به گزارش ایرنا، امروز یازدهم محرم در زنجان، روز همصدایی و همنوایی با زینب (س) است. زینبی که پیام شهیدان کربلا را به گوش تاریخ رساند و امروز در زنجان، درست یک روز پس از روز عاشورا، خیل عظیم ارادتمندان و عاشقان حسینی همچون سال های گذشته با نهضت زینبی همراه شدند.
عاشورا، آغاز است و عزاداری حماسی و پرشکوه یازدهم محرم زنجانی ها در قالب دسته عظیم زینبیه اعظم، معنادارترین حرکت برای یادآوری چنین آغازی است.
حرکت دسته زینبیه اعظم زنجان هر ساله از مقابل مسجد زینبیه آغاز و به امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهر ختم می شود. گر چه امسال نیز همچون سال های گذشته تمام طول این مسیر و خیابان های اطراف آن همزمان با آغاز حرکت دسته، مملو از جمعیت شده است.
مردم از پیر و جوان و زن و مرد، خود را به دسته عزاداری زینبیه اعظم رسانده اند تا در میان خیل عاشقان سید و سالار شهیدان و شیرزن کربلا، سهمی هرچند کوچک در این حرکت عظیم داشته باشند.
فریاد 'لبیک یا حسین' و ' لبیک یا زینب' حاضران به قدری بلند و باعظمت است که در تمام گوشه و کنار فضای شهر طنین انداز شده است.
خیل حاضران با بالا بردن دستان خود به صورت هماهنگ و یکصدا شاه بیت نوحه دسته عزاداری را زمزمه می کنند:
کاخ‌های ظلمی تتره تدی قیامین یا حسین (ای حسین، قیام تو کاخ های ظلم را به لرزه در آورد)
اهل اسلامه اولوب الگو مرامین یا حسین ( ای حسین، راه و مرام تو برای اهل اسلام الگو شده است)
ای وئره ن لب تشنه جان ( ای کسی که لب تشنه جان دادی)
سرور آزادگان
به گزارش ایرنا، مهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور در روزهای هشتم و یازدهم ماه محرم به زنجان می آیند تا خود را به قافله عزاداری ساده و در عین حال پرشکوه حسینیه اعظم و زینبیه اعظم برسانند.
'مسجد زینبیه اعظم' که قدمت آن به بیش از 400 سال می رسد، در کنار حسینیه اعظم از مهم‌ترین اماکن مذهبی شهر زنجان است که همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی دیگر کشورها است.
7312/8068
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده:اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.