به گزارش ایرنا، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ از پنج تا 6 هزار تومان طی یک ماهه گذشته به هرکیلوگرم 9 هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است.
قیمت هر یک عدد تخم مرغ نیز از 400 تومان به 700 تومان در حال حاضر رسیده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران تخم گذار و نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان، سه عامل را علت افزایش قیمت تخم مرغ بیان کرد و گفت: شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان های آذربایجان شرقی، البرز، قزوین و قم موجب صدمه زدن به قطب های تولید تخم مرغ شده و توزان عرضه و تقاضا را برهم زده است.
خلیل پرویزی اضافه کرد: قبل از افزایش قیمت این فرآورده، نرخ آن برای تولید کننده واقعی نبود و با این قیمت مرغداران متضرر می شدند و از طرفی نیز قیمت نهاده های طیور بیش از 40 درصد و ویتامین های مورد نیاز در این بخش بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: کاهش تعرفه واردات از 55 درصد به پنج درصد برای سهولت در واردات تخم مرغ و از طرفی گران تمام شدن قیمت واردات آن نسبت به تخم مرغ داخلی نیز می تواند از دیگر علل افزایش قیمت آن در بازار مصرف باشد.
مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران تخمگذار و نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: این استان در تولید تخم مرغ، قطب نیست و به طور کامل نیاز استان با میزان تولیدات تامین نمی شود.
پرویزی خاطرنشان کرد: از استان های البرز و قزوین نیز تخم مرغ وارد بازار استان زنجان می شد که با وجود بیماری و معدوم شدن مرغ های تخم گذار این فرآورده وارد نمی شود.

** واحدهای مرغ تخمگذار زنجان بهداشتی و عاری از بیماری آنفلوآنزاست
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: هم اکنون این استان دارای 18 واحد مرغ تخمگذار است که همه طیور این واحدها سالم و فاقد بیماری هستند.
محمدباقرحاج کاظمی تاکید کرد: همه این واحدها به طور مستمر پایش و مراقبت شده و نمونه گیری از آنها انجام می شود.
وی تاکید کرد: مصرف کنندگان برای تامین فرآورده های مورد نیاز از تخم مرغ هایی که دارای شناسنامه هستند، استفاده کنند.

** واردات تخم مرغ منجر به تعدیل قیمت این فرآورده می شود
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کاهش تعرفه واردات و ورود تخم مرغ به بازار مصرف به تنظیم بازار و تعدیل قیمت این فرآورده کمک قابل توجهی می کند.
عبدالله جعفری افزود: اختلاف قیمت تخم مرغ در خرده فروشی ها از 500 تومان تا یک هزار و 500 تومان است.
وی، قیمت این فرآورده را در درب مرغداری از 6700 تا 7200، عمده فروشی ها 7200 تا 7500 و در خرده فروشی ها از 8200 تا 8400 تومان اعلام کرد و گفت: این نرخ برمبنای قیمت تعیین شده تعاونی مرغداران تخمگذار است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: بر اساس تصمیم گیری های انجام شده در جلسه کمیته تنظیم بازار با همکاری اتحادیه مرغداران و اتاق اصناف تعدادی عامل معتمد به این 2 صنف معرفی و با واسطه کم این فرآورده به قیمت پایین تر در بازار و تعاونی اداره ها عرضه خواهد شد.

** جلوگیری ازصادرات تخم مرغ موجب تعدیل قیمت آن برای مصرف کننده می شود
نایب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان زنجان نیز افزایش قیمت تخم مرغ را ناشی از موارد بهداشتی و معدوم شدن مرغ های تخم گذار در استان های قطب بیان کرد.
سید ناصر موسوی گفت: هم اکنون تخم مرغ با کیلویی 9 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد و این مساله ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضاست.
به گفته وی، راهکار تعدیل قیمت این فرآورده در زمان حاضر جلوگیری از صادرات آن به دیگر کشورهاست.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.