در این یادداشت که به قلم علی نصیری، کارشناس ارشد مهندسی شهرسازی در شماره 7320 روزنامه همشهری زنجان چاپ شده، آمده است: اخبار بسیاری در خصوص زلزله در اغلب شهرها و خرابی ها و خسارات ناشی از آن به گوش می خورد و با افزایش وقوع این رخداد، لازم است کمی جدی تر به این موضوع فکر و در شهرسازی به مقاوم سازی بیشتر توجه کنیم.
اخبار زلزله همیشه دردناک است اما تا زمانی که کسی از نزدیک درگیر این حادثه نشود، نمی تواند باور کند زلزله خبر نمی کند و هر آن ممکن است بر شهر یا خانه های مردم آوار شود. زلزله های کوچک و بزرگ اخیر در شهرها و استان ها، همچنین حوادث پیرامون آن به مردم و مسئولان هشدار می دهد که همه در آماده باش باشند و به ایمنی و اقدامات و به اقدامات پیشگرانه برای آن بیشتر توجه کنند. زلزله رخدادی طبیعی در زمین است و همان طور که خود را با پدیده هایی مانند باران وفق داده ایم و برای محافظت خود در برابر آن چتر ساخته ایم، برای پدیده سیل، مسیل ساخته ایم تا آسیب های ناشی از آن کاهش دهیم، باید زلزله را نیز به عنوان یک رخداد طبیعی بپذیریم و نه در جهت مقابله با آن بلکه برای کنار آمدن با آن گام برداریم.
حوادث اخیر زلزله در کشورمان باعث شد مردم تمامی شهرها از جمله زنجان خطر را جدی بگیرند و در پی برنامه ریزی مناسب تری برای آن باشند. با بررسی نقشه گسل های زنجان اشتباهات زیربنایی در شهرسازی مانند ساخت شهرک ثمین روی گسل غربی شهر زنجان و ساخت مجتمع های مسکونی مهر روی گسل برای مردم و کارشناسان ایجاد نگرانی کرده است.
لازم است به شهرک در دست ساخت در غرب سد گاوازنگ موسوم به شهرک ایرانیان هم توجه کنیم که اخیرا از سوی سازمان همیاری شهرداری های زنجان قطعه بندی شده و صدور پروانه ساخت آن ار همین سازمان آغاز کزده است.
با بررسی نقشه گسل های شهر زنجان متوجه می شویم که یکی از گسل های استان در شمال شهرزنجان و کمی پایین تر از سد گاوازنگ واقع شده است. امتداد و جهت این گسل از شرق به غرب است و خطرناک ترین گسل زنجان محسوب می شود. بررسی دقیق تر نقشه ها نشان می دهد که شهرک نامبرده درست روی گسل مکان یابی شده است و شهرک سازی و صدور پروانه ساخت در این محل می تواند باعث بحران باشد.
با نگاهی به نقشه های شهر سرپل ذهاب که خرابی های بسیاری پس از زلزله در پی آورد، متوجه می شویم که خرابی در حریم 500 متری گسل ها حداکثر بود و بیشترین تلفات در این محدوده روی داد. با توجه به این موارد و تجارب حاصله، امید است عواقب این اقدام را بررسی و اوضاع در شرایط اضطراری پیش بینی و برآورد شود.
اکنون که هنوز ساخت و سازی در این محل انجام نشده و هدر رفت سرمایه ای نیز در بر نداشته، شایسته است مسئولان استانی و شهری در اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از ساخت و سازهایی که بحران زاست این موضوع را جدی بگیرند و تدابیری برای بیندیشند تا ازآسیب ها کاسته شود.
7312/6085
دریافت: حسن اکبری ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.