حسین جعفری در این باره به خبرآنلاین افزود: امسال طارمی ها بیش از ۷۵ هزار تن سیر از مزارع برداشت کرده و روانه بازار می کنند و این محصول به کشورهای اکراین، روسیه ، ترکیه، عراق و آذربایجان صادر می شود.

وی اظهار داشت: در شهرستان طارم سیر آذر شهر، سفید و صورتی و محلی برداشت می شود وخوشبختانه برداشت محصول سیر در شهرستان طارم امسال خوب بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بیش از دو هزار بهره بردار نسبت به برداشت سیر در طارم فعال هستند و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال فصلی ایجاد کرده است.

جعفری تاکید کرد: امسال بیش از هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طارم زیر کشت محصول سیر رفته است و بیش از هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال عایده کشاورزان طارمی در محصول سیر خواهد شد.

محصول سیر شهرستان طارم علاوه بر تامین نیاز بازار استان زنجان به استان های طارم، گیلان، البرز، قزوین و کردستان، تهران و مازندران صادر می شود. سیر مورد کشت در شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است. سیرعلاوه برمصرف خوراکی به صورت تازه- سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی جهت تولید فرآورده های غذایی نقش مهمی دارد و همچنین استفاده فراوانی به عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماریها یی چون فشار خون و بیماریهای قلبی- کاهش کلسترول خون- خواص ضد انگلی و ضد میکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد. تعداد 2400 نفر بهره بردار در سطح شهرستان اقدام به کشت این محصول نموده اند.

بازار محصول سیر طارم، استان های تهران، گیلان، قزوین، مازندران و کردستان است و علاوه بر آن به برخی کشورهای عربی و آسیایی نیز این محصول صادر می شود . با توجه به کیفیت بالای محصول قسمتی از آن در این شهرستان ها توسط بازرگانان سایر استانها از جمله همدان،تهران و مازندران به کشورهای خارجی صادر می شود.

ارتقا کیفیت این محصول منوط به استفاده از بذر خوب و کودهای آلی و بیولوژیکی و بالا بردن سطح آموزش کشاورزان و سیرکاران منطقه است. سطح زیر کشت سیر در این شهرستان، 2 هزار هکتار است که پارسال تولید این محصول نزدیک به 74 هزار تن بوده است.

توسعه محصول سیر در کشور درگرو جلوگیری از واردات پودر سیر به کشوراست زیرا شهرستان طارم به تنهایی می تواند محصول سیر کشور را تامین می کند.

در پروسه تولید محصول سیر عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی، اشتغالزایی از مهمترین آنها به شمار می آیند، ولی تمامی این عوامل در صورتی اثر بخش هستند که محصول دارای بسته بندی مناسبی باشد.

بسته بندی پودرسیرابتدایی ترین نیاز قبل ازعرضه به بازارجهانی این محصول است چرا که تولید کنندگان برای شناساندن خود و محصول‌هایشان در بازار جهانی به بسته بندی مناسب وشکیل نیاز مبرم دارند.

 

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 646842
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.