فتح‌الله حقیقی روز یکشنبه در دیدار سفیر جمهوری خلق چین، افزود: امنیت سرمایه‌گذاری در زنجان بسیار بالا بوده و تمام استعلام‌ها و مجوزها به‌صورت الکترونیکی و در کم‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در پیگیری موانع و مشکلات واحدهای تولیدی، تفاوتی بین واحدهای ایرانی و خارجی قائل نمی‌شویم، اظهار داشت: جلسات عملیاتی برای رفع مشکلات را در محل واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار می شود و بازدیدهای زیادی از این واحدها به‌ویژه واحدهای خارجی انجام شده است زیرا جلب رضایت سرمایه‌گذار خارجی در داخل کشور برای ما بسیار مهم است.

حقیقی گفت: زنجان به عنوان یکی از استان‌های دارای تاریخ بسیار بزرگ و منابع طبیعی بسیار ارزشمند ایران بوده و گنبد سلطانیه به عنوان بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان، غار کتله‌خور به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای مطرح دنیا، مردان نمکی با قدمت ۲ هزار و ۵۳۰ ساله و کوه‌های رنگی ماهنشان از نمونه‌های تاریخی و فرهنگی و گردشگری این استان است.

استاندار زنجان با اشاره به وجود معادن متنوع در این استان، خاطرنشان کرد: از ۳۵ نوع ماده معدنی، ۳۰ نوع آن در استان زنجان استخراج می‌شود و عنصر پتاس زنجان در دنیا کم‌نظیر است.

وی افزود: واحدهای صنعتی بزرگی در صنعت نساجی، صنایع معدنی و غذایی در استان زنجان وجود دارد و تلاش کرده‌ایم برای جلوگیری از خام‌فروشی، چرخه تولید واحدها را کامل کنیم.

حقیقی ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند زیتون در بخش تحقیقات، تنوع و واحدهای صنعتی دارای جایگاه بسیار خوبی در کشور بوده و اقدامات مهمی در بخش‌های کشاورزی و دامپروری مانند اصلاح نژاد برای چندقلوزایی انجام شده است.

زنجان، آماده مراوده با کشور چین در زمینه‌های مختلف است

استاندار زنجان با اشاره به جایگاه مهم این استان در حوزه برق، الکترونیک و آی‌تی، گفت: ۷۰ درصد لوازم برق فشارقوی کشور در زنجان تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: استان زنجان جایگاه ویژه‌ای در علوم پایه در کشور داشته و در رشته‌هایی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی، دانشجویان را به‌صورت پیوسته از دیپلم تا دکتری تربیت می‌کند ضمن اینکه به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه‌ای دنیا در رقابت جهانی اقتصاد، توجه ویژه‌ای داریم.

حقیقی ضمن اعلام آمادگی برای مراوده با کشور چین در زمینه‌های صادرات، تهاتر کالا، سرمایه‌گذاری و تبادل دانش فنی، خاطرنشان کرد: استان زنجان آماده واگذاری شهرک برق، الکترونیک و آی‌تی به سرمایه‌گذاران چینی است.

استاندار زنجان با اشاره به تصویب برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم در مجمع کشورهای عضو اکو، گفت: این جشنواره هر ساله در زنجان برگزار می‌شود و امسال نیز میزبان ۱۹ کشور از کشورهای مختلف دنیا بودیم که در این زمینه نیز می‌توانیم همکاری خوبی با کشور چین داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت و منابع کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری زنجان قرار دارد، اظهار داشت: به همین منظور قصد داریم دهکده‌ای به نام دهکده ملل ایجاد کنیم که خوشحال می‌شویم چین، اولین کشوری باشد که در این دهکده جایگاه داشته و آداب و سنن خود را ارائه دهد.

حقیقی افزود: برای برقراری ارتباط بهتر پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای بین اتاق‌های بازرگانی ایران و چین، تشکیل و زمینه‌های همکاری ۲ طرف در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، صادرات و واردات مشخص و عملیاتی شود.

اعتقاد به صلح و آرامش و ارتباط با تمام کشورها داریم

استاندار زنجان گفت: کشور ما همیشه در طول تاریخ مورد ظلم استکبار و در راس آن آمریکا بوده و این در حالی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای بسط عدالت، صلح و آرامش و احترام بین تمام ملل اعتقاد دارد.

وی افزود: برای تمام دنیا ثابت شده که شعار و عمل کشورهایی مانند آمریکا متفاوت است و به همین دلیل کشورهایی که می‌خواهند مستقل بوده و روی پای خود بایستند همیشه مورد عصبانیت و هجوم آمریکا بوده‌اند.

حقیقی تصریح کرد: خوشبختانه کشور ما توانسته با تمام کشورهای دنیا از جمله کشور بزرگ، متمدن و صاحب صنایع ارزشمند چین ارتباط برقرار کند و از تمامیت ارضی خود دفاع کرده و بر روی پای خود بایستد.

استاندار زنجان با اشاره به چند موضوع که در گذشته با کشور چین، نهایی شده اما مسکوت مانده است، اظهار داشت: نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی "زنجان یک" توسط شرکت چینی به نام «پاورچیانا» که قرار بوده بانک اگزیم چین ۲۵۰ میلیون یورو تسهیلات پرداخت کند متوقف مانده، نیروگاه ۲۰ مگاواتی خورشیدی زنجان که مجوزهای لازم صادر شده و مکان هم تامین شده و تجهیزات آن تهیه شده اما ارسال نشده است و همچنین طبق قراردادی در سال ۹۵ مقرر بوده که شهرک صنعتی شماره ۴ زنجان به شرکت چینی واگذار شود که تا کنون پیگیری نشده و زنجان آمادگی کامل برای واگذاری آن را دارد.

چین، اراده محکمی برای همکاری با ایران دارد

سفیر جمهوری خلق چین در ایران نیز با بیان اینکه این کشور، اراده محکمی برای همکاری با ایران در زمینه‌های علمی، واردات و صادرات دارد، گفت: چین در تلاش برای توسعه روابط با ایران است اما تحریم‌ها مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران چینی به وجود آورده است.

چانگ روآ اظهار داشت: در شرایط فعلی با وجود اینکه ۲ کشور با تحریم آمریکا مواجه بوده و موانعی برای همکاری ایجاد کرده اما می‌توانیم در شرایط فعلی نیز این ارتباط و همکاری را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف هستند، تصریح کرد: دولت چین نیز همواره و قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و از مواضع دولت ایران، حمایت می‌کند.

چانگ روآ افزود: سران ۲ کشور در روابط خود به این توافق رسیده‌اند که در پروژه‌هایی که امکان پیش‌روی وجود دارد تلاش می‌کنیم آن را انجام داده و این همکاری‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.

سفیر چین گفت: جاده ابریشم در چند هزار سال پیش، ارتباط بین ایران و چین را برقرار کرده و زنجان نیز در مرکز این جاده نقش بسیار مهمی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: چین در عصر جدید، ابتکاری برای احیای این جاده مهم، ایجاد کرده است.

چانگ روآ اظهار داشت: میراث فرهنگی استان زنجان از جمله گنبد سلطانیه، نشان از فرهنگ و تاریخ غنی این استان دارد.

وی خاطرنشان کرد: طی بازدیدی که از شرکت‌های چینی مستقر در زنجان داشتم ابراز کردند که مورد حمایت مدیران ارشد استان هستند.

چانگ روآ تصریح کرد: چین، آمادگی کامل دارد تا با مسئولان مربوطه و اتاق بازرگانی زنجان، ظرفیت‌های همکاری ۲ طرف را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

سفیر چین با بیان اینکه در چند کشور همسایه ایران از جمله کشورهای عربی کار کرده‌ام، گفت: ایران از لحاظ جمعیت، وسعت، میراث فرهنگی و تاریخی ثبت شده در یونسکو نسبت به تمام آن کشورها بهتر بوده و چشم‌انداز روشنی دارد.

وی اظهار داشت: دومین نمایشگاه بین‌المللی کالاهای وارداتی چین در نوامبر سال جاری و همچنین نمایشگاه محصولات فناوری نوین در این کشور برگزار خواهد شد و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز در این ۲ نمایشگاه حضور خواهد یافت.

چانگ روآ خاطرنشان کرد: از اینکه استان زنجان نیز محصولات خود را در این نمایشگاه‌ها به نمایش بگذارد استقبال می‌کنیم.

۹۵۵۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.