به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران با مساحت 92 هزار و 297 هکتار، منطقه شکار ممنوع خراسانلو با وسعت 70 هزار و 157 هکتار، منطقه حفاظت شده سرخ آباد با مساحت 122 هزار و 618 هکتار و منطقه حفاظت شده خرمنه سر 77 هزار و 885 هکتار مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان زنجان را تشکیل می دهند.
در مجموع 362 هزار و 957 هکتار از وسعت 22 هزار و 168 کیلومتر مربعی زنجان را مناطق تحت پوشش محیط زیست تشکیل می دهد، این در حالی است که بسیاری از مناطق این استان کوهستانی و غیرقابل بهره برداری هستند.
یک پنجم مساحت استان زنجان را مناطق حفاظت شده و تحت کنترل محیط زیست تشکیل می دهد، این آماری است که شهرام طهماسبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نجان اعلام کرد و گفت: بر همین اساس نمی توان در این مناطق فعالیت اقتصادی چشمگیری داشت.
ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم بارها اعلام کرده است که متناسب با پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از ماشین آلات مدرن، میزان آلایندگی و آسیب زنندگی صنایع و فعالیت های اقتصادی همچون 10 یا 15 سال قبل نیست.
سید رضا موسوی مدیرکل محیط زیست استان زنجان هم بارها این جمله را گفته است که حفاظت از محیط زیست مغایر با توسعه نیست اما هر نوع توسعه ای باید با تاکید بر حفظ ارزش های زیست محیطی باشد.
تمامی این سخنان در جای جای خود صحیح و درست است اما مشکلی که علیرغم طرح تمام این سخنان مطرح می شود، مانعی است که در اغلب مواقع گریبان صنایع و سرمایه گذاران را می گیرد.
قانون جلوگیری از آلودگی هوا در سال 1374 و ضوابط استقرار صنایع در سال 1379 تصویب شده است، زمانی که به معنای حقیقی صنایع هیچ راهکار خاصی برای جلوگیری از انتشار آلایندگی نداشتند.
هنوز هم کارشناسان و ضابطان محیط زیست بر اساس همین قوانین استعلام های مورد نیاز سرمایه گذاران و صنایع را صادر می کنند و در این زمینه هیچ راه ورودی برای استقرار صنایع و فعالیت های اقتصادی و تولیدی در نزدیکی یک پنجم از مساحت استان زنجان نمی گذارند.
نکته جالب توجه در این یک پنجم مساحت استان زنجان که در حلقه حفاظت از محیط زیست قرار دارد، معادن و زمین های ارزش مندی برای بهره برداری وجود دارد که معدن مس قره پشتلو یکی از آنها به شمار می آید.
با در نظر گرفتن همین شرایط هم فرامررز نیک سرشت معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان حفظ محیط زیست را مقدم بر توسعه صنعتی خواند و گفت: زندگی خوب برای شهروندان استان با لحاظ مسائل زیست محیطی در فرآیند توسعه حاصل می شود.
هر نوع فعالیت اجتماعی و اقتصادی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و پس از تایید آنها آغاز و اجرا شود، این جمله را هم استاندار زنجان بارها در نشست ها و جلسه های مختلف بیان کرده است ولی این را هم گفته است که باید راهکارهای منطقی و عملیاتی برای گذر از این مانع مطرح شود.
تا همین اواخر سال گذشته یکی از دغدغه های مهم تمام مردم شهرستان زنجان و به تبع آن مسئولان استان، ساماندهی پسماندهای سرب و روی واقع در شهرک تخصصی روی زنجان بود، مشکلی که پس از نزدیک 10 سال پیگیری سرانجام با یافتن منطقه مناسب برای دپوی اصولی آنها در حوالی روستای مرصع شهرستان زنجان برطرف شد.
به نظر می رسد با این شرایط، در کنار پایبندی تمام مسئولان و فعالان اقتصادی به اصول و ضوابط لازم برای حفاظت از منابع حیاتی استان، سازمان محیط زیست هم باید راهکاری برای بازنگری در قوانین و ارزیابی آلایندگی صنایع و فعالیت های تولیدی بیاید و ارائه کند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.