به گزارش ایرنا، بررسی مسئله طلاق از آن موضوع هایی است، که هراندازه در باره آن کتاب و مقاله و گزارش بنویسی، باز جای کار دارد.
این پدیده ناخوشایند و علت هایی که سبب بروز آن می شود، باید دقیق و موشکافانه از سوی دفاتر مطالعاتی مرتبط با حوزه خانواده و دیگر مراجع مرتبط و ذیصلاح بررسی شود.
هرچند امسال آمار طلاق در استان زنجان رشدی نداشته، اما به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور حدود 47 درصد طلاق های کشور در پنج سال اول زندگی رخ می دهد.
طبق آمار طی سال 94، 2 هزار و 309 مورد واقعه طلاق در استان زنجان به وقوع پیوست که این روند در سال 95، 2 هزار و 421 واقعه و در سال گذشته نیز 2 هزار و 509 مورد بوده است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان تاکید کرد: آموزش های پیش از ازدواج در کشور به اندازه آموزش رانندگی هم جدی گرفته نمی شود، از همین رو مشکلات اجتماعی هم روز به روز افزایش می یابد.
سلمان حسینی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر آموزش مهارت های زندگی در جامعه فرهنگ سازی شده و اتفاق بیافتد، پدیده ای به نام طلاق هم به قطع کاهش خواهد یافت.
وی به مهمترین علت های طلاق در زنجان اشاره و اظهار کرد: اعتیاد، بیکاری، نداشتن مهارت زندگی، دخالت اطرافیان زوجین و خیانت همسر از مهمترین عوامل طلاق بشمار می رود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: طبق آمار ثبتی 51 درصد طلاق های این استان در چهار سال اول زندگی به وقوع پیوسته و بررسی ابعاد این موضوع از اهمیت زیادی برخودار است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان گفت: نبود شناخت درست طرفین از یکدیگر، کمبود اعتماد مابین خود، بدبینی به آینده، نبود درک و تفاهم، همچنین داشتن آینده ابهام آلود در زندگی از علت های شکل گیری طلاق در یک زوج محسوب می شود.
بشیر مقدمی افزود: از دیگر علت های مهم و تازه بروز یافته هم می توان به موضوع ظهور شبکه ها مجازی اشاره کرد.
وی اظهار کرد: این شبکه ها یک فضای گسترده ارتباطات بین فردی در کشور ایجاد کرد، ولی زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی آن فراهم نشد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری زنجان تاکید کرد: بنابراین باعث بروز آسیب های اجتماعی شدید از جمله ظهور مسئله ای با عنوان خیانت همسر شد.
مقدمی تصریح کرد: چون نتوانستیم محدودیت های حریم خصوصی افراد را در جامعه مشخص، فرهنگ سازی و تبیین کنیم، ناهنجاری هایی در این فضا اتفاق افتاد، که می شد بهتر از اینها کنترل و مدیریت شود.
وی خاطرنشان کرد: نبود شغل و حمایت نکردن جدی دولت از زوجین در امور مالی و سایر تسهیلات در نظر گرفته شده نیز، یکی دیگر از عوامل شکست زندگی های کوتاه مدت است.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری زنجان ادامه داد: اگر دولت برای اشتغال جوانان برنامه عملیاتی داشته باشد و هزینه های زندگی را برای زوجین آنهم حداقل برای پنج سال نخست زندگی مشترک کاهش دهد، بسیاری از طلاق ها اتفاق نخواهد افتاد.
رشد طلاق در سطح کلان برای کشوری در حال گذر به سمت توسعه، قابل پیش بینی بود و کارشناسان این نکته را می دانستند، این را مهدی قدیمی استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت.
قدیمی افزود: وقتی آموزش عالی، آموزش و پرورش و سهم اشتغال زنان را در جامعه افزایش می دهیم، که البته کار درستی هم هست، منجر به تغییر سبک زندگی و ایجاد استقلال مالی در زنان می شود.
وی ادامه داد: همین استقلال مالی باعث کم طاقتی زنان در تحمل زندگی مشترک و مشکلات آن شده و سبب رشد طلاق در کشور می شود.
قدیمی تاکید کرد: اما نقش دولت در سطح میانه و خرد در پدیده مهم طلاق چشمگیر و تاثیرگذار است.
وی عنوان کرد: نوسانات شدید اقتصادی، تورم، درآمدهای پایین، بیکاری و مانند اینها تاثیر زیادی در پایداری یا تزلزل بنیان های خانواده خواهد داشت.
شاید علت های مهم دیگری هم برای طلاق گرفتن زوجین زنجانی وجود داشته باشد، اما مهمترین و رایج ترین عوامل در این گزارش طرح شد.
انتظار می رود مسئولان مربوطه به طور عملیاتی پیرامون کاهش و مهار پدیده اجتماعی طلاق تصمیم گیری کنند که حاصل آن کاهش طلاق در جامعه باشد.
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.