دکتر محمدرضا مهراسبی شامگاه سه شنبه درنشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت  ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایرنا در ارتباط با وضعیت شهرستان ایجرود به لحاظ بیماری کرونا افزود: هم اکنون این شهرستان، وضعیت خوبی ندارد و در زمان حاضر ۲۷ بیمار مثبت شناسایی شده که به نسبت جمعیت آن رقم بالایی محسوب می شود که از این تعدد ۶ بیمار در شهر زنجان بستری هستند.

وی اضافه کرد:  این در حالی است که علت اصلی شمار مبتلایان در این شهرستان به دلیل  فعالیت کارگرانی است که محل زندگی بسیاری از آنان در شهرهای تهران و یا قم  واقع شده که طی تعطیلات نوروزی به این شهر عزیمت کرده و اطرافیان خود را آلوده کرده اند.

 این مسؤول ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بیشتر موراد مثبت بیماری کرونا در این شهرستان بصورت خانوادگی رخ داده، بطوری که فرد دارای بیماری بدون آگاهی، دیگران را به راحتی مبتلا کرده است که با اجرای برنامه غربالگری حدود ۲۰۰ نفر افراد علامت دار این نوع بیماری در ایجرود مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: طبق پروتکل نیز در مرحله دوم ۷۸ نفر افراد علامت دار شناسایی شدند که از این تعداد ۴۰  نفر در انتظار دریافت نتیجه آزمایش بیماری خود هستند، در این میان به این مهم باید توجه داشت هم اکنون کشورمان در شرایط جنگی قرار دارد که متاسفانه  شماری از مسوولان این شهرستان همکاری لازم را نداشته و در واقع   از این بیماری واهمه دارند.

مهراسبی افزود: بر این مبنا درخواست تخلیه خوابگاه های آموزش و پرورش در شهرستان ایجرود به عنوان نقاهتگاه ها داده شده و از طرفی باید گفت  نقاهتگاههای ایجاد  شده به ویژه در ورزشگاه ها در استان به لحاظ کارشناسی مورد قبول  نیست چرا که باید در حد و اندازه های یک هتل باشد و این موضوع به استانداری نیز اعلام شده و به دنبال این مهم، به استفاده از هتل های تاکید شد.

وی اضافه کرد: هر چند ایجرود هتل ندارد، اما می توان از خوابگاه های آموزش و پرورش استفاده کرد، اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری ها و ترس مسوولان شهرستان از این بیماری مبنی بر کرونایی شدن مکان یاد شده، از انجام این کار خودداری می کنند در حالی که یک ویروس عمر مشخصی دارد.

نماینده تام الاختیار دانگاه علوم پزشکی استان در ایجرود ادامه داد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ماندن در خانه برای افراد مبتلا به این بیماری توصیه نشده مگر با رعایت نکات یاد شده از سوی متخصصان و  این در حالی است که یافته ها نشان می دهد این افراد بی توجه به این مسائل در بیرون تردد می کنند و این موضوع به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: بیماران شناسایی شده و مشکوک به کرونا در منزل نمی مانند و  بر این اساس باید در نقاهتگاه و طبق شرایط مناسب تحت مراقبت قرار بگیرند که رغبت لازم را ایجاد کند، در غیر اینصورت فرد بیماری خود را پنهان کرده و دیگران را آلوده می کند.

مهراسبی افزود: با وجود درخواست های دانشگاه، مبنی بر تخلیه خوابگاه های آموزش و پرورش در ایجرود همچنان مقاوت ها وجود دارد و این مساله باید برطرف شود، در این ارتباط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمی تواند تمامی مسائل مربوط به این بیماری را به دوش بکشد.

وی ا اضافه کرد: آمارهای مبتلایان به کرونا در این شهرستان تکان دهنده بوده و راهکار این مساله جدا سازی مبتلایان از خانواده های آنان است و در این راستا همکاری های بین بخشی باید بیش از گذشته ملموس باشد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی ها تلاش می شود با شناسایی موارد مثبت کرونایی در شهرستان ایجرود برنامه جدا سازی و ایزولاسیون در نقاهتگاه های پیش بینی شده انجام بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.