در این یادداشت که در شماره 3906 روزنامه مردم نو به چاپ رسیده، آمد است: فریب، دروغ، دروغ‌پراکنی، سرقت زمان، رواج فضای مسموم بی‌اعتمادی، قربانی کردن ارزش‌ها برای رسیدن به منافع خود و بسیاری دیگر از بداخلاقی‌ها را به موارد ذکرشده اضافه کنید، تا هاله‌ای از چهره واقعی جامعه امروز به‌ویژه در دنیای غیرواقعی به نام شبکه‌های اجتماعی را در آینه این کلمات به تماشا بایستید.
این یک ادعا یا یک نظر یا فقط یک ایده نیست، این حقیقتی‌ست که هر شهروندی حتی با یک نگاه سطحی به موضوع، بر آن صحه می‌گذارد.
حتما شما هم بارها با این موضوع مواجه شده‌اید که نکته‌ای جذاب در زمینه‌های مختلف را در یکی از کانال‌های فضای مجازی دیده‌اید، اما در ادامه پیش از آنکه اصل مطلب را برای شما نوشته باشند، برای دیدن مطب کامل، مخاطب را به لینک کانال دیگری هدایت کرده‌اند.
به‌دلیل جذاب‌بودن موضوع درپی مطلب مورد علاقه یا حتی مورد نیاز خود، وارد لینک جدید می‌شوید، اما جست‌وجو در کانال جدید هم فایده ندارد؛ چون خبری از اصل مطلب نیست، بلکه قرار است آنجا هم به کانال دیگری لینک شوید و این دور باطل ادامه دارد.
شرایط ذکرشده در فضای مجازی، تبدیل به سارقی قهار شده است که فرصت زمانی زیادی را از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گیرد. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود... در بسیاری از موارد دیده می‌شود که کانال‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، برای جلب مخاطب و افزایش تعداد اعضای خود، مباحث روز را دستمایه خود قرار داده و درباره آن شایعه‌سازی می‌کنند و بعد با تمام توان آن‌را منتشر می‌سازند.
از شایعه‌سازی برای چهره‌های معروف تا خبر تعطیلی رسمی روز شنبه هفته جاری به مناسبت چهارم شعبان! گستره انتشار این خبر و بازخورد و پیگیری مردم نسبت به آن، چنان وسیع بود که ساعتی بعد از انتشار، روابط‌عمومی‌ آموزش‌وپرورش آن‌را تکذیب کرد، حال آنکه منبع این خبر کانال تازه‌تاسیسی بود که خبر تعطیلی روز شنبه، هفتمین پست آن‌را تشکیل می‌داد، اما چون کانال مذکور نام خود را به‌عبارت «کانال رسمی آموزش‌وپرورش» مزین کرده بود، اعتماد مخاطبان را به‌خوبی جلب کرد.
در این میان آنچه که بیش از همه حساسیت اخلاقی را برانگیخته می‌کند، بازی با ارزش‌ها و باورهای مردم است. کانال‌هایی که با نام‌های مذهبی، سعی در ارائه محتوای دینی دارند، اما به‌منظور کسب درآمد از طریق تبادل لینک، با فاصله چند پست مرتبط باعنوان کانال، ضمن اعلام اینکه «در این ساعت ناگزیر از تبادل لینک هستیم و از صبوری شما سپاسگزاریم» شروع به تبلیغات و ارائه لینک کانال‌های دیگر می‌کنند.
اگر درستی یا نادرستی نفس این‌کار را هم نادیده بگیریم، کانال‌هایی که اقدام به معرفی آن‌ها می‌شود، جای تامل دارند... متاسفانه «پدیده تبادل لینک! در فضای مجازی» چنان برای کانال‌ها حائز اهمیت است که فارغ از محتوا اقدام به آن می‌کنند و در نتیجه این امر، می‌بینیم که یک کانال مذهبی مبلّغ کانال‌هایی می‌شود که محتوای آن بوی عناد و نفاق و فریب و دروغ می‌دهد، به‌ویژه آنکه با ظرافت زیادی سعی در ایجاد بدبینی هرچه بیشتر نسبت به مسائل گوناگون و نیز تولید تنش فکری در میان کاربران دارند.
گویی فضای مجازی در حال تسخیر زندگی واقعی انسان‌هاست و این واقعیتی تلخ یا شور است که استفاده نادرست از دنیای مجازی، زمان را از کاربران خواهد دزدید و سردرگمی را در میان شهروندان یک جامعه افزون خواهد کرد. تلخ یا شور... نمی‌دانم، همین‌قدر پیداست که پدیده‌ای شیرین نیست؛ چون هر آنچه که مرزهای حقیقت را درنوردد و حریم واقعیت را پایمال کند، طعم آن کام زندگی فردی و اجتماعی را تلخ خواهد کرد.
فواید و کاربرد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در کشور ما نیز به عضویت بسیاری از خانواده‌ها درآمده است، قابل انکار نیست، اما این حقیقت دارد که استفاده نادرست از هر امکان و امکاناتی، آن‌ها را تبدیل به تیغی تیز برای بریدن رشته پیوندها و تیشه‌ای محکم برای قطع ریشه ارزش‌ها خواهد کرد. در این آشفته‌بازار شبکه‌های رنگارنگ اجتماعی داخلی و خارجی، مراقب باشیم اخلاق را در پستوی کانال‌ها جا نگذاریم!
7312/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.