به گزارش ایرنا، آمارهای انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران نشان می دهد که سالانه 90 هزار مورد ابتلای جدید به سرطان در کشور به وقوع می پیوندد و میانگین مرگ و میر سالانه به نسبت بروز سرطان در ایران 0.73 درصد است، در حالی ‌که متوسط جهانی این شاخص 0.58 درصد و در کشورهای توسعه ‌یافته کمتر از 0.50 درصد است.
این در حالی است که بیماری های غیرواگیر سالانه سبب مرگ و میر حدود 38 میلیون نفر در جهان می شوند و در این میان عمده ترین دلیل مرگ ناشی از این نوع بیماری ها، بیماری های قلبی ، عروقی (17.5 میلیون مرگ در سال) سرطان ( 8.2 میلیون) ، بیماری های تنفسی (4 میلیون) و دیابت (1.5میلیون ) قراردارند.
در واقع می توان گفت که این چهار گروه از بیماری ها ، عامل 82 درصد از کل مرگ و میر های ناشی از بیماری های غیرواگیر محسوب می شوند.
طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت ، از 40 درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خود مراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع، زودهنگام تشخیص داده شوند درمان پذیرترند.
به این مهم باید توجه داشت که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد در صورتی که زودتر به علایم مشکوک توجه شود.
نسرین 34 ساله یکی از صدها بیمار مبتلا به سرطان است که مسیر پر پیچ و خمی را برای مبارزه با این بیماری طی کرده و اکنون بهبود یافته است.
این شهروند زنجانی به خبرنگار ایرنا گفت که همسرم به دلیل بیماری مننژیت در یکی از بیمارستان های شهر زنجان بستری شده بود و در آن زمان و طی رفت و آمدها در خصوص علائم و نشانه های سرطان سینه (پستان) مطالبی عنوان می شد.
این بیمار بهبود یافته سرطان ادامه داد: بر این اساس بصورت اتفاقی یک توده کوچکی را در ناحیه یاد شده حس و بلافاصله به پزشک مراجعه کردم و پس از انجام آزمایش ها و نمونه برداری مشخص شد به سرطان مبتلا شده ام.
وی اضافه کرد: زمانی که اسم سرطان و ابتلا به این بیماری را از زبان پزشک شنیدم، دنیا در برابرم تیره و تاریک شد، هرگز فکر نمی کردم روزی به آن دچار شوم.
نسرین افزود: پس از صحبت های یکی از متخصصان خوب آنکولوژی در انجمن مهرانه و امید برای بهبودی، کار درمان شیمی درمانی را آغاز کردم و این در حالی بود که افکارم و نوع نگاهم به سرطان آزارم میداد، بطوری که فکر می کردم با اولین تزریق بدنم مثل به گلوله آتشی تبدیل می شود، اما در عمل دردی نداشتم.
وی بیان کرد: ریزش موها واقعه ای تلخ برای هر بیمار سرطانی است اما نکته قابل توجه این بود که همسرم برای همراهی من و دادن قوت قلب و امیدواری ،موهای سرش را کوتاه کرد که عاملی مهم در امید به شکستن این بیماری بود.
این بیمار بهبود یافته سرطان ادامه داد: در مجموع هشت ماه کار درمانی شیمی درمانی، جراحی برای برداشتن توده سرطانی و سپس پرتو درمانی بطول انجامید و در این ایام همسرم و مادرم نقش اساسی در خود باوری و شکست این بیماری داشتند.
وی اضافه کرد: امید ، خود باوری و توکل بخدا از عوامل موثر در شکست غول سرطان بشمار می رود ، اما موضوع مهم این است که خود سرطان فرد را نمی کشد، بلکه حرفها و نگاه های دیگران او راز پای در می آورد.
نسرین افزود: از زمان بروز بیماری از سال 94 پس از بهبودی ام تا کنون بصورت برنامه ای مدون تحت کنترل متخصص مربوطه هستم و از طرفی با حمایت های انجمن حمایت از بیماران سرطانی 'مهرانه' مشکلی در تامین داروهای مورد نیاز نداشتم.
وی تاکید کرد: دیدگاهها و نگرش وحشتناک مردم مانعی مهم در بیماری سرطان بشمار می رود و با وجود انکه این بیماری را از نزدیک لمس کرده وبا سختی های آن کنار آمده ام ،اما بروز این مساله بسیار دشوار است.
این بیمار بهبود یافته سرطان ادامه داد: آشنایی من با یک خیر تحولی 2 باره ای را در زندگی ام ایجاد کرد، بطوری که با مشوق های این فرد توانستم در رشته حسابداری مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدم و هم اکنون نیز امیدوارم در جایی مشغول بکار شوم.

** سرطان، تهدید اصلی برای سلامت بشریت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سرطان به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای غیر واگیر از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن حاضر است.
دکتر محمد رضا صائینی افزود: بر این اساس می توان گفت که سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ (پس از قلب و عروق و سوانح) در کشورهای کم توسعه یافته می باشد .
این مسئول ادامه داد: در سال 2012 ، حدود 14 میلیون مورد جدید و 8.2 میلیون مرگ ناشی از سرطان گزارش شده است که با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور انتظار می رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به دو برابر فعلی افزایش یابد.
وی اضافه کرد:همین مساله نشان می دهد که تعداد موارد جدید سرطان دردنیا به 15 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یابد که حدود 60درصد آن در کشورهای کمتر توسعه یافته ایجاد می شود .
این مسئول ادامه داد: تخمین زده می شود در سال 2030 حدود 13.1میلیون نفر در سراسر جهان به علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست بدهند.

** سبک زندگی ناسالم از علل بروز سرطان
وی با اشاره به مهمترین علل افزایش سرطان گفت که سرطان ارتباط مستقیمی با افزایش سن جمعیت دارد که بر اساس مطالعات و برسی های انجام شده امید به زندگی در ایران از 58 سال در سال 1357 به 76 سال در سال 1394 افزایش یافته و به عبارتی دیگر هر چه عدد سن افزایش پیدا کند احتمال بروز سرطان نیز افزایش می یابد.
صائینی افزود: امروزه با پیشرفت تکنولوژی وگسترش زندگی شهرنشینی، سبک زندگی افراد تغییر یافته و در این میان کم تحرکی، تغذیه ناسالم، اضافه وزن و چاقی، افزایش مصرف دخانیات همگی ماحصل سبک زندگی ناسالم است.
وی بیان کرد: بر اساس مطالعه steps ( طرح بررسی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر) در سال 1395 بیش از 55 درصد افراد بالای 18 سال در کشور دچار کم تحرکی و حدود 56 درصد افراد دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: تحقیقات نشان داده بسیاری از سرطانها بطور مستقیم یا غیرمستقیم با این عوامل( عوامل خطر) مرتبط هستند.
وی اضافه کرد: شایعترین سرطان در ایران سرطان معده ، پستان( در زنان ) و پوست و در استان زنجان نیز طبق آخرین آمار سرطان ها معده ، مری ، پوست و پستان در زنان شیوع بیشتری دارد.
این مسئول ادامه داد: با رعایت و بکار گیری 10 گام کلیدی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان می توان از ابتلا به آن دوری کرد و این باید مورد توجه قرار گیرد.
صائینی افزود: اجتناب از استعمال دخانیات، فعالیت منظم بدنی ، تغذیه سالم، ایده آل نگه داشتن وزن،رعایت اصول ایمنی در منزل و محیط کاری ، داشتن زندگی روانی معنوی سالم، زندگی اجتماع سالم و توجه به علائم هشدار دهنده سرطان از موارد مهم در این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: تغییر در خال های پوستی ، زخم های بدون بهبود،توده در هر جای بدن ، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت ،اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، اسهال یا یبوست طولانی ، خونریزی غیر طبیعی ادارار از جمله نشانه های هشدار دهنده سرطان است.

** تشخیص زود رس سرطان امید به ارتقای درمان ها
رئیس هیات مدیره مهرانه انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان نیز گفت: طی سال های گذشته واژه سرطان برای بسیاری از مردم تابو بود و حتی برابر با مرگ می دانستند که امروز با توسعه دانش در سطح جهانی پیشرفت های چشمگیری در درمان سرطان ایجاد شده است.
دکتر مینوش مقیمی افزود: همواره این موضوع تاکید شده که مراجعه و تشخیص بهنگام نقش بسزایی در درمان بیماری سرطان به دنبال داشته و علاوه بر آن شناخت علائم آن و فرا گیری آموزش های لازم در ارتباط با وجود هر نوع نشانه غیر طبیعی می تواند به روند بهتر بهبودی کمک فراوانی کند.
وی بیان کرد: مهارت‌های ارتباطی، صبر، شکیبایی و ازخودگذشتگی آشنایی کامل با روحیات بیماری از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کادر درمانی برای مواجه با بیمارسرطانی و خانواده های آنان است.
این فوق تخصص خون و آنکولوژی بیمارستان ولی عصر(ع) ادامه داد: آموزش ، آگاهی و به روز بودن کادردرمانی با دانش و اطلاعات کنونی در مورد نحوه برقراری با بیمار امری مهم تلقی می شود و نوعی دلگرمی به بیمار سرطانی و خانواده های آنان محسوب می شود.
وی بیان کرد: دراین میان بیماران و خانواده های آنان نیز در چگونگی رویارویی با این بیماری اهمیت زیادی دارد ، این در حالی است هنوز در اول راه قرار داریم و متاسفانه نوع دید حاکم بر خانواده ها موجب شده این بیماری پنهان بماند.
مقیمی افزود: از طرفی مشاهده می شود خانواده بجای فرد بیمار تصمیم می گیرد و این موضوع به مراتب کار درمانی را بسیار سخت تر می کند که عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: مدیریت استرس در خانواده ها اهمیت زیادی دارد و در این میان وجود فرد آگاه به این مسائل می تواند سکان کشتی طوفان زده را با مهارت کامل به سر منزل مقصود برساند.
رئیس هیات مدیره مهرانه انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان ادامه داد : به این مهم باید توجه داشت بیماری سرطان درهر سن، نژاد و ملیتی بروز می کند و مدیریت استرس در این زمینه می تواند نتیجه بهتری را رقم بزند.
وی خاطر نشان کرد: اعتماد، ارتباط و درک متقابل کاد درمانی بیمارو خانواده های و همدلی روز افزون چشم انداز بهتری را برای پیشبرد برنامه ها مهیا می کند.
به گزارش ایرنا، یکم تا هفتم بهمن هر سال به نام ' پویش ملی مبارزه با سرطان' نام گذاری شده که اهداف آن افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن،اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن،جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت (درون و برون بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان اعلام شده است.
شعار پویش ملی مبارزه با سرطان'سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید' اعلام شده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.