رویا قهرمانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 40 ارگان و 70 مورد نسوج از این تعداد بیماران مرگ مغزی به نیازمندان اهدا و در مجموع آمار و نمره بسیار خوبی در منطقه حاصل شد.
وی اظهار کرد: این واحد دانشگاهی و با کارهای انجام گرفته توانست در زمینه رضایت از خانواده های مرگ مغزی و در بین دانشگاههای همسطح رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد.
این مسئول ادامه داد: در شهر زنجان نیز میزان رضایت از خانواده های مرگ مغزی روند روبه رشدی داشت و این موضوع بیانگر آن است آگاهی واطلاع رسانی اثر بخشی بهتری در این بخش به همراه داشته است.
به گفته قهرمانی، سال گذشته 60 درصد رضایت از خانواده های بیماران مرگ مغزی استان برای اهدای عضو به شهرستان خرمدره اختصاص داشت.

**18 قلب به نیاز مندان اهدا شد
وی ادامه داد: با توجه به شرایط فراهم شده امکان برداشت ارگان مرگ مغزی بویژه کلیه در استان وجود دارد، اما بخاطر نیاز به ارگان های دیگر پیکر فرد مرگ مغزی به بیمارستان مسیح دانشوری تهران ارسال می شود.
قهرمانی افزود: با کارهای انجام گرفته از 21 مورد مرگ مغزی ثبت شده در استان قلب 18 مورد به نیازمندان اهدا شد که از این تعداد 10 مورد آن به کودکان اختصاص داشت.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: این در حالی است برداشت ارگان مرگ مغزی در این استان به از بین رفتن ارگان های سالم و مورد نیاز نیازمندان منجر می شود و مشکلات افزایش می یابد.
وی بیان کرد: بیشترین ارگان های مورد استفاده بیماران مرگ مغزی استان را کلیه ، کبد و قلب تشکیل می دهد که متناسب با امکانات فراهم شده حیاتی دوباره را به نیازمندان هدیه می کند.
قهرمانی افزود: طی سال جاری 2 مورد مرگ مغزی در استان گزارش شد که هر 2 مورد نیز به کسب رضایت منجر و پس از طی فرآیند ها اهدای عضو انجام گرفت.
وی بیان کرد: این واحد دانشگاهی کیفیت ارگان اهدایی بیمار مرگ مغزی را مورد توجه قرار داده ، در حالی که برخی دانشگاههای علوم پزشکی مرگ مغزی افراد بالای 60 سال را نیز اولویت قرار می دهند.
این مسئول ادامه داد: هدف این واحد دانشگاهی افزایش آمار موارد مرگز مغزی نیست بلکه تلاش می کند تمامی ارگانهای اهدایی با کیفیت بالایی به نیازمندان برسد و چه بسا بی توجهی به این موضوع به مرگ نیز منتهی شود.
قهرمانی افزود: قدم مهم در شناسایی موارد مرگ مغزی ارائه اموزش لازم به پرستاران است که در این راستا سال گذشته بیش از 150 نفر از گروههای هدف تحت پوشش قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در ارتباط با اهدای عضو کارهای مختلفی از قبل اطلاع رسانی از طریق جراید و رسانه های محلی انجام گرفته که نتیجه خوبی در مناطق مختلف به ویژه مناطق روستایی داشته است.
این مسئول خاطر نشان کرد: طی برپایی نمایشگاه آئین محبت ثبت نام آن لاین اهدای کارت اهدای عضو در غرفه معاونت درمان انجام می گیرد و تا کنون 80 نفر به این کار خداپسندانه اقدام کردند.
به گزارش ایرنا، نسوج بدن بافت های سلولی تشکیل دهنده بدن، مانند قرنیه چشم، مغز استخوان، دریچه های قلبی، تاندون، پوست و موارد مشابه هستند.
شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از سال 87 آغاز به کار کرده است.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.