دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه 'ایراپن' خطر سنجی 10 ساله سکته های مغزی و قلبی برای گروه های سنی بالای 30 سال و بالاتر مورد توجه قرار گرفته که هم اکنون نیز در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: دراین طرح افراد مراجعه کننده به خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت با توجه به نوع خطر پذیری تحت پوشش مشاوره و آموزش های لازم قرار گرفته و با توجه به درجه بندی کارت های زرد، نارنجی و قرمز به آنها داده می شود.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس کارت رزد احتمال خطر سکته قلبی و مغزی در 10 سال آینده به میزان 10 تا 20 درصد را شامل می شود که 9 ماه بعد ارزیابی مجدد خطرات از قبیل فشار خون و چربی خون اعمال می شود.
وی بیان کرد: کارت نارنجی نیز به افرادی که احتمال خطر سکته قلبی و مغزی در 10 سال آینده 20 تا 30 درصد برآورد شده که در این ارتباط آموزش های لازم ارائه می شود و پس از 6 ماه ارزیابی دوباره خطرات از قبیل فشار خون، دیابت و چربی خون نیز انجام می گیرد.
این مسئول ادامه داد: کارت قرمز نیز احتمال خطر سکته های قلبی و مغزی در 10 سال آینده را به میزان 30 درصد به بالاتر را نشان می دهد که با ارائه اموزش ها، مراقبت ها پس از سه ماه موارد یاد شده درفرد مورد بررسی قرار می گیرد.
وی یادآوری کرد: افرادی که خطر پذیری سکته های قلبی و مغزی کمتر از 10 درصد بوده کارت داده نمی شود اما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های یادشده آموزش های لازم داده می شود که این گروه هر یکسال تحت نظر هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: علاوه بر آن
غربالگری سه سرطان (روده بزرگ، پستان، دهانه رحم) برای گروه های هدف برای شهرستان زنجان نیز در حال اجراست.
وی بیان کرد: غربالگری سرطان سینه(پستان)نیز تمامی زنان 30 تا 70 سال به لحاظ بیماری های این بخش مورد ارزیابی قرار می گیرند.
صائینی افزود: غربالگری سرطان دهانه رحم نیز تمامی زنان 30 تا 60 سال از نظر علائم این نوع بیماری مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز تست پاپ اسمیر انجام می شود.
وی، اضافه کرد: در غربالگری سرطان روده بزرگ، تمامی افراد 50 تا 70 سال از نظر سابقه فردی و خانوادگی این نوع بیماری و علائم خطر بررسی شده و تست تشخیصی (FID) خون مخفی در مدفوع انجام می گیرد.
این مسئول خاطر نشان کرد: تا کنون در خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی 75 درصد و غربالگری سرطانها 60 درصد برای گروههای هدف انجام گرفته است.
در طرح ایراپن، چهار بیماری قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان که از مهمترین دلایل مرگ‌ و میر ناشی از بیماری ‌های غیر واگیر هستند، مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.