به گزارش ایرنا، با اجرای راهبردهای نادرست بخش کشاورزی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فراموش شده بود، از طرفی نیز بیشترین سرمایه گذاری و امکانات کشور در بخش صنعت و صنایع متکی به واردات انجام و این موارد موجب فاصله گرفتن امکانات شهری و روستایی و مهاجرت روستائیان به شهرها می شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تامین غذای مردم، تولید محصول کافی و سالم با حفظ محیط زیست و رسیدن به اهداف مدنظر، امروز تحول قابل توجهی در این بخش نسبت به گذشته رخ داده است.
هم اکنون بخش های مختلف کشاورزی در استان زنجان بویژه پرورش آبزیان توانسته است تعداد قابل توجهی از شهر نشینان را به روستاها بازگردانده و مهاجرت معکوس در این استان را رقم بزند.

** رشد 149 درصد صادارت محصولات کشاورزی زنجان
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، به دستاوردهای توسعه بازرگانی اشاره کرد و گفت: درخصوص بهبود و توسعه صادرات محصولات کشاورزی، نسبت به اجرای سیاست های مختلف حمایتی، از قبیل تخصیص تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت مشوق های صادراتی اقدام شده که با رشد 149 درصدی صادرات، منجر به کسب رتبه نخست استان در میزان رشد ارزش صادرات نسبت به برنامه، بین سازمان های متولی شده است.
عبدالله جعفری تاکید کرد: توسعه صادرات انواع محصولات کشاورزی با بیش از 190 هزار تن با هدف بهبود تراز تجاری، منجر به تحقق اهداف مد نظر در توسعه بازرگانی محصولات کشاورزی بعداز پیروزی انقلاب اسلامی شده است.
وی یادآوری کرد: تامین، ذخیره سازی و توزیع نهاده های دامی بیش از 96 هزار تن به ارزش 991میلیارد ریال، راه اندازی سامانه جامع فروش آرد به صورت کشوری و انتخاب استان زنجان به عنوان نمونه فروش آرد بصورت اینترنتی و غیرحضوری از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
به گفته مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، کسب رکورد بی سابقه در خرید تضمینی گندم استان زنجان با خرید بیش از 455 هزار تن و پرداخت 100 درصد از مطالبه کشاورزان از دیگر توفیق های بخش بازرگانی محصولات کشاورزی است.
جعفری گفت: این استان رتبه های نخست تا سوم کشوری را در تولید و عرضه با کیفیت انواع نان سنتی توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی کشور را کسب کرده است.
وی، پرداختن به بخش بازرگانی محصولات تولیدی، بازاریابی، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با تولید سفارشی و حمایت از مصرف کنندگان، توام با حفظ منافع تولیدکنندگان را از اهم اهداف بخش توسعه بازرگانی محصولات کشاورزی در استان زنجان بیان کرد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: اعمال سیاست های حمایتی مانند خرید تضمینی، تامین و توزیع اقلام اساسی و مناسبتی پرمصرف به ویژه در پایان سال با بیش از 29 هزار و 600 تن، واردات گوشت گرم گوسفندی و گوشت منجمد به صورت مستمر، پایش مستمر تحولات بازار و نوسانات قیمتی به صورت هفتگی از دیگر برنامه هایی است که بعداز پیروزی انقلاب محقق شده است.

**زنجان قطب تولید زیتون کشور
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، تولید زیتون و قطب بودن استان در این زمینه را از دستاوردهای باغبانی بعداز انقلاب دانست و گفت: این استان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات باغی، حائز مقام نخست تولید زیتون و دارای دیگر رتبه های کشوری در تولید سایر محصولات باغی است.
بهنام اوجاقلو اظهار داشت: سالانه بیش از 40 هزار تن زیتون در استان زنجان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.
وی اضافه کرد: استان زنجان 67 هزار هکتار باغ دارد که از این میزان 55 هزار هکتار بارده است و از این زمین ها 500 هزار تن انواع محصول برداشت و روانه بازار می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: توسعه باغ های زیتون در زمین های شیب دار در سطح حدود 2 هزار هکتار، توسعه باغ های جدید با استفاده از پایه های رویشی و نهال استاندارد در سطح 859 هکتار، اصلاح و احیای باغ های قدیمی در سطح پنج هزار و 740 هکتار، تولید سالانه بیش از 800 هزار اصله نهال گواهی شده و احداث گلخانه درسطحی معادل 18 هکتار از دیگر برنامه هایی است که در استان زنجان اجرا شده است.
اوجاقلو گفت: سالانه انواع محصولات باغی از این استان وارد بازار دیگر کشورها می شود.

** زنجان تولید کننده 2 میلیون تن محصولات زراعی است
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از تولید سالانه 2 میلیون تن انواع محصولات زراعی در استان خبرداد و اضافه کرد: بیشترین سطح و میزان تولید بخش کشاورزی مربوط به کشت محصولات زراعی است و لذا این بخش اهمیت ویژه ای دارد.
حسین عامری تاکید کرد: امسال شاهد افزایش 100 درصدی تولید دانه های روغنی نسبت به سال قبل، تولید هسته های بذری سیب زمینی با پنج هزار تن و 200 تن لوبیا در سال بودیم.
وی افزود: حدود 12000 هکتار از مزارع استان زنجان با نوار تِیپ(tape) آبیاری می شود و با اجرای موفقیت آمیز پروژه بین المللی سیمیتو، کسب رتبه برتر کشوری در تولید، فرآوری و توزیع سالیانه بیش از20 هزار تن انواع بذر گواهی شده غلات در سال جاری را داشتیم.

** تجهیز 34250 هکتار از زمین های کشاورزی به سیستم نوین آبیاری
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به دستاوردهای مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش اشاره کرد و افزود: مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، یکی از اولویتهای کاری این سازمان به شمار می رود، بطوری که بیش از 19 هزار و 250 هکتار از زمین های استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده و 15 هزار هکتار دیگر نیز تا پایان سال به این سیستم مجهز می شود.
فریدون داوودی، اجرای حدود 1600 هکتار شبکه آبیاری فرعی در پایاب سد کینه ورس، انتقال آب و اجرای شبکه آبیاری 83 هکتار از اراضی پایاب سد توده بین و اجرای 247 کیلومتر لوله گذاری، از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش آب بوده که در کنار این پروژه ها، عملیات احداث 29 کیلومتر کانال عمومی آبیاری و احیا و مرمت 34 رشته از قنوات نیز به پایان رسیده است.
در راستای افزایش بهره وری مصرف آب، کشت ارقام گندم و لوبیا با نیاز آبی پایین، کشت نشایی و رعایت ترکیب کشت، توسعه یافته و توامان نسبت به کاهش سطح زیر کشت محصولات با مصرف آبی بالا مثل هندوانه و سیب زمینی اقدام و با اجرای عملیات آبخوانداری و پروژه های پخش سیلاب، سالانه بیش از 18 میلیون مترمکعب آب به سفره های آب زیر زمینی تزریق شده است.

** تامین بیش از 11861 دستگاه ماشین آلات برای کشاورزان
رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهادکشاورزی استان زنجان، نیز به دستاوردهای مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: به منظور عملی کردن توسعه کشاورزی مکانیزه که از اهداف مهم این سازمان است، امسال شاخص ضریب مکانیزاسیون به 1.9 اسب بخار در هکتار ارتقا یافته و رتبه دوم کشور در این بخش برای زنجان است.
مظفر یوسفی پور خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف، تامین بیش از چهار هزار و 977 تراکتور، 114 کمباین و 6 هزار و 770 دستگاه انواع ادوات دنباله بند از محل خط اعتباری مکانیزاسیون محقق شده است.
وی، از دیگر اقدامات بخش مکانیزاسیون را تهیه ماشین های نوین همچون بذر کار دقیق، کمباین، برداشت غلات با ریزش کمتر از 2 درصد، سامانه ضدسرما و ضد تگرگ، دستگاه گراویته بذر و بذرکارهای ریزدانه کار کلزا برشمرد.
رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهادکشاورزی استان زنجان گفت: با این اقدامات رتبه برتر کشوری در طرح تجهیز شرکت های شبکه مکانیزاسیون، طرح پلاک گذاری و ارتقای درجه مکانیزاسیون گندم دیم را کسب کرده ایم.

** فعالیت 397 واحد صنعتی دام و طیور در زنجان
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: سالانه بیش از 253 هزار تن انواع فرآورده های خام دامی در این استان تولید می شود.
به گفته محمدعلی صادقی، تولید فرآورده های دامی یکی از بهترین منابع تامین پروتئین مورد نیاز است و یکی از مهمترین اولویت های این سازمان به شمار می رود.
وی اظهار داشت: برای تحقق اهداف مد نظر در این بخش، در سه سال گذشته از 397 واحد صنعتی دام و طیور با اشتغال 845 نفر بهره برداری شده که تولیدات سالانه را به میزان 13 هزار و 280 تن افزایش داده است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: به منظور انجام عملیات اصلاح نژاد دام سبک، ضمن تثبیت ژن چند قلو زایی در گله های گوسفند نژاد افشاری 22 روستا از فاز اول گوسفند داشتی 10 هزار راسی آساره با هدف ارایه الگوی پرورش گوسفند چند قلو زا در کشور نیز بهره برداری شده است.
صادقی خاطرنشان کرد: در بخش پرورش طیور، نخستین و تنها زنجیره تولید گوشت بوقلمون صنعتی درکشور با توان تولید پنج هزار و 350 تن گوشت بوقلمون در سال فعال است.
وی افزود: زنجان رتبه نخست کشوری نیز در تامین جوجه و جمع آوری گوشت بوقلمون صنعتی در سطح کشور را دارد.

** رشد 126 درصد تولید آبزیان در استان زنجان
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، از توسعه پروژه های آبزی پروری با هدف ایجاد اشتغال، افزایش تولید و بویژه سلامت جامعه با مصرف گوشت آبزیان خبرداد و گفت: بخش شیلات تولید 14 هزار و 612 تن محصولات را با رشد بیش از 126 درصد نسبت به برنامه هدفگذاری شده دارد.
به گفته منصور حقی راد، تولید حدود 14میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در سال، تامین بچه ماهی مورد نیاز مزارع استان زنجان، افزایش تولید در واحد سطح محقق شده است.
وی تاکید کرد: شیلات استان رتبه نخست در تولید ماهیان سردآبی درمنطقه شمالغرب و رتبه هشتم تولید آبزیان کشور را در کارنامه خود دارد و زمینه اشتغال 2 هزار و 129 نفر در بخش شیلات را محقق کرده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: همچنین همگام با افزایش تولیدات شیلاتی و با برگزاری کلاس های مختلف طبخ آبزیان، نمایشگاه های عرضه محصولات و فعالیت های ترویجی، مصرف سرانه آبزیان از 250 گرم در سال 75 به 6 و نیم کیلوگرم در حال حاضر افزایش یافته است.

** ظرفیت صنایع تبدیلی زنجان 730 هزار تن است
مدیر صنایع تبدیلی وغذایی جهادکشاورزی استان زنجان نیز به دستاوردهای این بخش در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: برای بهبود وضعیت اقتصادی بخش کشاورزی، همچنین برای به حداقل رساندن ضایعات محصولات تولیدی، ایجاد ارزش افزوده و ماندگاری بیشتر محصول از زمان تولید تا مصرف، بازار پسندی حداکثری و اشتغالزایی مضاعف در مراحل بعد از تولید محصول خام، صنایع تبدیلی و غذایی نقش بسزایی داشته و جزو اولویت های کاری این سازمان است.
بهاره دادلوئی ادامه داد: با تامین تسهیلات واحدهای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، به میزان بیش از یکهزار میلیارد ریال و صدور مجوز بهره برداری برای 82 واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت 496 هزار و 885 تن، افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی از 234 هزار تن در سال 92 به 730 هزار تن و احداث سیلوهای استاندارد گندم به حجم 488 هزار تن و تحقق ظرفیت بیش از 600 هزار تنی در ذخیره سازی، موفق به احراز رتبه برتر کشوری در بخش ایجاد اشتغال، تعداد صدور پروانه، میزان جذب ماده خام و میزان سرمایه گذاری در پروانه های بهره برداری صادره شده است.
وی خاطرنشان کرد: استان زنجان مقام نخست کشوری در بخش فرآوری محصول زیتون را نیز از آن خود کرده است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.