به گزارش ایرنا، سرمایه انسانی بزرگترین و با ارزش ترین دارایی هر سازمان و کشوری محسوب می شود چرا که شرط لازم برای موفقیت سایر برنامه ها، داشتن نیروی انسانی کارآمد، با انگیزه و دارای مهارت است.
چهارمین شورای راهبری توسعه مدیریت استان زنجان روز یکشنبه با تحلیل وضعیت نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی این استان کار خود را آغاز کرد.
به گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، در زمان حاضر از 36 هزار و 90 نفر شاغل دستگاه های دولتی زنجان، 59 درصد مرد و 41 درصد زن هستند.
از تعداد کل نیروهای شاغل در بخش دولتی استان زنجان، 76 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و 24 درصد فاقد آن هستند.
همچنین از کل آمار شاغلین بخش دولتی در زنجان، نوع استخدام 61 درصد آنان به صورت رسمی، 13 درصد پیمانی، 9 درصد قرارداد کار معین، 8 درصد قرارداد کارگری و 9 درصد نیز شامل سایر روابط استخدامی است.
شهرستان زنجان با 16 هزار و 616 نفر بیشترین تعداد کارکنان دولت را در استان به خود اختصاص داده است.
بر پایه گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی زنجان، هم اکنون تعداد کل مدیران در سطوح چهارگانه عالی، میانی، پایه و مدیران عملیاتی در این استان، یک هزار و 350 نفر است.
از تعداد کل مدیران سطوح مختلف استان، 92.28 درصد از مردان و 7.72 از زنان هستند.
استاندار زنجان در این جلسه نظارت جدی و دقیق بر مسائل را از راهبردهای توسعه مدیریت عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی ما این است که در خصوص ارتقا و بهبود شاخص های مدیریت شعار می دهیم ولی به آن ها چنان که باید عمل نمی کنیم.
فتح الله حقیقی با بیان اینکه در استان زنجان کارهای عملیاتی زیادی می شود برای توسعه انجام داد، افزود: باید مدیران افراد موثر برای مدیریت ها انتخاب کنیم و ملاک ارزشیابی عملکرد مدیران نیز بر مولفه هایی همچون جذب اعتبارات ملی و بهبود روند پیشبرد در امور اجرایی باشد.
وی به لزوم چابک سازی در مجموعه دستگاه های اجرایی تاکید کرد.
استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به جهش چشمگیر تعداد بانوان تحصیل‌کرده در استان اشاره کرد و گفت:باید از ظرفیت بانوان و جوانان در تصدی پست های مدیریتی بهره ببریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان در این جلسه بر ضرورت طرح موضوعات کاربردی و عملیاتی در شورای راهبری توسعه مدیریت استان تاکید کرد و گفت: باید دنبال نقاط ضعف سیستم مدیریت باشیم و همراه با پیشنهادات، مسائل را به نهادهای بالادستی منعکس کنیم.
فرامرز نیک ‌سرشت به مسائل و مشکلات جاری در تامین نیروی انسانی دستگاههای اجرایی اشاره کرد و افزود: تعدیل نیروهای قراردادی با سوابقی زیادی که برخی از آنان دارند امر شدنی نیست.
وی اظهار داشت: در یک سیستم شایسته سالار فرقی بین زن و مرد وجود ندارد بنابراین سهم مدیریت بر اساس جنسیت نیز در شایسته سالاری تعریف می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز در این جلسه بهبود شاخص های توسعه یافتگی را راه نجات از وضعیت کنونی برشمرد و گفت: ما در طی این 40 سال، پیشرفت های خوبی در حوزه های فرابخشی داشته ایم و شاخص های کمی بیانگر این هستند که از زمان شروع انقلاب مسیر روبه رشدی داشته ایم اما متاسفانه نتوانسته ایم به توسعه مورد نظر برسیم.
شهرام طهماسبی با بیان اینکه ما اکنون با انبوهی از مشکلات مختلف شامل بحران آب، انرژی، بیکاری، زیست محیطی و بهره وری در حوزه اقتصاد مواجهیم، خاطرنشان کرد: علت اصلی این مشکلات، ناکارآمدی نظام اجرایی و کارکردهای غیربهره ورانه و ریشه این ناکارآمدی ها سوء مدیریت است.
وی افزود: البته ما در بعضی موارد رتبه های بسیار خوبی در سطح جهان داریم اما کشور توسعه یافته کشوری است که در اکثر موارد به طور متوازن به توسعه یافتگی برسد.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.