به گزارش ایرنا، دفترچه تقویم کشور ما پر از روزهایی است که رنگ دیگری و با خودشان پیام های متفاوتی را به همراه دارند، حالا آخرین برگ های این دفترچه روزشمار ورق می خورد و خودش را برای ورود به سالی نو آماده می سازد.
درست لحظه ای که به نیمه اسفندماه می رسیم، عبارتی خاص بر روی صفحه تقویم ثبت شده و جزو عباراتی است که ناخودآگاه پیام آور، سبزی، شادابی و زندگی است؛ عبارتی با عنوان 'روز درختکاری'؛ روزی که همگان، از بزرگ و کوچک، مردم و مسئولان با حضور در طبیعت و کاشت نهال های زندگی، این استوار قامتان را ارج می نهند و به نگهداری و پاسداری از آنان هم قسم می شوند.
همه مردم بارها از وجود این استوار قامتان سبز و مفید و این نعمت های الهی استفاده کرده و شاید به راحتی از کنارشان گذشته ایم، همه ما در سایه سار این درختان لحظاتی را آسوده و دغدغه های مان را فراموش کرده ایم، قامت شان را بریده ایم تا چوب به دست آوریم و لوازم زندگی بسازیم، برگ و میوه های شان را چیده ایم تا نیازهای مان را برطرف کنیم.
حالا روز درختکاری بهانه ای شده تا در واپسین روزهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه ها در طبیعت، لحظاتی را به این موجودات غرق در سکوت بیاندیشیم و کمی از دردهایی را که به جان شان روا داشته ایم، تسکین دهیم.
امروز، روز یادگیری است و همه ما باید یاد بگیریم که درختان حق زندگی دارند و باید روز به روز کهن سال تر شوند تا آیندگان ما نیز از آنها بهره ببرند.
در این روز همه ما باید هم رنگ طبیعت و هم نشین با محیط زیست باشیم و با او از آینده ای روشن در جهت حفاظت و سیانت از این نعمت با ارزش الهی سخن بگوییم و با حضور در طبیعت و با کاشت نهالی کوچک، آرزوهای بزرگ را هدف گذاری کنیم.

**137 اصله نهال به نام و یاد 137 شهید طارم کاشته شد
در روز درختکاری سال 1397 در محل مزار شهدای گمنام طارم در شهر آب بر با حضور امام جمعه شهرستان، مسئولان دستگاه های اجرائی شهرستان و تعدادی از دانش آموزان و مردم 137 نهال به نام و یاد شهدای این شهرستان کاشته شد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم در این مراسم هدف از برگزاری مراسم درختکاری را ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی بر اساس آموزه های دینی و نیز جلب مشارکت فعال همه اقشار در این سنت حسنه الهی عنوان کرد و گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری؛ فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود تا با مشارکت همه آحاد مردم از این نعمت با ارزش الهی محافظت و پاسداری شود.
ضیاءالدین حسنلو بیابان زایی، کمبود آب شیرین و تغییرات اقلیمی را سه چالش عمده بشر در قرن بیست و یکم برشمرد و خاطرنشان کرد: راه حل برطرف کردن چالش های مربوط در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست حفاظت و توسعه جنگلها، مراتع و به طور کلی منابع طبیعی می باشد.

** 7 تن چوب قاچاق در شهرستان طارم کشف شد
حسنلو جلوگیری از قاچاق چوب در طارم را یکی از چالش های اساسی این اداره عنوان کرد و افزود: بر اساس اهداف سازمانی و حساسیت موضوع در روز گذشته با تلاش، هوشیاری واقدام به موقع ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان هفت تن محموله چوب جنگلی کشف و توقیف شد.
این مسئول مبارزه با قاچاق چوب را یکی از اهداف اصلی این اداره و مطالبه مردم شهرستان طارم برشمرد و گفت: در آینده نیز گشت های منابع طبیعی به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و در صورت مشاهده هر گونه قاچاق چوب به شدت با قاچاقچیان برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
به گفته حسنلو، یک میلیارد و 300 میلیون ریال درآمدزائی برای خزانه دولت، تحویل 25 دستگاه آبگرمکن خورشیدی به روستاهای بندرگاه، چرزه و پرچینه با یک میلیارد و 500 میلیون ریال، کودپاشی 65 هکتار از مراتع روستای هزارود و نهال کاری 30 هکتار از مراتع این روستا با تعداد 3 هزار اصله نهال، تعمیر سیل بندهای روستای هارون آباد با 2 میلیارد ریال، انجام عملیات گیاه پزشکی مبارزه مکانیکی با آفت اُرس واش در یکهزار و 317 هکتار روستاهای چرزه و باکلور با یک میلیارد و 680 میلیون ریال اعتبار، تحویل 42 دستگاه آبشخور فلزی 4 متری به دامداران طارم و خاموش کردن آتش سوزی 26 هکتار مرتع از فعالیت های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری طارم در سال جاری بود.
این مسئول یادآور شد: با توجه به کاهش آتش سوزی مراتع شهرستان طارم از 223 هکتار سال قبل به 26 هکتار در سال جاری از این لحاظ رتبه اول کنترل و مهار آتش سوزی در مراتع استان به طارم تعلق گرفته است.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.