به گزارش ایرنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مختلفی در حوزه مراقبت های بهداشتی در کشور انجام گرفت به طوری که قبل از انقلاب امید به زندگی برای زنان و مردان ایرانی به ترتیب 54 و 56 سال بود.
وی با اشاره به ارتقای شاخص های بهداشتی نظیر کاهش مرگ و میر مادران باردار اشاره کرد و گفت: بر این اساس اوایل انقلاب به ازای هر یکهزار تولد، 145 نوزاد فوت می شد در حالی که اکنون این رقم به ازای هر یکهزار تولد، 8.5 مورد آن به مرگ منتهی می شود.
این مسئول اضافه کرد: بر این مبنا فوت 8.5 نوزاد نیز به دلیل کاهش وزن زیر یکهزار و 500 گرم نارس بوده یا به لحاظ سن حاملگی و وزن مشکلاتی داشته که در مجموع کشورمان پیشرفت قابل توجهی در این حوزه کسب کرده است.
مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه مدیریت بحران ادامه داد: بر این اساس با اقدامات انجام گرفته در مدیریت خطر بلایا کشورمان توانسته این حوزه را ادغام کند و اولین کشوری است که شاخص های کمی برنامه های این بخش را مورد اندازه گیری و پایش قرارداده است.
وی بیان کرد: بنابراین یکی از کارهای بسیار خوب در بعد از طرح تحول سلامت روند ارزیابی، اندازه گیری و پایش شاخص های در مدیریت خطر و بلایا انجام گرفت اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.
این مسئول ادامه داد: پیش بینی می شود تا برنامه ششم توسعه مدیریت بلایا به 100 درصد برسد که اقدامی مهم و ارزشمند محسوب می شود.

** ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیا
مطلق ادامه داد: ایران یکی از 10 کشور بلاخیر در دنیا محسوب می شود که بیشترین کشته ها نیز به مخاطره زلزله و خسارات اقتصادی ناشی از آن نیز خکشسالی و سیل است و در این میان حوادث مرتبط با آب و هوا نیز به ویژه در سال های گذشته افزایش یافته و این موضوع وقوع تغییرات اقلیمی را تقویت می کند.
وی بیان کرد: در سال های اخیر استان های متعددی مثل استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان در معرض خطر وقوع سیل قرار گرفته و هموطنان را با چالش جدی مواجه کرده که این مهم در منطقه چهار نیز مباحث مورد بررسی قرار گرفت.
مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه مدیریت بحران ادامه داد: رویکرد وزارت بهداشت در واقع بر مدیریت خطر و بلایا متمرکز شده و به معنی بیش فعالی و تاکید بر پیشگیری، آمادگی و به عبارتی دیگر فاز قبل از وقوع مخاطرات است.
وی اظهار داشت: مدیریت خطر بلایا مسئولیت مشترک جامعه و تمام سازمان ها ، نهادهای دولتی، غیر دولتی، خصوصی و صنایع را در بر می گیرد که این ذینفعان جزیی از این پازل محسوب می شوند و در صورت عدم اقدام مناسب و وظایف محوله می توانند موجب اختلال و چالش شوند.
مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه مدیریت بحران ادامه داد: با توجه به فرامین رهبری مبنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی و حفظ منابع سرمایه های ملی و تاکید بر این حوزه باید بر پیشگیری و آمادگی مقابله با بلایا متمرکز شود.
وی اظهار داشت: توسعه پایدار بدون مدیریت خطر بلایا قابل دسترسی نیست بنابراین باید برای بهبود و ارتقای امادگی در نتیجه کاهش آسیب و در نهایت داشتن جامعه تاب آور اقداماتی را انجام داد.
مطلق افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1393، به طور رسمی برنامه های مدیریت خطر بلایا را در نظام شبکه ای ادغام کرد که شامل پنج برنامه اصلی ارزیابی و آموزش و امادگی خانوارها، برنامه ارزیابی و ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، برنامه ارتقای ایمنی واحدهای بهداشتی، برنامه نطام مراقبت و وقوع پیامدهای بلایا و برنامه پاسخ نظام سلامت بلایا با فوریت ها را شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون امادگی دانشگاههای علوم پزشکی در مدیریت بلایا 25 تا 40 درصد برآورده که دانشگاه علوم پزشکی زنجان بالای 40 درصد رسیده است.
وی بیان کرد: هم اکنون سطح ایمنی واحدهای بهداشتی از 10 به هفت رسده و می توان گفت خسارت های وارد شده قابل جبران بوده اما در شروع برنامه و طبق ارزیابی انجام گرفته برای اثر بخشی این میزان سه بوده است.
مطلق افزود: با کارهای انجام گرفته سطح ایمنی واحدها از 10 به چهار رسیده که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت واحدهای بهداشتی ساخته و یا بازسازی شد که تاب آوری در برابر مخاطرات را افزایش داد بطوری که هم اکنون بالغ بر 24 هزار واحد بهداشتی در کشور وجود دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه ایمنی سازه ای واحدهای بهداشتی در شروع برنامه در سال 93،14 درصد قرار داشت که بسیار آسیب پذی بود و با کارهای انجام گرفته این رقم به میانگین به 38 درصد رسیده است.
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه مدیریت بحران ادامه داد: آمادگی خانواره در برابر بلایا 8.5 درصد بود که اخرین آمار نشان می دهد این رقم به 27 درصد در سطح کشور رسیده است.
وی بیان کرد: آمادگی عملکردی واحدهای بهداشتی در طرح تحول نظام سلامت 21 درصد بود که اکنون این رقم به 36 درصد، ایمنی غیر سازه ای از 31 به 45 درصد و تعداد خانوارهای اموزش دیده در 6 ماهه اول امسال نیز 2 مییلون و 537 هزار و 699 نفر است که این رقم تا پایان برنامه ششم به 100 درصد خواهد رسید.

** نقشه خطر وقوع مخاطرات کشور در حال تدوین است
این مسئول ادامه داد: حوزه کارگروه سلامت و حوادث مترقبه با همکاری مدیریت معاونت درمان ، سازمان مدیریت بحران به عنونن نقش هماهنگ کننده نقشه خطر کل کشور در حال استخراج است.
وی اظهار داشت: هم اکنون نقشه خطر وقوع خطر استان تهران نیز به دلیل حساست ویژه ای انجام و به پایان رسیده برای استان کرمان نیز انجام گرفته است.
مطلق افزود: اقدامات خانوارها در حوزه مخاطرات و سازمان ها و حتی جامعه در 82 درصد مشترک بوده و در این میان بخش آموزش امادگی خانوارها بخوبی طراحی شده و انتظار می رود که برای 24 تا 48 ساعت اول خودکفا باشند.
وی خاطر نشان کرد: خانوارها با دولت همکاری داشته و علاوه بر آن همواره مدارک شناسایی و اسناد مهم در مکان قابل دسترس بگذارند تا در هنگام وقوع حوادث مشکلی نداشته باشند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.