به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکنون 10 هزار و 984 مجوز مشاغل خانگی صادر شده و این آمار نشان می دهد حداقل به همین تعداد اشتغال در زمینه مشاغل خانگی ایجاد شده است.
کسب و کارهای خانگی فرصتی برای ایجاد اشتغال ارزان، سریع و در حوزه خدمات است که هر شخصی می تواند متناسب با مهارتی که کسب می کند، در این زمینه فعال شود، همین موضوع ارزان و در دسترس بودن هم سبب شده است که دولتمردان به فکر حمایت از نوع مشاغل بیفتند، اگرچه این روند طی سال های گذشته با فراز و نشیب فراوانی مواجه بود.
طی سال های گذشته پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی امید و ارائه آموزشی های مهارتی با محوریت سازمان فنی و حرفه ای در دستور کار قرار گرفته، به گونه ای که شرایط لازم و کافی برای دریافت مجوز و تسهیلات داشتن گواهی نامه مهارتی است.
اما در این بین صاحبان مشاغل خانگی گلایه های خود را بر نبود روند بیمه ای خاص و نظارت بر کیفیت کالا به منظور عرضه در بازار اعلام می کنند.
مریم کرباسی که در حوزه چرم دوزی فعال و از شغل فعلی خود راضی است، گفت: کسی که قصد دارد در حوزه مشاغل خانگی فعالیت کند باید کفش آهنی و صبر ایوب داشته باشد.
این تولید کننده اضافه کرد: در ابتدا دریافت مجوز و تسهیلات روند بسیار طولانی و زمان بری داشت و سپس هم عرضه تولیدات با چالش های جدی مواجه بود.
کرباسی اظهار کرد: بخشی از مشکلات زمانی آغاز می شود که تولیدکننده قصددارد محصولات خود را در بازار عرضه کند، چون سازمانی بر کیفیت کالای تولیدی نظارت نمی کند، در اغلب موارد فروشنده خرد حاضر نیست این اقلام را خریداری کند و علت آن را نبود تضمین برای کیفیت اعلام می کند.
سیده رقیه طباطبایی که کارگاه کوچک تولید پوشاک و البسه دارد هم به روند طولانی دریافت مجوز و تسهیلات برای این نوع مشاغل اشاره کرد و گفت: تولیدات ما علاوه بر اینکه در حوزه صنایع دستی نمی گنجد و جزء تولیدات صنعتی هم نیست، کارگاهی محسوب نمی شود و در زمره مشاغل خدماتی هم قرار نمی گیرد.
وی افزود: برای آنکه بتوان از خدمات بیمه ای استفاده کرد باید یا بانوی خانه دار بود، یا از بیمه فرش بافی بهره گرفت و یا خویش فرما شد.
طباطبایی یادآورشد: موضوع فقط به اینجا ختم نمی شود در زمان تلاش برای بازنشستگی و از کار افتادگی اتفاقات جدیدی همچون کافی نبودن سن، لزوم تحت پوشش یک کارگاه تولیدی قرار گرفتن و قبول نشدن پرونده های پزشکی مطرح می شود که در اغلب اوقات مانع از به نتیجه رسیدن پرونده است.
علی دلیری قفل ساز که حرفه وی یکی از 340 نوع کسب و کار خانگی تعریف شده به شمار می آید، گفت: پیش از آغاز این شغل فکر می کردم می توان به میزان کافی از آن درآمدزایی داشت اما واقعیت متفاوت از این فکر بود.
وی اضافه کرد: بازار نیست، رکود و الکترونیکی شدن اغلب قفل ها اجازه فعالیت نمی دهد و در عمل هزینه کرد این شغل به مراتب بیش از درآمد آن است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان زنجان در خصوص پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خانگی گفت: طی سال 95 این صندوق موفق به پرداخت 163 میلیارد و 628 میلیون ریال تسهیلات در قالب 683 پرونده شد.
ناصر وفایی افزود: بیشترین متقاضیان تسهیلات این صندوق را متقاضیان خویش فرمایی تشکیل می دهند، افرادی که قصد فعالیت در مسیر ایجاد ارزش افزوده و تولید محصول با توجیه اقتصادی قابل قبول دارند.
وی ادامه داد: افرادی که متقاضی این تسهیلات هستند، نیازی به سپرده گذاری اولیه ندارند و در صورت برخورداری از شرایط لازم می توانند حداکثر طی 25 روز تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان هم گفت: از تعداد 10 هزار و 984 مجوز صادر شده، پنج هزار و 983 نفر از تسهیلات مشاغل خانگی در سطح استان بهره مند شده اند.
محمدرضا یوسفی ابراز کرد: در مورد مجوزهای پشتیبان شرط سنی حداقل 20 سال تعریف شده است و برای دریافت مجوز مشاغل خانگی لازم است افراد در زمینه مورد تقاضا گواهینامه مهارتی از مراجع رسمی داشته باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استانداری زنجان هم در این زمینه گفت: ساماندهی کسب و کارهای خانگی در برنامه های اداره کل تعاون قرار دارد و بناست این مشاغل در قالب تعاونی ها ساماندهی شوند.
فرامرز نیک سرشت اظهار کرد: کسب و کارهای خانگی وابسته به مواد اولیه و توانمندی های بومی و محلی است و می تواند به عنوان یک زنجیره تولید در استان مطرح شود.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان از نبود هیچ نوع نظارتی در محل هزینه کرد تسهیلات مشاغل خانگی در دولت های گذشته خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات به این نوع مشاغل در دولت نهم و دهم از مسیر اصلی منحرف شد و در عمل این اعتبارات در مسیری غیر از کسب و کار قرار گرفت.
کریم حسینخانی تصریح کرد: این انحراف موجب شد تا هدف دولت در حوزه مشاغل خانگی محقق نشود.
وی تاکید کرد: دولت یازدهم موضوع ساماندهی کسب و کارهای خانگی را در اولویت کاری خود قرار داده و صندوق کارآفرینی امید پرداخت تسهیلات به این حوزه را با جدیت دنبال می کند.
مدیرکل استاندارد استان زنجان هم از نبود الزام قانونی برای نظارت بر کیفیت کالاهای تولیدی در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و تاکید کرد: هر واحدی که متقاضی دریافت نشان استاندارد باشد تولیدات وی مورد ارزیابی قرار می گیرد اما الزامی برای دریافت استاندارد اجباری وجود ندارد.
داوود کارگرزاده اضافه کرد: تا زمانی که کارگاهی پروانه بهره برداری را دریافت نکرده، این اداره کل وارد مباحث استاندارد نمی شود و الزام دریافت استاندارد با دریافت مجوزهای قانونی گره خورده است.
وی افزود: تایید کیفیت محصول تولیدی در کسب و کار خانگی نیاز به حضور مدیر کنترل کیفی، برخورداری از آزمایشگاه و ساختار خاصی است که در قالب مشاغل خانگی امکان اجرای آنها وجود ندارد.
جعفری رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال هم گفت: در مشاغل خانگی هیچ گروهی مشمول بیمه اجباری نیستند چون قائم به شخص کار نمی کنند و متقاضیان می توانند در مشاغل آزاد ثبت از بیمه خویش فرمایی استفاده کنند.
به نظر می رسد فرصت مشاغل خانگی با تمام مزایا و ظرفیت هایی که دارد، نیازمند توجه و سازماندهی بیش از پیش است که فعالان این حوزه بتوانند از خدمات و فرصت های اشتغال مشابه در سایر حوزه ها بهره مند باشند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.