محمدرضا صائینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نتیجه گزش پستانداران بیان شده، ویروس هاری وارد بدن انسان سالم می شود که باید بلافاصله با تزریق واکسن این بیماری مشترک اقدامات پیشگیرانه علیه آن انجام شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که فرد و یا دام گزیده شده از سوی پستاندارانی همچون سگ، گرگ، اسب، الاغ، موش و گربه مراجعه خود برای تزریق واکسن هاری را به تاخیر اندازد ویروس بیماری هاری وارد سلسله اعصاب بدن شده و فردی که مورد گزش قرار گرفته به بیماری آلوده می شود و با ورود به این مرحله، دیگر درمانی برای آن وجود ندارد و مرگ وی قطعی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: بنا به نوع جراحت و تشخیص مسئول درمان و پیشگیری به افرادی که در معرض گزش این گروه از پستانداران قرار می گیرند واکسن بیماری هاری و یا سرم آن تزریق می شود.
صائینی ابراز کرد: از 30 سال گذشته تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به بیماری هاری در استان زنجان وجود نداشته است که منجر به مرگ شود.
وی با بیان اینکه چنگ انداختن گربه نیز می تواند ناقل بیماری هاری باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه پنجه های گربه با دهان و بزاق آن در ارتباط است احتمال آلوده شدن پنجه این حیوان به ویروس هاری وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: مراکز درمانی پیشگیری این استان به صورت 24 ساعت از شبانه روز فعال است و هر فردی که از سوی پستانداران بیان شده مورد گزش و یا چنگ انداختن قرار می گیرد، بدون درنگ و فوت وقت به این مراکز مراجعه کند.
صائینی تاکید کرد: در این مورد هرچه فرصت از دست برود احتمال ورود ویروس هاری به مغز نیز بیشتر و فرد به بیماری آلوده شده و غیرقابل درمان می شود.
وی تاکید کرد: شهروندان در صورت داشتن هر گونه مورد، پیشنهاد و سوال می توانند با شماره 30001498 به صورت پیامکی و یا با شماره های 33421013 و 33421017 در تماس باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: مرکز درمانی پیشگیری در شهر زنجان بیمارستان آیت الله موسوی با شماره تماس 33322491، در ابهر بیمارستان امدادی با شماره تماس 35224007، در شهرستان ایجرود نیز مرکز خدمات جامع سلامت شهری شهر زرین آباد با شماره تماس 36722508 ، مرکز خدمات جامع سلامت شهری شماره 2 در شهر قیدار شهرستان خدابنده نیز با شماره 34222667 برای ارائه خدمات فعال است.
صائینی، مرکز درمانی پیشگیری خرمدره را شبکه بهداشتی درمانی این شهر با شماره تماس 35526821، سلطانیه را مرکز آرین شفا با شماره تماس 35824512، شهرستان طارم را شهر آببر با شماره تماس 32823095 و شهرستان ماهنشان را مرکز خدمات جامع سلامت شهری این شهر با شماره تماس 36223295 اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود.
این ویروس در تمام حیوانات خونگرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند.
ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده، در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌ کند.
مرگ در صورت ابتلا به هاری قطعی است و در طول تاریخ تنها 6 انسان از هاری جان سالم به‌در برده‌اند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.