به گزارش ایرنا، این جشنواره با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، فرمانداری و بخشداری شهرستان طارم، دهیاری هزارود و شوراهای اسلامی هزارود و با حضور جمع کثیری از مردم شهرستان طارم در محل چای باغی روستای هزارود برگزار شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این مراسم گفت: برگزاری جشنواره ها بهانه ای برای زنده کردن فرهنگ، آیین و مراسم های گذشتگان است و به این طریق می توان میراث معنوی موجود در بین گذشتگان را به نسل های جدید انتقال داد.
یحیی رحمتی با اشاره به فرهنگ غنی طارم، این شهرستان را یکی از ارزشمندترین مناطق تاریخی کشور دانست و افزود: شهرستان طارم بواسطه آثار باستانی بسیار زیادی که دارد، دارای پیشینه تاریخی قوی است.
وی یادآور شد: با توجه به عبور رودخانه قزل اوزن در شهرستان طارم و وجود آب فراوان که لازمه زندگی است، اقوام گوناگونی در طول تاریخ در شهرستان طارم سکونت کرده اند که با توجه به اکتشافات انجام شده و تحقیقات باستان شناسی شهرستان طارم دارای پیشینه تاریخی بسیار زیادی است.
رحمتی با اشاره به بخشی از سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی و حضورش در شهرستان طارم، شاخص امنیت را یکی از مهمترین شاخص های توسعه پایدار برشمرد و تصریح کرد: همان طور که ناصر خسرو در سفرنامه خود طارم را یکی از امن ترین مناطق ایران نام برده است، این شهرستان به واسطه داشتن فرهنگ غنی، محصولات کشاورزی گوناگون و آب فراوان دارای امنیت پایدار و قدیمی است.
یحیی رحمتی در مورد طبیعتگردی، شهرستان طارم را دارای ظرفیت بالایی دانست و افزود: آنچه که در این حوزه مستحق شهرستان طارم است به آن نرسیده است و باید زیرساختهای لازم جهت جذب سرمایه گذار برای توسعه گردشگری ایجاد شود که خوشبختانه دولت نیز طرحها و برنامه های حمایتی ویژه ای در این راستا در نظر گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: سالانه نزدیک به 40 هزار مسافر جهت عزیمت به شمال کشور از شهرستان طارم عبور می کنند، بنابراین لازم است زیرساختهای لازم جهت توقف این گردشگران عبوری ایجاد شود تا شاهد توسعه صنعت گردشگری در شهرستان طارم باشیم.
رحمتی با اشاره به حمایت ویژه دولت از صنعت بومگردی یادآور شد: با توسعه این صنعت در طارم، بسیاری از مناطق این شهرستان تبدیل به اقامتگاه های گردشگری می شود که نقش بسزایی در توسعه اقتصاد گردشگری خواهد داشت.
وی برگزاری این جشنواره ها را برای معرفی فرهنگ، آداب و مناطق گردشگری و تاریخی شهرستان طارم پر اهمیت دانست و افزود: برگزاری جشنواره های کشاورزی موجب احیای میراث معنوی و توسعه گردشگری در شهرستان طارم خواهد شد.
معاون فرماندار شهرستان طارم نیز در این مراسم اظهار داشت: اولویت اول توسعه شهرستان طارم، بخش کشاورزی است و با توجه به کمبود منابع آب و عدم تخصیص منابع آبی جدید امکان توسعه افقی زمین های کشاورزی در طارم وجود ندارد و فقط می توان با مدیریت بهینه باعث افزایش عملکرد در سطح شد.
ستار صفری اولویت دوم توسعه شهرستان طارم را صنعت گردشگری برشمرد و افزود: در حال حاضر زیرساختهای لازم برای توسعه گردشگری در طارم وجود دارد و سیاست دولت نیز توسعه زیرساختهای گردشگری و حمایت از سرمایه گذاران در این بخش است.
وی یکی از راه های جذب گردشگر در شهرستان طارم را، گردشگری کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به تجربه برگزاری جشنواره های مختلف زیتون، سیر، گیلاس در طارم و حضور گردشگران داخلی و خارجی در شهرستان بواسطه این جشنواره ها، می توان جاذبه های گردشگری متنوع شهرستان را به همگان معرفی کرد.
وی هدف از برگزاری جشنواره برداشت شاتوت را ایجاد شادی و نشاط، همبستگی و همدلی در بین مردم، معرفی جاذبه های گردشگری با اولویت گردشگری کشاورزی و توسعه گردشگری با اولویت بومگردی برشمرد و متذکر شد: جهت توسعه پایدار اقتصادی با جذب سرمایه گذار در بخش بومگردی که در سطح کشور و کل دنیا مورد استقبال قرار گرفته می توان اقتصاد شهرستان طارم را متحول کرد.
به گزارش ایرنا، روستای هزارود شهرستان طارم در قسمت شمالی این شهرستان واقع شده است و با توجه به تولید بالای شاتوت در این روستا نسبت به بقیه مناطق طارم، اولین جشنواره شاتوت شهرستان طارم در این روستا برگزار شد.
اجرای موسیقی سنتی، شعر و دکلمه، سرود محلی و استقرار غرفه های صنایع دستی و محصولات کشاورزی شهرستان طارم از جمله برنامه های این جشنواره بود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 100 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.