به گزارش ایرنا، موضوع سلامت مردان به عنوان جمعیت اصلی شاغل در چرخه تولید و اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تحقیقات بیانگر آن است که میزان کارافتادگی مردان در دوران کار و تلاش برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور، بالاست و همین مساله موجب می شود چرخه تولید و کار، برخی اوقات دچار سکون و نقصان شود.
در حالی که سلامت نیروی انسانی در این چرخه، حرف اول را می زندو این موضوع از اهمیت روز افزون ان حکایت دارد و به این مهم باید توجه کرد.
سلامت مردان در تمام دنیا بحث جدیدی است که از دهه 80 میلادی آغاز شده، زمانی که این ‏موضوع در ایران آغاز شد کمتر از 10 کشور به این موضوع می‌پرداختند، اما هم اکنون کشورهای زیادی در جهان به موضوع ‏سلامت مردان توجه دارند.
گسترش شهرنشینی وجود فاکتورهای مختلف موجب شده شیوع و حتی مرگ ومیر برخی بیماری ها به مراتب افزایش یابد و حتی در جنس مردان نیز بیشتر ظهور و بروز داشته باشد.
به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،عمده درگیری‌ های سلامت مردان در بررسی‌های اخیر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، زیرا از هر پنج مرگ ‏مربوط به خشونت، چهار مورد مربوط به آقایان است و درباره حوادث مربوط به جنگ نیز 9 مورد از 10 مورد در آقایان اتفاق می‌افتد.
‏سید حامد برکاتی به این موضوع اشاره داشت که اولویت‌های 6 گانه‌ای برای سلامت مردان تعریف شده که سه مورد منجر به مرگ مردان و سه مورد منجر به میر (بیماری و ناتوانی) ‏می‌شود که اولویت‌های قلبی و عروقی همراه با ریسک فاکتورها (عوامل خطر)، حوادث و سرطان‌ها موجب مرگ می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی کنند، آنها فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویا است از سلامت کامل برخوردارند.
دکتر محمدرضا صائینی افزود: مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و اغلب ارجاعات آنها به پزشک نیز به علت بیماری های جدی بوده در حالی که لازم است، حتی با وجود احساس سلامت، برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند.
وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم سلامت در دنیا سن امید به زندگی است، که این شاخص در مردان که بیشتر از نیمی از جمعیت کشورمان را به خود اختصاص داده، از زنان کمتر است.
این مسئول ادامه داد: از طرفی میزان مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است، چرا که این قشر بیش از زنان در معرض آسیب‌های شغلی، اجتماعی، حوادث ترافیکی و سوانح هستند و طبق آمار موجود حوادث ترافیکی پنج برابر و سقوط 3 برابر بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد.
به گفته این مسئول، مصرف سیگار و وابستگی به مواد مخدر در مردان بیشتر بوده و از نظر محیطی مردان استرس کاری بیشتری را تحمل کرده و در معرض ضربات جسمی بیشتری هستند و علاوه بر آن، عادات غذایی نامناسب تری دارند.
صائینی افزود: مردان در معرض آلودگی بوده و نیز وابستگی بیشتری به مواد دخانی دارند و می توان شیوع بیشتر بعضی از اختلالات را به این موارد نسبت داد و بر همین اساس نیز راههای پیشگیری و کاهش خطر را باید مد نظر داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: عوارض سبک زندگی بی تحرک، شامل اضافه وزن و چاقی، بیماری های قلبی و عروقی از جمله حملات قلبی، بیماری پرفشاری خون، افزایش کلسترول خون، سندرم متابولیک، دیابت نوع2، بعضی انواع سرطان ها از جمله روده بزرگ، پوکی استخوان افزایش افسردگی و اضطراب، دردها و مشکلات عضلانی اسکلتی مردان را بیش از گذشته تهدید می کند.

** مردان زنجانی مصرف دخانیات بالا در کشور دارند
معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز ادامه داد: با توجه به آخرین تحقیقات انجام گرفته (استپس) در سال 95، میزان سابقه مصرف دخانیات در مردان زنجانی 39 درصد اعلام شده که این رقم در سطح کشور 36 درصد بوده که روند بالایی را نشان می دهد.
دکتر داود رحمانی افزود: در شاخص فعالیت فیزیکی نیز این رقم در بین مردان این استان 38 درصد که در سطح کشور 46 درصد بوده و میزان فشار خون این قشر نیز از وضعیت بهتری برخوردار بوده که این آمار 19 به 26 درصد اعلام شده است.
وی اظهار داشت: همین تحقیقات نشان می دهد که میزان بیماری دیابت در مردان زنجانی 6درصد که این رقم در کشور 11 درصد و در شاخص اضافه وزن و چاقی این جنس نیز وضعیت 53 درصد به 57 درصد بوده است.
این مسئول ادامه داد: سابقه مصرف سیگار در مردان این استان با کشور نیز بسیار نزدیک است بطوری که این رقم 19 به نسبت 20 درصد کشوری اعلام شد که کاهش این مساله نیز به فرهنگ سازی و آگاه سازی کافی دارد.
وی اضافه کرد: همین بررسی ها نشان می دهد مردان زنجانی در زمینه شاخص استفاده از کلاه ایمنی در سطح کشور وضعیت خوبی داشته بطوری که این رقم در استان 33 درصد و در کشوری این رقم 22 درصد است.
رحمانی افزود: بر این اساس مردان این استان در زمینه استفاده از کمربند ایمنی نیز وضعیت خوبی داشته و این رقم 89 به 78 درصد در سطح کشور بوده است.
این مسئول ادامه داد: حدود 50 درصد از جمعیت کشور را مردان تشکیل می‌دهند و باتوجه به موارد و بیماری‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد، این گروه را نیز گرفتار کرده است.
رحمانی افزود: با توجه به شرایط کنونی مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند، و در این راستا بانوان می توانند مردان را برای پیگیری سلامتی‌شان ترغیب کنند.
وی یادآوری کرد: بر این اساس آمار مردانی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند بیشتر با ترغیب و پیگیری بانوان بوده و گسترش این مساله می تواند بسیار نتیجه بخش باشد.
این مسئول خاطر نشان کرد: تمامی افراد با مراجعه حضوری به پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت محل سکونت خود می توانند از خدمات رایگان اپراین از جمله آزمایش قند و چربی خون و همچنین غربالگری سرطان ها بهره مند شوند.
معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: در ارزیابی 10 ساله سکته های قلبی و مغزی، برای مراجعان ، فشار خون، قند خون و کلسترول خون اندازه گیری و بررسی سایر عوامل خطر همچون مصرف دخانیات، نمایه توده بدنی انجام می شود و متناسب با احتمال خطر بدست آمده کارت خطر سنجی تحویل و اقداماتی برای پیشگیری از بروز بیماری، درمان و کاهش عوارض ان انجا ممی گیرد.

** ورزش خطر ابتلا به دیابت را تا 50 درصد کاهش می دهد
کارشناس میانسالان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز ادامه داد: طبق مطالعات، در افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند، خطر بیماری قلبی و سکته تا 35 درصد ،خطر ابتلا به دیابت تا 50 درصد ، خطر ابتلا به سرطان تا 20 درصد کاهش می یابد.
رحیمه حسین خانی افزود: بر همین اساس خطر مرگ و میر زود هنگام تا 30 درصد، خطر ابتلا به استئوآرتریت تا 83 درصد، خطر شکستگی لگن تا 68 درصد خطر زمین خوردن تا 30 درصد، خطر افسردگی تا 30 درصد و خطر دمانس و زوال عقل تا 30 درصد کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: تغییر شیوه زندگی با لحاظ فعالیت مستمر ورزشی و پرهیز از استرس و نیز مخاطرات شغلی از عوامل موثر در بهبود شاخص های بهداشتی به خصوص در مردان است.
به گفته این کارشناس، اصلاح الگوی غذایی با مصرف کمتر نمک، مصرف مناسب قند و چربی و نیز بالا بردن فیبر غذایی و سبزیجات می‌تواند کمک بسزایی به بهبود سلامت مردان کند.
وی اظهار داشت: پرهیز از استعمال دخانیات و کاهش سایر عوامل خطر محیطی از جمله آلودگی‌ها از دیگر موارد توصیه شده و علاوه بر آن معاینات دوره ای کارگران و کارمندان، غربالگری و پیگیری‌های دوره‌ای برای بیماری‌های شایع نیز از اقداماتی است که می تواند در کاهش مرگ و میر مردان موثر باشد.
این کارشناس ادامه داد: اسفند ماه سال، 94 ذیل بند هشت مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی موضوع سلامت کارکنان موارد به تصویب رسد که از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اضافه کرد: بر این اساس تمامی دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به تدوین و اجرای 'برنامه عملـیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان' خـود بر اساس 'بسـته پایه خدمات سلامت کارکنـان دولت'، تـهیه شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام و هر 6 ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال کنند.
حسین خانی افزود: تمام دستگاههای اجرایی نیز مکلف اند، زمینه مشارکت حداکثری کارکنان خود را در فعالیت های ورزشی با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان فراهم آورند.
وی اظهار داشت: استانداردهای فعالیت بدنی بر اساس 'بسـته پایه خدمات سلامت کارکنـان دولت'، شامل تشکیل کمیته ارتقای فعالیت بدنی ، فعالیت های تشویق کننده کارکنان به افزایش فعالیت بدنی توسط مدیران است.
این کارشناس ادامه داد: هر سال در هفته آغاز اسفند با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروههای مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، هفته ملی 'سلامت مردان ایران'، برگزار می شود.
وی اضافه کرد: این کاردر استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت های ملی سلامت در 2 سال گذشته و با توجه به برنامه عمل سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای کاهش کم تحرکی به میزان 15 درصد تا سال 2030 در سال جاری نیز موضوع ترویج تحرک و فعالیت جسمانی به عنوان محور اقدامات هفته مذکور انتخاب شده است و شعار ' مردان فعال تر، مردان سالم تر' تعیین شده است.
این کارشناس ادامه داد: بر این اساس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این هفته برنامه هایی با هدف جلب مشارکت گروههای مختلف مردان به ویژه مردان کارمند در استفاده از دوچرخه برای یک روز هفته جهت ایاب و ذهاب تا اداره برگزاری همایش های مختلف ورزشی با همکاری فدراسیون های ورزشی استان را لحاظ کرده است.
حسین خانی افزود: برگزاری همایش دوچرخه سواری با همکاری شهرداری زنجان (10 اسفند)، توزیع پوستر و پمفلت های مرتبط، برگزاری مسابقات ورزشی در ادارات و مدارس پسرانه و جلسات سخنرانی در مجامع عمومی، ادارات و مدارس از دیگر برنامه های این هفته است.
وی خاطر نشان کرد: ارائه خدمات عمومی سلامت به گروههای مختلف مردان و برگزاری مسابقات مختلف نقاشی، انشا نویسی در مدارس و مهد کودک ها با موضوع توجه به سلامت پدران از دیگر برنامه های پیش رو است.
به گزارش ایرنا، هفته سلامت سلامت از یکم تا هفتم اسفند با عناوین مردان فعال و بهره وری در محیط کار دوستدار فعالیت بدنی، نقش مستقیم و غیرمستقیم فعالیت جسمانی در پیشگیری و درمان بیماریهای غیر واگیر، واگیر، سلامت روانی و اجتماعی، پدران، مشوق فعالیت جسمانی پسران و سایر اعضای خانواده، شهر دوستدار فعالیت جسمانی (پیاده روی و دوچرخه سواری)، ایمنی و استاندارد در فعالیت های ورزشی، مردان جوان فعال تر، عملکرد تحصیلی بالاتر، زندگی طولانی تر برای سالمندان و بیمار ان فعال نامگذاری شده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.