حسین امیدمقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ تورم شهری زنجان در حالی که با ثبت 8.1 درصد در دیماه سال گذشته 1.1 درصد بیش از متوسط کشوری بود که روند صعودی را طی کرد و در اردیبهشت به 8.9 درصد رسید.
وی یادآور شد: در اردیبهشت امسال نرخ تورم شهری 2.1 درصد بیش از متوسط کشوری بود اما پس از آن روند نزولی را آغاز کرد تا آنکه در دیماه امسال با ثبت تورم 7.4 درصدی 0.7 درصد از میانگین کشوری پایین تر شد.
امید مقدم اظهار کرد: در نرخ تورم روستایی زنجان در دی سال گذشته رقم 6.8 درصد ثبت شد که 0.3 درصد پایین تر متوسط کشوری بود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم روستایی این استان با شیب ملایم از دی سال گذشته تا تیر امسال در حال افزایش بود اما از مرداد بار دیگر روند کاهشی خود را از سر گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: فاصله میانگین نرخ تورم مناطق روستایی کشور در مرداد امسال با زنجان به 2 درصد رسید و این فاصله با شتاب قابل توجهی در دی سال جاری برای زنجان 6.4 و برای متوسط کشور 9.2 درصد ثبت شد.
امیدمقدم ادامه داد: فاصله نرخ تورم شهری و روستایی زنجان و کشور در 2 گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و کالاهای غیر خوارکی و خدمات هم قابل ارزیابی است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در حالی که نرخ تورم شهری زنجان در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها در دی سال گذشته به 10.8 و در متوسط کشور به 6.8 می رسید، این نرخ در دی سال جاری برای زنجان 11.7 و برای کشور 12.9 ثبت شد.
وی اضافه کرد: در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات نرخ تورم شهری زنجان در دی سال گذشته 6.4 و برای کشور هفت درصد ثبت شد و این رقم در دی سال جاری به 5.5 در زنجان و 6.4 درصد در متوسط کشوری رسید.
امیدمقدم ابراز کرد: نرخ تورم روستایی زنجان در گروه خوراکی ها در دی سال گذشته 6.2 و در دی سال جاری 9.1 ثبت شد در حالی که این رقم در دی پارسال برای متوسط کشور به 6.4 و امسال به 12.5 درصد می رسید.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم روستایی زنجان در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات در دی امسال به 4.5 و در ماه مشابه پارسال به 7.2 درصد می رسید در حالی که این نرخ در متوسط کشوری برای زمان مشابه امسال 7.1 و سال گذشته 7.5 درصد ثبت شد.
وی تاکید کرد: این آمار بیانگر روند کاهشی نرخ تورم استان زنجان در بخش های مختلف در مقایسه با نرخ تورم کشور است.
نرخ تورم استان زنجان در دی امسال 7.1 درصد ثبت شد در حالی که در دی سال گذشته 7.6 درصد بود.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.