محمدباقر حاج کاظمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر مراتع استان زنجان وضعیت مطلوبی دارند و به همین جهت دامداران به دنبال افزایش تعداد دام ها و کسانی که دامی ندارند علاقه مند به خرید آن هستند.
وی یادآوری کرد: چنانچه دامداری خواهان خرید دام سبک از استان های همجوار است از عاری بودن آن دامداری و منطقه از بیماری دامی تب برفکی اطمینان داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: در زمان حاضر ویروس این بیماری در دوره کمون یعنی بدون علامت و بیماری غیرقابل تشخیص است و اگر دامی آلوده به این بیماری باشد علائم ظاهری در آن نمایان نیست.
حاج کاظمی ادامه داد: دامدارانی که اقدام به خرید دام می کنند به مدت یک تا 2 هفته دام را قرنطینه کرده و جدای از دام های سالم نگهداری کنند و چنانچه هیچ علامتی از بیماری تب برفکی از خود نشان نداد، از قرنطینه خارج کنند.
وی اظهار کرد: در صورت مشاهده هرگونه نشانه های مشکوک از دام زنده خریداری شده، محل نگهداری دام را خشک و آهک پاشی کنند و مورد را با شماره 1512 به دامپزشکی استان زنجان اطلاع دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، بیماری دامی تب برفکی در دنیا خسارت بالایی دارد چرا که اگر دامی آلوده به بیماری باشد دام های کل منطقه را به این بیماری آلوده می کند.
حاج کاظمی، مهمترین خسارت بیماری تب برفکی را تلف شدن دام بیان کرد و افزود: سقط جنین در دام های آبستن، کاهش تولید شیر، گوشت و سرعت رشد از علامت های این بیماری به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار، استان زنجان یک میلیون راس دام سبک (گوسفند) و 180 هزار راس دام سنگین (گاو ) دارد.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.