طریق خرید دام زنده از میدان های دام و یا استان های همجوار وارد مناطق روستایی شده بود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در 10 کانون شناسایی شده 58 راس دام سبک و سنگین در نتیجه ابتلا به بیماری تب برفکی تلف شد که از این تعداد 12 گاو و 46 راس نیز گوسفند بود.
حاج کاظمی تاکید کرد: پس از شناسایی کانون های بیماری واکسیناسیون در این کانون ها و حتی در روستاهای اطراف آن نیز انجام شد.
وی یادآوری کرد: قبل از شیوع بیماری در 10 کانون، واکسیناسیون علیه تب برفکی در این مناطق انجام شده بود که با شیوع آن این عملیات اعمال شد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: عملیات واکسیاسیون توسط 29 اکیپ از بخش خصوصی و دولتی دام های سبک و سنگین از ابتدای سالجاری به صورت رایگان آغاز شده و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد.
حاج کاظمی افزود: بیماری دامی تب برفکی هیچ راه درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند.
وی، از دامداران خواست با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، برای نخستین بار بیماری دامی تب برفکی از اواخر دی 94 وارد استان زنجان شد و فقط در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ایجرود و ماهنشان شیوع داشت.
بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.
این بیماری، یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.
7325/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.