مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، نحوه پرداخت مالیات دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی در سال گذشته  را تشریح کرد.


میرحیدر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: خریداران سکه تا حداکثر 200 عدد در سال گذشته، مشمول مالیات مقطوع شده‌اند و اشخاصی که بیش از 200 سکه خریداری کرده‌ا‌ند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و می‌بایست تا پایان خردادماه امسال، اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را تسلیم کنند.


این مسئول ادامه داد: همه خریداران سکه که در سال گذشته نسبت به دریافت حداکثر 200 سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگه‌داری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.


وی افزود: اشخاصی که در سال گذشته بیش از 200 سکه دریافت کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه امسال به سازمان امور مالیاتی تسلیم کند.


رضوی در رابطه با نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال گذشته سکه خود را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس، تا 20 سکه دریافتی مشمول مالیات نیست و نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه 150 هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 200 هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 250 هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است .


مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، یادآور شد: خریداران سکه در محدوده 20 تا 200 سکه با تاریخ تحویل سال گذشته، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه» وارد کرده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند.


وی عنوان کرد: بدیهی است اطلاعات مودی اعم از اطلاعات هویتی، محل اقامت و شماره همراه، پس از ثبت‌نام، اعتبارسنجی شده و در صورت صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه مودی پیامک خواهد شد و مودی پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور اجازه ورود به بخش مربوطه در سایت عملیات الکترونیک سازمان را پیدا کرده و در ادامه، پس از مشخص کردن تعداد سکه خریداری شده، محاسبات سیستمی انجام شده و مبلغ مالیات تعیین می‌شود که پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود .


این مسئول، از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و گفت: پرداخت نکردن مالیات تا پایان خردادماه امسال و یا پرداخت نکردن اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود و چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین‌ شده صرفا از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.


رضوی خاطرنشان کرد: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.