به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه یادگار سال های اقتدار هنر و معماری ایرانی است، هنری که رفتار خشن مغولان را رام کرد و در طول حکومت ایلخانان بنای عظیم گنبد سلطانیه با نقش و نگاری زیبا بنا شد تا یادگاری بر آیندگان، اثبات اصالت هنر و فرهنگی ایرانی و اسلامی مردم ایران باشد.
بر این اساس مغولان این شهر تاریخی را که هفت قرن پیش به علت موقعیت جغرافیایی مناسب، چمن و سرسبزی پایتخت خود قرار دادند و جلوه ای از شکوه را برای سال های بعدی به ارمغان گذاشت.
چمن معروف سلطانیه با وسعت تقریبی 35 کیلومتر مربع بطول 20 کیلومتر به عرض متوسط 2 کیلومتر در قسمت جنوبی این فلات قرارگرفته است.
در سال گذشته مطالبی در ارتباط با خشک شدن چمن معروف سلطانیه در محافل خبری منتشر شد و حتی بسیاری از کارشناسان امر با اظهارات از بروز این مساله ابراز نگرانی کرده بودند.
این در حالی است که بارش های اوایل سال جاری که در تعدادی از استان های کشور رنگ دیگری بخود گرفت، اما این رحمت الهی مواهبی را با خود به همراه داشت تا جایی که خبرهایی مبنی بر احیای چمن سلطانیه منتشر شد.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سیل و طغیان رودخانه ها، در شمال به ویژه جنوب شرق کشور مشکلات به مراتب بیشتری را برای ساکنان و حتی آثار تاریخی ایجاد کردو هزینه های زیادی را بوجود اورد.
میر موسی انیران افزود: این بارش ها نیز در استان زنجان، شهرستان سلطانیه به ویژه گنبد سلطانیه هم نمود داشت، هر چند در بررسی ها بدنه این اثر تاریخی نیزآسیب سطحی داشت، اما این موضوع چندان نگران کننده ای نیست چرا که سالهاست در شرایط گوناگون و برهه های مختلف ماندگاری خود را حفظ کرده است.
این مسئول اظهار داشت: چمن سلطانیه هویت و نمای اصلی گنبد سلطانیه را تشیکل می دهد که در هنگام ورود سرسبزی و رنگ فیروزه ای آن، جلوه دیگر را در برابر بازدیدکنندگان قرار می دهد و بر شکوه و عظمت اثر می افزاید.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد : 6 هکتار از اثر تاریخی گنبد سلطانیه به چمن آن، اختصاص دارد که بارندگی های هفته های گذشته موجب جذب بیشتر و سیراب شدن منتهی شه که بسیار مسرت بخش است.
وی اضافه کرد: بر خلاف مطالب منتشر شده، چمن سلطانیه از بین رفتنی نیست چرا که در شرایط و برهه های مختلف پایداری خود را حفظ کرده اما در شرایط کنونی و برای حفظ بیش از بیش آن باید مراقبت ها و نگهداری لازم را انجام داد.
انیران افزود: بارش ها حتی چاههای اطراف گنبد سلطانیه را نیز پر آب کرده و همین مساله نوید بخش این موضوع مهم است که چمن این اثر تاریخی در فصل تابستان با مشکل جدی مواجه نخواهد شد و دوام بیشتری دارد.
وی یادآوری کرد: چمن گنبد سلطانیه در سال 1310ه.ش به ثبت ملی رسید و به واسطه این مساله این اثر در سال 84، به ثبت جهانی رسید که همه ساله بازدید کنندگان مختلف داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطر نشان کرد: ایجاد ساز و کارهای مناسب به ویژه در خیابان های ورودی شهر سلطانیه می تواند فضای بکر دلنوازی را برای مسافران و گردشگران فراهم کند.
به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه در سال 1310 در فهرست میراث ملی و تیرماه سال 1384در فهرست میرات جهانی (یونسکو) ثبت شده است.
این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با 30 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.