به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از دانشجویان برگزیده رشته‌های علوم آزمایشگاهی، روان‌شناسی و مامایی این واحد دانشگاهی افزود: در شرایط سخت باید بیش از گذشته همدلی، هم افزایی و وحدت رویه در پیش گرفت تا بر مشکلات فائق آمد.
وی اظهار داشت: ماماها وظیفه سنگینی را بر عهده دارد و ثبت حدود 21 هزار زایمان در این استان طی سال گذشته حاصل زحمات و فعالیت های بی وقفه این قشر بوده است.
این مسئول ادامه داد: این گروه از جامعه فقط کار زایمان را انجام نمی دهند، بلکه در تمامی مراحل قبل و حین بارداری و پس از زایمان مراقبت های لازم را عهده دار هستند و از طرفی آموزش هایی را به دختران جامعه از قبل از سن بلوغ و آمادگی برای ازدواج ارائه می کنند.
قزلباش افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش دارد ماماها را در جایگاه تعریف شده خود قرار دهد و زنجیره خدمات را به نحوی تعریف کند که این قشر هویت خود را به درستی پیدا و به وظیفه خود عمل کنند.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس در آموزش های مامایی و حتی اجرای آن نقص های وجود دارد و این موارد موجب شده جایگاه و اعتماد به نفس این قشر دچار لطمه و آسیب شود.
وی اظهار داشت: اغلب دانشجویان مامایی اعتماد به نفس لازم را ندارند و بروز این مسائل به سیستم آموزشی و درمانی بر می گردد که فرصت لازم به آنها داده نشده تا در زنجیره عملی فعالیت کنند و بتوانند هویت مستقل خود را نشان دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: با افتتاح بخش ال دی آر بیمارستان ولی عصر(عج) آموزش های لازم به ماماها ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: گروه آزمایشگاهی نیز جزء تیم بالینی قرار دارند و سالانه حدود هشت میلیون آزمایش در استان زنجان توسط دستان توانمند آنها فقط در دانشگاه علوم پزشکی به ثبت می رسد.
قزلباش اضافه کرد: در حوزه آزمایشگاهی نیز باید آموزش های بیشتری لحاظ شود و هر چند مشکلات و محدودیت هایی در تجهیزات وجود دارد که اولویت مهم کشور با توجه به شرایط کنونی حفظ سرمایه های موجود است.
این مسئول ادمه اداد: حوزه روانشناسی و روانپزشکی نیز بسیار مهم تلقی می شوند و با وجود مسائل مختلف تعدادی از این قشر در مراکز جامع سلامت مشغول خدمات دهی به گروه های هدف هستند.
وی خاطرنشان کرد: هنوز سازمان یافتگی کافی در حوزه روانشناسی به دلیل نبود تعرفه رسمی و ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام نگرفته و از طرفی بیمه ها به رغم نیاز مردم برای دریافت این نوع خدمات نتوانستند پشتیبانی لازم را انجام دهند.

** فعالیت ماماها در جهان به سمت کیفی سازی است
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز گفت: شاخص‌هایی از جمله مرگ و میر نوزادان و مادران توسط جامعه جهانی بررسی و کمپین‌هایی برای گرامی‌داشت روز ماما در جهان برگزار می شود.
دکتر حسین بابایی افزود: مطالعاتی بر شعارهای روز جهانی ماما نشان می دهد مسیر بسوی کیفی سازی فعالیت های مامایی بوده که این مولفه مهم باید مورد توجه ماماهای استان نیز قرار گیرد.
وی اضافه کرد: دولت‌ها وظیفه دارند علاوه بر تامین نیازهای اساسی بشر ازجمله کالاهای اساسی به نیازهای دیگر آموزش و بهداشت نیز توجه جدی داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: دولت ها باید برای کاهش آسیب زنان در قبال مادرشدن که ازجمله حقوق مسلم آنان است برنامه راهبردی داشته باشند و در این میان ماماها با توجه به مسئولیت خطیر خود بهترین کمک کننده هستند.
بابایی افزود: هم اکنون کمپینی در جامعه جهانی برای معرفی جایگاه ماماها و برنامه های بهداشتی راه اندازی شده است که از اهمیت این موضوع حکایت دارد.
وی اظهار داشت: در طرح تحول نظام سلامت طرح همراهی ماما با مادر در نظر گرفته شده بود که اجرای طرح با مشکلاتی همراه شد و باید اصلاح شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان ادامه داد: با نگاهی به شعارهای سالانه روز جهانی ماما نشان می دهد که در ابتدا بیشتر کمیت مورد توجه بود اما به تدریج کیفیت مراقبت ها لحاظ شد.
بایایی ، با اشاره به خروج ایران از محدوده قرمز سازمان بهداشت جهانی در شاخص مرگ و میر مادران و نوزادان خاطرنشان کرد: این مهم فقط نتیجه برنامه‌ریزی نبوده بلکه با نقش آفرینی ماماها و دیگر کادر درمانی به وقوع پیوسته که موفقیتی ارزشمند محسوب می شود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.