به گزارش ایرنا، گندم یکی از مهمترین محصولات زراعی و استراتژیک کشور به شمار می رود و از طرفی نیز نقش مهمی‌ در تامین درآمد و نیازهای خودمصرفی کشاورزان و مردم دارد.
جمعیت روبه رشد امروزی و مشکلات تغذیه آنها باعث شده که محصول مهمی‌ چون گندم به عنوان اصلی‌ترین ماده خوراکی اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.
رسیدن به خودکفایی تولید گندم در سال‌های اخیر نصیب کشور شده که یکی از مهمترین اهداف بخش کشاورزی محسوب می شود.
شکسته شدن رکورد بی سابقه تولید گندم در تاریخ استان زنجان بهانه ای شد تا همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیین شکرگزاری برداشت گندم نیز با حضور کشاورزان بی ادعا توسط سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شود.

** نقدینگی صندوق بیمه کشاورزی به 15 هزار میلیارد ریال رسید
عضو کمیسیون بخش کشاورزی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در این آیین با بیان اینکه نباید کاستی ها را به حدی بزرگ ببینیم که خدمات دیده نشود، گفت: در بخش کشاورزی رویکردهای خیلی غلطی داریم که خروجی آن این شده که برخی چالش ها را در بحث امنیت غذایی داشته باشیم.
علی وقفچی افزود: همه تلاشها بر این است تا موانع را در حد توان در بخش تولید کشور اعم از کشاورزی، فرآوری و دیگر صنایع برداریم.
وی با تاکید براینکه سیستم بانکی حاکم بر کشور ضد تولید است، اظهارداشت: هیچ مسئولی امروزه نمی تواند ادعا و تضمین کند که کشاورز و تولید کننده می تواند از سرمایه گذاری خود یک درصد سود ببرد، ولی متولیان سیستم بانکی به راحتی تضمین می کنند که سپرده ای به حتم باید بیش از 20 درصد سود بدون کوچکترین مشکلی داشته باشد.
عضو کمیسیون بخش کشاورزی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این اولین تهدید برای تولید کشور است، گفت: کشوری که تولید نداشته باشد چالش هایی پیش رو دارد چرا که از قبل تولید اشتغال، عدم وابستگی و کاهش تورم شکل می گیرد.
وقفچی، تصمیم دولت مبنی بر اعطای ارز 42 هزار ریالی برای واردات محصولات و سایر اقلام دیگر را نادرست بیان کرد و اظهارداشت: به معنی این است کشاورز ایرانی باید با دلار 100 تا 120 هزار ریالی تولید و به راحتی مقابله با کسی کند که با ارز 42 هزار ریالی اقدام به واردات محصولات این بخش می کند.
وی متذکر شد: اگر این 2 مورد بیان شده مرتفع نشود به ایده ال نمی رسیم و از تولید کنندگان داخلی بخش کشاورزی حمایت کنیم به حتم دهها ارزش برای کشور خواهد داشت و رانت و انحصار از بین خواهد رفت.
عضو کمیسیون بخش کشاورزی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیتی که امروز در کشور و استان بی نظیر است معتقدم عملا از بخش خصوصی حمایت نمی کنیم.
وقفچی تاکید کرد: اگر رویکرد را تغییر بدهیم از این ظرفیت مهندسی بخش خصوصی در کشاورزی هدایت به افزایش تولید سرمایه در بخش کشاورزی کنیم تا از قبل تولید، سرمایه و درآمدها ایجاد شود.
وی یادآوری کرد: درآمد باید از طریق بهره وری و افزایش راندمان ایجاد شود و امروز آنگونه که باید نتوانستیم از حق کشاورزان دفاع کنیم.
عضو کمیسیون بخش کشاورزی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم نرخ گندم باید حداقل 20 هزار ریال باشد که در حال حاضر این قیمت 17 هزار ریال اعلان دولت است گرچه ایده ال نیست.
وقفچی خاطرنشان کرد: صندوق بیمه کشاورزی نقدینگی پایین بود که با رای قاطع کمیسیون تلفیق مجلس پنج هزار میلیارد ریال به آن اضافه و به 15 هزار میلیارد ریال رسید.

** کشاورزان در مسیر برکت حرکت می کنند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: خدا خود را رزاق معرفی کرده کشاورزی هم در زمینه فراهم کردن روزی مردم تلاش می کنند در واقع در مسیر حمایت و هدایت خدا قرار دارند که نام آن برکت است.
حجت الاسلام علی خاتمی تاکید کرد: جهاد کشاورزی در نرم افزاری مساله و کشاورزان به عنوان مجاهدان در سنگر تولید قرار دارند.
وی تاکید کرد: در برابر یاوه گویی دشمنان باید یکصدا شنیده شود و دشمن بداند مردم هستند که انقلاب را ایجاد و هشت سال دفاع مقدس را مدیریت و با انواع توطئه های آنها در سایه ایمان به خدا، تبعیت از رهبری و اتحاد برای ساختن ایران مستقل تلاش کردند.

** از 60 هزار تن تولید قبل از انقلاب به 500 هزار تن رسیده ایم
رییس سازمان جهاد کشاورز استان زنجان گفت: امسال به دلیل خروج امریکا از برجام و تغییراتی را در وضع معیشت مردم، تولید و اقتصادی بوجود آورد سال خاصی بود.
حسین جعفری اظهارداشت: البته دشمنان انقلاب و نظام منتظر تحولات منفی بودند که به قطع با تلاش تولید کنندگان و کشاورزان برنامه ها محقق نخواهد شد چرا که برخلاف تصورات دشمنان در حال حاضر در برخی از بخش های تولیدی به خودکفایی رسیده ایم.
وی افزود: اوایل انقلاب تولید گندم 60 هزار تن بود که از این رقم به 500 هزار تن رسیده ایم.
رییس سازمان جهاد کشاورز استان زنجان گفت: امسال در کنار مشکلات زیاد بالاترین رکورد تولید گندم استان در طول تاریخ با عزم و همت جدی کشاورزان شکسته شد.
جعفری ادامه داد: موفقیت امسال بی نیازی در واردات گندم، خودکفایی در تولید شکرو دانه های روغنی فقط در سایه حمایت دولت و تلاش تولید کنندگان و کشاورزان است که علی رغم کاهش سطح زیرکشت و کاهش مصرف آب به این موفقیت رسیدیم.
وی یادآوری کرد: دانش فنی در واحد سطح مزارع افزایش یافته، آموزش بهره برداران ارتقا داشته است.
رییس سازمان جهاد کشاورز استان زنجان گفت: برای کاهش مصرف آب با استفاده از سیستم های نوین آبیاری، آبیاری میکروبی و ارتقای ضریب مانیزاسیون دومین و چهارمین رتبه کشور را در توسعه آبیاری نوین داریم.
جعفری ادامه داد: در سالجاری 1 هزار و 107 دستگاه تراکتور به ماشین الات اضافه شده است و کشاورزی با لحاظ و توسعه دانش فنی در مزارع از سنتی خارج شده است.
وی تاکید کرد: خوکفایی در تولید گندم و برنامه ریزی منطقی برای استمرار ادامه خواهد داشت.
رییس سازمان جهاد کشاورز استان زنجان با بیان اینکه در سال زراعی جاری این استان 43 کشاورز نمونه در بخش های مختلف دارد، افزود: 2 نفر از آنها در سطح ملی در تولید سیب و زیتون نمونه شناخته شده اند.
جعفری افزود: یکی از این باغداران توانست 165 هزار تن سیب در سال گذشته تولید کند که میانگین کشوری آن 17 تن است.
وی اظهارداشت: سیستم نحوه مدیریت، بکارگیری دانش فنی، منابع پایه و تکنولوژی های جدید در تولید لحاظ شده است.

** کشاورزان بازوان توانای ایران هستند
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان از ابتدای انقلاب افتخاری برای ایران بوده و هستند که امروز از بین کشاورزان نمونه هشت نفر از بانوان نیز به عنوان نمونه استانی انتخاب شده اند.
احمد بیگدلی خاطرنشان کرد: کسی باورنداشت تا از قشر زنان نیز در عرصه کشاورزی موفق باشند که این مهم از دستاوردهای انقلاب به شمار می رود.
وی افزود: توکل، پاکی دل و صداقت کشاورزان است که اقدام به تولید می کنند و بهره آن را می بینند که با همت این قشر آینده مطلوبی برای کشور رقم می خورد.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: با بیان اینکه نمی توان وقایع موجود را کتمان کرد، افزود: تورم و کم کاری برخی از مسولان موجب رنجش و مشکل برای مردم می شود که این مساله نمی تواند از منشا انقلاب باشد.
بیگدلی تاکید کرد: شاخص های مردمی، ولایتمداری و دینی بودن که متعلق به انقلاب است موجب شده دشمنان به این کشور دشمنی و کینه داشته باشند و در چهل سالگی زمان بهره برداری از آن رسیده است.
9505/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.