رضا عسگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیل هفته گذشته در روستاهای این شهرستان که اغلب در روستای قره بوته بود، به زیر ساخت ها، آسفالت معابر و انهار موجود خسارت وارد کرده است.
وی یادآورشد: بخشی از منازل روستاییان دچار آبگرفتگی شده اند و لوازم منزل آنان خسارت جزئی دیده و یکی از واحدهای مسکونی فرسوده هم تخریب شده است.
عسگری اظهار کرد: بنا شده است از محل اعتبارات بنیاد مسکن تسهیلات ارزان قیمت و از محل اعتبارات مدیریت بحران، کمک های بدون عوض به روستاییان خسارت دیده پرداخت شود.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: بخشی از شالیزارهای روستاییان این مناطق هم آسیب دیده است که به کمک خود روستاییان اصلاح شد.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از دیوارهای ساحلی که از مسیر داخلی روستا عبور می کرد، تخریب شده که بنا شده است مسئولان شرکت آب منطقه ای و بنیاد مسکن آن را بازسازی کنند.
عسگری ادامه داد: کانالی در مسیر رودخانه حفر شده است که در صوت وقوع سیلاب مجدد، بار دیگر آب وارد شالیزارهای مردم نشود.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: نکته قابل توجه در این حادثه این بود که در هر زمان که بارندگی تشدید می شود، سیل جاری شده و روستا بار دیگر خسارت می بیند که این وضعیت از نبود دقت لازم در ساخت منازل مردم و بخشی از تاسیسات حکایت دارد.
وی تاکید کرد: در هر بار وقوع سیل در این منطقه، اقداماتی انجام گرفته اما بار دیگر رها شده است.
عسگری اضافه کرد: بنا شده است، مطالعه لازم برای پیشگیری از وقوع مجدد سیل و خسارت به روستاییان انجام شود.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: بناست مسیل ها شناسایی شوند تا بار دیگر سیل در این مناطق رخ ندهد و برای روستاهایی که چنین شرایطی دارند باید اقداماتی همچون حفر و هدایت کانال و ایجاد دیواره های ساحلی انجام شود.
وی افزود: با وجود چنین ساخت و سازهای غیر مجازی همچنان می توان شاهد استمرار این اقدامات در محیط های روستایی بود که اغلب هم در حاشیه رودخانه ها انجام می گیرد.
عسگری یادآورشد: رودخانه ها علاوه بر بستر، حریمی دارند که اغلب به این حریم ها تجاوز شده است؛ هشدارهای لازم به دستگاه های متولی از جمله دهیاری ها و شرکت آب منطقه ای داده شده است که از این حریم ها صیانت کنند.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: به حتم ساخت و سازها یک شبه رخ نمی دهد و باید پیش از اتمام هر نوع عملیات اجرایی در بستر و حریم رودخانه ها هشدارهای لازم به سازندگان داده شود.
وی اظهار کرد: روستاییان باید متوجه باشند که با چنین ساخت و سازهای غیر مجازی، علاوه بر آنکه در زمان وقوع حوادثی همچون سیل، خود آنان خسارت می بینند، مسیر رودخانه هم در زمان طغیان آن بسته شده و به دیگران نیز آسیب می زند.
هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران، سه روستای قره بوته، قیطول و اندآباد علیا در زنجان شاهد وقوع سیل و خسارت بودند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.