مهدی قدیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در وقوع یک رخداد اجتماعی همچون اعتیاد، فقط یک متغیر دخیل نیست.
وی یادآورشد: در گرایش جوانان به پدیده مواد مخدر، فقط یک علت، تاثیرگذار نیست و باید عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
قدیمی اظهارکرد: نوسان های شدید اقتصادی می توانند در افزایش یا کاهش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر دخیل باشند.
این جامعه شناس گفت: اعتیاد و مصرف مواد مخدر پدیده پیچیده است و به هر میزان که یک پدیده با متغیرهای مختلفی مواجه باشد به همان میزان هم از پیچیدگی بیشتری برخوردار و در شکل گیری آن عوامل متعددی دخیل است.
وی خاطرنشان کرد: همین پیچیدگی هم موجب شده است که نتوان اعتیاد را خوب شناخت و تحلیل کرد؛ طبیعی است که هرچه این شناخت بیشتر باشد، راه های مقابله با آن هم موثرتر خواهد بود.
قدیمی ادامه داد: در صورتی که به چنین پدیده ای ساده نگاه شود، نمی توان علل مختلف آن را شناسایی و تبیین درستی از آن کرد در نهایت چنین معضلی خود را به جامعه تحمیل می کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان یکی از متغیرهای اساسی و تاثیرگذار در افزایش گرایش جوانان به اعتیاد را موضوع فاصله طبقاتی و توزیع ناعادلانه ثروت خواند و گفت: ایران یکی از کشورهایی است که از فقر رنج نمی برد بلکه از نابرابری در توزیع ثروت می رنجد.
وی تصریح کرد: در جامعه ای که فاصله طبقاتی افزایش یابد، کل اعضای جامعه از آن رنج می برند و پدیده های اجتماعی یکی پس از دیگری خود را نشان می دهد.
قدیمی تاکید کرد: این فاصله موجب می شود که وفاق و انسجام اجتماعی کاهش یابد، محرومیت ها، نا امیدی، ناتوانی در یافتن شغل مناسب و کسب درآمد کافی بیشتر و در نتیجه منتهی به رشد مصرف مواد مخدر شود.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.