به گزارش ایرنا، در حالی که انقلاب اسلامی به 40 سالگی خود رسیده، جای بررسی میزان تحقق آرمان ها و خدمات ارائه شده آن به قشرهای مختلف مردم بویژه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته وجود دارد و خبرگزاری جمهوری اسلامی بر همین اساس به برگزاری میزگردی با حضور تعدادی از فرمانداران استان اقدام کرد.
در این میزگرد رضا عسگری فرماندار شهرستان زنجان، مجتبی نوری فرماندار ماهنشان و توحید سلیمی فرماندار سلطانیه حضور داشتند و از خدمات گسترده انقلاب و نظام اسلامی در بخش های مختلف به مردم صحبت کردند.

** خدمات عمرانی نظام غیر قابل مقایسه با سال های قبل از انقلاب
فرماندار شهرستان زنجان گفت: خدمات عمرانی که طی 40 سال گذشته در بخش های مختلف بویژه مناطق روستایی انجام شده، غیر قابل مقایسه با تاریخ قبل از آن محسوب می شود.
رضا عسگری افزود: به حقیقت عصر جمهوری اسلامی با دوران رژیم پهلوی قابل مقایسه نیست و اقدامات بزرگ بیشماری در این مدت برای مردم انجام شده است.
وی یادآورشد: امروز تمام مناطق روستایی تحت پوشش شبکه بهداشت و خدمات درمانی هستند و بهورزانی از خود اهالی روستاها برای خدمت رسانی مشغول بکار شده اند.
عسگری اظهار کرد: اجرای نظام جامع سلامت به تنهایی توانست تحول جدی در حوزه بهداشت و خدمات درمانی در مراکز دهستان ها و بهداشتی روستایی ایجاد کند.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: امروز روستای دارای سکنه فاقد برقی در سطح این شهرستان پیدا نمی شود و بیشتر روستاهای از نعمت راه آسفالته برخوردارند و برای آندسته که فاقد این خدمت هستند هم عملیات اجرایی آغاز شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون تمام روستاها از امکان ارتباطات تلفن ثابت و همراه برخوردارند و از خدمت اینترنت بهره می برند.
عسگری با بیان اینکه در حوزه مدیریت روستایی جهشی در دولت تدبیر و امید رخ داده است، ادامه داد: با وجود آنکه قانون فعال سازی دهیاری ها از گذشته تصویب شده بود اما در عمل از سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم شکل عملیاتی به خود گرفت و با دریافت اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده فعال شد.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: طی پنج سال گذشته در دولت تدبیر و امید ما شاهد اجرای پروژه های بزرگی در محیط روستایی بودیم که در حوزه های بهبود عبور و مرور، آسفالت معابر، جدول گذاری، جمع آوری آب های سطحی، خدمات مختلف اجتماعی که هزینه بر بوده، اجرا شده است.
وی اضافه کرد: با در دست اجرا قرار گرفتن طرح توسعه و اشتغال روستایی در سال جاری 220 میلیارد ریال اعتبار برای هزینه کرد در روستاها به شهرستان زنجان اختصاص یافته است.
عسگری با بیان اینکه دهیاران با جدیت در سطح روستاها فعالیت می کنند، زنجان را دارای بیش از 175 دهیاری اعلام کرد که علاوه بر خود دهیار، مسئولان ناظر، افرادی در زمینه جمع آوری زباله ها و رفت و روب روستا بکار گرفته شده اند.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: در روستاهای فاقد دهیاری هم از سال گذشته اعتباراتی پیش بینی شد و تخصیص گرفت و پروژه ها و اولویت ها مشخص شده تا بتوان در حوزه توسعه روستاها اقدامات تکمیل اجرا کرد.
وی با اشاره به برخورداری بیشتر روستاها از نعمت گاز، اظهار کرد: امروز بسیاری از روستاها مشکل خاصی در حوزه آب آشامیدنی ندارند و گسترش خدمات منجر به مهاجرت معکوس روستاییان شده است.
عسگری به اقدامات انجام شده در حوزه علمی اشاره کرد و افزود: تعداد دانشگاه ها و دانشجویان غیرقابل مقایسه با گذشته است و حتی در برخی مناطق روستاییان هم از وجود دانشگاه بهره مند هستند.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: دانشجویان از آخرین فناوری های علمی برخوردار هستند و امکانات آموزشی به راحتی قابل دسترسی است و به جرات می توان گفت که ایران از نظر علمی در خاورمیانه و غرب آسیا رتبه یک را دارد.

** همه روستاها صاحب طرح توسعه هستند
عسگری یادآور شد: امروز همه روستاهایمان دارای برنامه توسعه هستند، طرح هادی دارند، دهیاری ها برای روستاهای دارای دهیاری، ملزم به تدوین سند توسعه روستایی شده اند.
وی اظهار کرد: به طور کامل چارچوب برنامه های مطالعه شده و به تصویب رسیده است و کار توسعه روستاها را در دستور کار قرار داده ایم.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: تسهیلات ارزان قیمتی که طی دولت تدبیر و امید تخصیص داده شده است، تا ما بتوانیم منازل روستایی را مقاوم سازی و نوسازی کنیم و شرایط زندگی را در این مناطق تغییر دهیم.
عسگری خاطر نشان کرد: امروز هیچ محدودی در صدور اسناد مالکیت روستایی نداریم و برای اغلب مناطق صادر شده است و فقط برای بخشی از روستاها که با مشکل وقف و عدم استقبال روستاییان مواجه بوده، این موضوع انجام نشده است.
وی ادامه داد: برای محرومان در محیط های شهری و روستایی، کمیته امداد وارد شده است، برای محرومان واحد مسکونی ساخته و تحویل شده است که بخشی از هزینه آن را دولت تقبل کرده و بخشی را هم نهادهای حمایتی و خیران پرداخته اند و از خود متقاضی پولی دریافت نشده است.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: ما هم اکنون خانواده دارای 2 معلول فاقد خانه در سطح شهرستان نداریم و برای آنان خانه ساخته شده است.
وی اضافه کرد: در این دولت با همکاری بنیاد مستضعفان و کمک های دستگاه های حمایتی، بیمه اجتماعی روستایی جهش خوبی داشته و روستاییان می توانند با حداقل دستمزد از مزایای دوران بازنشستگی برخوردار شوند.
عسگری با بیان اینکه ریشه کن کردن بیماری های واگیردار از دیگر دستاوردهای انقلاب برای همه مردم است، ابراز کرد:امروز کسی وجود ندارد که بر اثر ابتلا به بیماری واگیردار جان خود را از دست بدهد، نوع بیمارها از حالت واگیری خارج شده و مرگ و میر به رفتار و سبک زندگی افراد بر می گردد.
فرماندار شهرستان زنجان به مدیریت بحران کشور در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: امروز کمتر جایی داریم که در معرض سیل قرار داشته باشد و جاهایی که خود افراد نکات ایمنی را رعایت نکرده اند، حادثه ساز شده است.
وی افزود: در حوزه محرومیت زدایی دولت تدبیر و امید، یارانه مجموعه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سه برابر شد و علاوه بر آن، کمک هزینه ای خود کمیته امداد و بهزیستی به عنوان مستمری، اضافه شده و کمک های خاص برای افراد خاص و محروم هم لحاظ شده است.
عسگری یادآورشد: شرایطی را دولت توانسته مهیا کند که خانواده محروم از حداقل معیشت بهره مند و فقر مطلق نداشته باشد، مگر آنکه خانواده ای تحت پوشش قرار نگرفته باشد.
فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه در حوزه شرکت های دانش بنیان اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: امروز پارک های علم و فناوری در استان ها اغلب هم از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شکل گرفته و توانسته اند اقدامات خوبی داشته باشند.

** توسعه نباید متوقف شود
فرماندار شهرستان زنجان گفت: اولویت ها تغییر کرده است، زمانی در محیط های روستایی آب آشامیدنی و زمانی مدرسه مطالبه می شد و امروز به جایی رسیده که اینترنت نیاز دارند و هرچه ما کار می کنیم، نیازهای جدیدی ایجاد می شود.
عسگری افزود: به واسطه توسعه ای که رخ می دهد، نیاز جدید هم ایجاد می شود و باید هم به آنها توجه کرد، توسعه نباید متوقف بشود هرچه جلوتر می رویم نیازهای جدیدی شکل می گیرد.
وی یادآورشد: طی سال گذشته 30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفت و به این طریق توانستیم هم منابع را حفظ کنیم و هم توسعه باغات و مزارع کشاورزی را داشته باشیم.
فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه توسعه گلخانه ها و باغات را به شکل مدرن و علمی در دستور کار داریم، گفت: مراکز جامع خدمات کشاورزی شکل گرفته و به کشاورزان برای افزایش بهره وری و دستیابی به محصول بهتر و استفاده از سیستم های جدید کشاورزی، باغداری، گلخانه ها و استخر پرورش ماهی آموزش می دهند.
عسگری اظهار کرد: توجه به اشتغال جوانان روستایی و استفاده از ماشین آلات و مکانیزاسیون کردن کشاورزی در گذشته هم بوده و با شدت و تکنولوژی های جدیدتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی به استفاده از بذور اصلاح شده در کشاورزی برای دستیابی به تولید بهتر و بیشتر اشاره و خاطر نشان کرد: امروز به برکت شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای پژوهشی و ورود فارغ التحصیلان کشاورزی، در مسیر قرار گرفته ایم که از نظر اقتصادی، فعالیت کشاورزی اقتصادی تر می شود.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: در حوزه خرید تضمینی محصولات، سال گذشته قیمت جهانی کمتر از قیمت تضمینی ایران بود، اما دولت خود را مکلف دانسته بود که خرید تضمینی را داشته باشد و در جای جای کشور این اتفاق می افتاد.
وی به راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و آن را فرصتی برای صادرات محصولات کشاروزی با هدف توانمند سازی کشاورزان برشمرد.
عسگری تاکید کرد: مجموعه اولویت ها در محیط های روستایی شناسایی شده و در جهت اولویت بندی کردن این نیازها مسئولان دستگاه های اجرای مکلف شده اند و با جدیت برنامه ها را بر اساس اسناد بالا دستی پیگیری می کنند و امید می رود که بتوان پاسخگوی شهروندان هم بود.

** تزریق 470 میلیارد ریال به دهیاری های زنجان طی 4 سال از محل مالیات بر ارزش افزوده
فرماندار شهرستان زنجان گفت: از سال 92 تا پایان 95، بیش از 470 میلیارد ریال دهیاری های این شهرستان در بخش عمرانی روستاها از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هزینه کرده اند.
عسگری ادامه داد: طی این مدت 280 میلیارد ریال در بخش مرکزی، 120 میلیارد ریال در بخش زنجانرود و 70 میلیارد ریال در بخش قره پشتلوی این شهرستان توسط دهیاری ها هزینه شده است.
وی اضافه کرد: در پنج سال گذشته کاهش تعداد بیمه شدگان اجباری را نداشته ایم و همواره آمار یا ثابت بوده و یا سیر رو به رشد داشته است و علیرغم تعدیل نیرو و بازنشستگی برخی افراد، عدد نهایی بیمه شده تامین اجتماعی سیر صعودی داشته است.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: علاوه بر اشتغال فراگیر در روستاها، اشتغال محرومان، اعتباری که در این شهرستان بابت اشتغال محرومان و مددجویان نهادهای حمایتی که پیش بینی شده بود، 100 درصد محقق شده است و اعلام کرده ایم که برای متقاضیان از سایر منابع و استان ها هم بتوانیم جذب کنیم همکاری بانک ها را داریم.
عسگری اظهار کرد: اولویت اصلی دولت که با جدیت هم دنبال می شود، اشتغال است و از سوی دیگرآسیب های اجتماعی جامعه ما را رنج می دهد و از همین رو هم دولت سند کاهش آسیب های اجرایی را تدوین کرده و در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه در کاهش آسیب های اجتماعی خود مردم هم باید وارد صحنه شوند، افزود: در بحث اعتیاد، از ابتدای انقلاب شاید نزدیک 12 هزار نفر شهید شده اند و هزینه های کلانی داده ایم اما علت اصلی نبود توفیق در آن، نبود مشارکت اجتماعی است؛ موضوعی که دغدغه 93 درصد مردم به شمار می آید.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: همه توقع از این داشته اند که نیروهای نظامی و امنیتی بتوانند به تنهایی کار کنند، در حالی که باید این موضوعی اجتماعی باشد و همه احساس مسئولیت کنند.

**امنیت پایدار مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی
فرماندار شهرستان ماهنشان گفت: انقلاب اسلامی، به معنای واقعی انفجار نور بود و نظام اسلامی مانند خورشیدی است که به تمام نقاط خاورمیانه نور می پاشد.
مجتبی نوری نخستین دستاورد انقلاب اسلامی را امنیت پایداری خواند که باید قدردان آن بود و افزود: این امنیت دستاورد خون شهداست که در سایه این امنیت مردم زندگی می کنند.
وی یادآورشد: امروز در حالی به 40 سالگی نظام نزدیک می شویم که تلاش دشمن این است که این شادکامی ها را به کام ملت ایران تلخ کند، در دهه فجر باید با تزریق روحیه نشاط و امید بتوانیم دستاوردهای نظام اسلامی را به اطلاع مردم رساند، دستاوردها قابل پنهان کردن نیست و قابل مشاهده است.
نوری با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در ماهنشان به واقع قابل لمس است، اظهار کرد: تمام دستاوردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، در ماهنشانی که ماهیت روستایی داشت، امروز چهره جدیدی به خود گرفته است، مشهود و ملموس است.
فرماندار شهرستان ماهنشان به نبود برق در شهرستان ماهنشان تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون تمام خانوارهای روستایی از نعمت برق برخوردار هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش، پیش از انقلاب اسلامی در ماهنشان چیزی به نام مدرسه راهنمایی نبود و به برکت نظام اسلامی هم اکنون این شهرستان بیش از هفت هزار دانش آموز و سه واحد آموزش عالی و بیش از 700 دانشجو دارد.
نوری ادامه داد: در حوزه بهداشت ماهنشان، طی 5 سال گذشته 26 پروژه با اعتبار 100 میلیارد ریال تمام خانه های بهداشت نوسازی شده اند و در همین دهه فجر هشت خانه بهداشت احداث و راه اندازی شده و دستاورد خوبی است،
فرماندار شهرستان ماهنشان به راه اندازی دفاتر آی سی تی در همه روستاهای این شهرستان اشاره کرد و احداث سه سد در ماهنشان را گامی بزرگ برای تامین آب شرب روستاها برشمرد.
وی اضافه کرد: از بزرگترین دستاوردها این است که قبل از انقلاب ماهنشان بخشی از شهرستان زنجان بود و با تاسیس بخش انگوران و فرمانداری، ماهنشان، به شهرستان ارتقا یافت و امروز مردم به راحتی کار خود را انجام می دهند و از دستاوردهای نظام بهره مند می شوند.
نوری اظهار کرد: ماهنشان از قطب های تولید ماهی در کشور است و هم اکنون 700 استخر ماهی در این شهرستان فعالیت می کند که هشت هزار تن ماهی سردآبی می شود و حداقل در این حوزه 2 هزار و 500 نفر به طور مستقیم شاغل شده اند.
فرماندار شهرستان ماهنشان به وجود بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با استقرار واحدهای فرآوری در اطراف این معدن بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم شاغل شده اند.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در سال 97، 90 روستا از اینترنت پر سرعت برخوردار خواهند شد، بعد از انقلاب احداث تصفیه خانه شهر دندی و ماهنشان را داریم که پیشرفت آن به بیش از 70 درصد می رسد و تنها شهرستانی هستیم که روستای پری از شبکه فاضلاب برخوردار است.
نوری به گازرسانی روستایی در این شهرستان اشاره کرد و یادآورشد: به تبع سفر دکتر روحانی به زنجان و مصوبه گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار، تعداد 77 روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد که هم اکنو68 روستا از نعمت گاز برخوردارند.
فرماندار شهرستان ماهنشان با بیان اینکه گازرسانی 16 روستا و هفت واحد صنعتی در دهه فجر امسال با اعتبار 41 میلیارد و 150 میلیون ریال به بهره برداری می رسد، گفت: در حوزه راه سازی، بحث آسفالت قبل از انقلاب یک مفهوم انتزاعی داشت، حتی راه اصلی این شهرستان خاکی و شوسه بود در حالی که هم اکنون از مجموع 815 کیلومتر راه های شهرستان 455 کیلومتر آن آسفالت شده است.
وی یکی از پروژه های مهم این شهرستان را تعریض راه زنجان – دندی – تخت سلیمان اعلام کرد که 30 کیلومتر آن انجام شده و باقی در دست مناقصه است.
نوری اظهار کرد: 126 روستای دارای سکنه داریم که از این تعداد هشت روستای بالای 20 خانوار از پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی برخوردار هستند و اقدامات خوبی بعد از انقلاب رخ داده است.
فرماندار شهرستان ماهنشان به اجرای طرح هادی در 101 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان و بهسازی معابر 81 روستا اشاره کرد و گفت: یکی از برکات نظام تاسیس دهیاری هاست، بحث بهسازی معابر و اجرای اقدامات عمرانی، جمع آوری زباله و مدیریت آن از طریق دهیاری ها انجام می شود و از محل ارزش افزوده بیش از 100 میلیارد ریال به دهیاری ها پرداخت شده و موجب رضایت مندی مردم از نظام شده است.
وی تاکید کرد: پیش از انقلاب اسلامی، مفهومی به نام ورزش در این شهرستان وجود خارجی نداشت اما اکنون سرانه ورزشی ماهنشان از نرم استانی هم بیشتر است.
نوری خاطر نشان کرد: این اقدامات نوید بخش حرکت نظام اسلامی به سمت تعالی است و امروز همه مسئولان باید به این حرکت رو به رشد کمک کنند.
فرماندار شهرستان ماهنشان با بیان اینکه دستاوردهای نظام در مناطق محروم آشکارا قابل مشاهده است، گفت: هم اکنون دولت موضوع اشتغال روستایی را برای کاهش نرخ بیکاری در دستور کار قرار داده و 90 میلیارد ریال هم برای این شهرستان پیش بینی کرده است.

** دستاوردهای نظام اسلامی با افتخار قابل دفاع است
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، در تمامی حوزه ها و به خصوص توسعه زیر ساختها، اقدامات خوبی انجام شده است که امروز نظام با سربلندی اعلام می کند که این دستاورد انقلاب ماست و با افتخار هم باید از آن دفاع کرد.
نوری یادآورشد: در حوزه زیر ساخت ها، به سمتی می رویم که اینترنت پرسرعت برای مردم تامین کنیم، تمام زیر ساخت ها را به روستاها منتقل کردیم تا مهاجرت معکوس رخ دهد.
فرماندار شهرستان ماهنشان گفت: امروز تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی روستایی با نرخ کارمزد پنج درصد اعطا می شود در حالی که کشور در خشکسالی مالی به سر می برد.
وی اظهار کرد: در حوزه نظام سلامت طی پنج سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده که در نوع خود بی نظیر است تمام افراد روستایی تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفته اند و در بیمارستان های دولتی با حق درمان کمتر از پنج درصد از خدمات درمانی بهره مند می شوند.
نوری خاطر نشان کرد: یکی از وظایف دولت که رئیس جمهوری هم مد نظر قرار داده، هم در چهار ساله اول و هم چهار ساله دوم بحث ایجاد اشتغال پایدار برای تمام جوانان روستایی است.
وی ادامه داد: ماهنشان در دو حوزه معدن و کشاورزی سرآمد است، بطوری که بزرگترین معدن خاورمیانه را دارد و واحدهای فرآوری که جنب معدن شکل گرفته و هر واحد بیش از یکهزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.
نوری به پیش بینی توسعه آبیاری نوین برای کشاورزی در مزارع و باغات اشاره و اضافه کرد: 85 درصد اعتبار مورد نیاز این برنامه به متقاضان بلاعوض پرداخت و 15 درصد مابقی هم با تسهیلات و کارمزد کم تامین می شود.
فرماندار شهرستان ماهنشان تاکید کرد: به حتم باید بدنبال کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم همچون پسته و زعفران بود، اقدامی که ماهنشان طی سال های گذشته آغاز کرده و آن را دنبال می کند.
وی ابراز کرد: دولت به دنبال ایجاد مشاغل خانگی و بهره گیری از فضای مجازی برای اشتغالزایی است و شرکت هایی هستند که در حوزه فروش و بازاریابی می توانند به این مشاغل کمک کنند.
نوری به وجود 2 شهرک صنعتی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: این شهرک ها پس از انقلاب اسلامی مستقر شده و زیر ساخت های آن در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.
فرماندار شهرستان ماهنشان با بیان اینکه یکی از برنامه های مورد تاکید دولت، بوم گردی است، یادآورشد: این شهرستان در مثلث گردشگری استان قرار دارد و از همین رو به روستاییان اعلام شده است که حداقل 200 میلیون ریال تسهیللات بوم گردی برای مناسب سازی واحد مسکونی به منظور استقرار گردشگران پرداخت می شود.
وی تاکید کرد: گردشگران خارجی برای استقرار در هتل های پنج ستاره عازم روستاها نمی شوند و می خواهند از خانه ها و آداب و رسوم سنتی این مناطق دیدن کنند و لذت ببرند.
نوری اظهار کرد: به دنبال احداث خانه های بوم گردی با کمک دهیاری ها و بنیاد مسکن هستیم و هم اکنون در روستای الم کندی با هزار خانوار خانه گردشگر افتتاح شده است.
فرماندار شهرستان ماهنشان با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت بسیاری در حوزه گردشگری دارد، قلعه بهستان، ارتفاقات قارقالان و دربند قاطرچی را نمونه بارزی از این مناطق اعلام کرد.
وی یکی دیگر از ظرفیت های این شهرستان را زردآلوی ماهنشان خواند و خاطر نشان کرد: به دنبال ایجاد ارزش افزوده با فرآوری این محصول هستیم تا از خام فروشی جلوگیری شود.
فرماندار شهرستان ماهنشان تصریح کرد: اتفاقی که در دولت های گذشته رخ داد موضوع حفر چاه های غیر مجازی بود که مطرح شد و اعلام کردند که ایران بر روی دریای آب قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برای عبور از این بحران علاوه بر پیگیری کاشت ارقام پر محصول با نیاز آبی کم، به دنبال یکپارچه سازی زمین های زراعی هستیم، اگرچه مقاومت هایی هست اما دولت مزایا و تسهیلاتی خوبی پیش بینی کرده است.
نوری تاکید کرد: اگر کسی خواستار تماشای دستاوردهای انقلاب و نظام است، به ماهنشان سفر کند.

** سلطانیه، شهرستان متولد دولت تدبیر و امید
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: سلطانیه از سال 92 تبدیل به شهرستان شده است و پیش از آن زیر مجموعه ابهر بود و نمی توان اختلاف این 4سال دولت تدبیر و امید را با گذشته مقایسه کرد.
توحید سلیمی افزود: سلطانیه از روزی که شهرستان شد، انتظارات فراتر رفت، در حالی که هیچ دستگاه اجرایی در شهرستان مستقر نبود و در دولت تدبیر و امید، 18 دستگاه اجرایی و یک کارگزار بیمه مستقر شد.
وی یادآورشد: چهار دستگاه دیگر هم در دست پیگیری هستند که در شهرستان مستقر شوند و به مردم خدمت رسانی کنند.
سلیمی اظهار کرد: در این چهار سال، کارهایی که در شهرستان شده، به هیچ عنوان قابل مقایسه با 36 سال قبل از آن نیست، اگر مقایسه کنیم، خدمات چهار سال گذشته با 36 سال گذشته نظام برابر می کند.
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: هم اکنون به برکت نظام و دولت یازدهم، 100 درصد روستاهای سلطانیه از نعمت گاز برخوردار هستند و در تمام روستاها به نوعی از خدمت پزشکان بهره مندیم، امروز با توجه به گزارش وزیر بهداشت، در همه روستاها از خدمات پزشکی و خود پزشک هم استفاده می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: سلطانیه یک تفاوت هایی با سایر شهرستان ها دارد، به لحاظ سبقه تاریخی، فرهنگی و در کنار محور جاده ترانزیت قرار گرفته بویژه وجود گنبد سلطانیه، فرصت های خاصی برای آن ایجاد کرده است.
سلیمی ادامه داد: مردم سلطانیه بسیار اهل مطالعه و کتابخوانی هستند و افتخار می کنیم که در سال 96، جلوتر از اهداف ترسیم شده تا پایان سند چشم انداز 1400 هستیم.
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: به لحاظ احداث کتابخانه از میان 91 کتابخانه سطح استان، هشت مورد فقط در شهرستان سلطانیه قرار دارد و از بین جمعیت 29 هزار و 480 نفری آن 9 درصد عضو کتابخانه های این شهرستان است و ما از بحث افق چشم انداز جلوتر هستیم.
وی اضافه کرد: در بحث دهیاری ها، اتفاقی که در شهرستان سلطانیه افتاده از 92 به این سو، نزدیک 125 میلیارد ریال از محل اعتبارات مالیات بر ازش افزوده به روستاها تزریق شده است.
سلیمی اظهار کرد: در بحث عمران روستایی و خدمات ارائه شده به روستاییان، چهره روستاها تغییر یافته و آن چیزی نیست که پیش از دولت یازدهم بود.
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: در بحث عمران شهری هم طی چهار سال قبل 65 میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده به شهرداری سلطانیه تزریق شده است کاری که تا به حال اتفاق نیفتاده بود.
وی افزود: در بحث های دیگر سلطانیه، بخش باغ حلی و روستای گوزل دره به عنوان قطب تولید سیب درختی شهرستان مطرح است که به سمت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و سردخانه در این مناطق می رویم.
سلیمی یادآورشد: سلطانیه دومین شهرستان استان است که دومین مرکز معاینه فنی را در دهه فجر به بهره برداری می رساند.
فرماندار شهرستان سلطانیه با بیان اینکه 74 درصد جمعیت این شهرستان روستایی هستند، گفت: تزریق اعتبارات مختلف به روستاهای این شهرستان، منجر به اجرای خدمات عمرانی بسیاری در این مناطق شده است.
وی حلقه مفقوده موجود در روستاها را تولید و اشتغال اعلام و اظهار کرد: بسته های متفاوتی برای کل کشور پیش بینی شده است، در بسته ای که خود دولت برای تولید اشتغال پیش بینی کرده ، سهم اعتبار پیش بینی شده برای شهرستان سلطانیه در گام نخست نزدیک 72 میلیارد ریال است.

** پیگیری مباحث اجتماعی و فرهگی در کنار مسائل اقتصادی
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید که به واقع به آن ورود جدی کرده در کنار تمام فعالیت های اقتصادی، بحث های اجتماعی و فرهنگی است.
سلیمی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در کنار پرداخت به تمام مسائل این چنینی، به بحث احزاب و سازمان های مردم نهاد ورود جدی کرده است، مسائلی که پیش از این، از آن غافل بودیم، به خصوص خانه احزاب را راه اندازی کرده است.
وی به احیای آئین نامه سازمان های مردم نهاد در دولت یازدهم اشاره و اضافه کرد: از سال 81 که آئین نامه ای برای سازمان ها مردم نهاد نوشته شده، 10 سال بدون آنکه به آن پرداخته شود، مسکوت مانده بود و به نوعی سازمان های مردم نهاد و احزاب را به چشم طفیلی می دیدند و گاه به هیچ وجه دیده نمی شد.
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: آئین نامه سازمان های مردم نهاد را به مجلس پیشنهاد کرده که اگر مصوب شود، این سازمان ها زیر مجموعه آن قانون می روند و اقدامات را انجام می دهند و شعار ما هم همین بوده و نمود این جمهوریت باید از طریق سازمان های مردم نهاد پرداخته می شد.
وی افزود: در کنار تمام مسائلی که رخ داده به حتم بیکاری و فقر باعث بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود و بر همین منظور بحث ارتقای ریاست شورای اجتماعی کشور از وزیر کشور به ریاست جمهوری، نویدهای خوبی به کشور می دهد.
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: تمام این اقدامات برای آن است که برای مردم نشاط اجتماعی را به ارمغان بیاورند و امید را به آنان تزریق کنند تا مردم نسبت به نظام و دولت امیدوار شوند و اعتماد عمومی افزایش یابد.
وی اظهار کرد: به دنبال پیروزی انقلاب اسلامیی، اتفاق خوبی که در ایران رخ داد این بود که مردم دیگر رعیت محسوب نمی شوند، شهروندی که دارای حقوق بوده و سند حقوق شهروندی نشان داده است که مردم دارای حق و حقوقی هستند.
فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: در گذشته مردم را به دیده رعیت نگاه می کردند و تمام دستورات از بالا به پایین بود، اکنون مردم در نظام اسلامی به جای آنکه طلبکار به بار آیند به نوعی آگاهسازی شده است که مطالبه گر باشند یا جای آنکه منفعلانه عمل کنند، به نوعی فعال اجتماعی شده اند.
وی خاطر نشان کرد: امروز مردم به جای واکنش نشان دادن به تمام مباحث اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به یک کنشگر اجتماعی تبدیل می شوند و این به نوعی از دستاوردهای نظام است که پیش از آن وجود نداشت و سالیان سال مغفول مانده بود که در دولت تدبیر و امید خود را نشان می دهد که از خرد و نظر جمعی استفاده می شود.
سلیمی ادامه داد: در بحث اشتغالزایی، اولویت اول را دولت به بخش تعاونی پیشنهاد داده و در نبود تعاونی، به صورت شخص حقیقی وارد شوند، می توان گفت این مورد یکی از اهداف بزرگ نظام است.
استان زنجان با یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت و هشت شهرستان که شهر زنجان به عنوان مرکز استان در 340 کیلومتری غرب تهران واقع است.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.