به گزارش ایرنا، فرامرز نیک سرشت روز شنبه در کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان افزود: به استناد تحقیقات میدانی و خروجی مستند علمی هیچ گونه آلودگی به ویژه در محصولات کشاورزی استان وجود ندارد، اما متاسفانه امنیت روانی شهروندان در این خصوص لطمه دیده است.
وی اظهار داشت: نگرانی هایی در خصوص آبیاری مزارع با فاضلاب وجود دارد که با ورود معاونت عمرانی و سازمان های متولی امر برای سالم سازی و بهسازی مسیر رودهای جاری در زنجان می توان علاوه بر آگاهی بخشی به کشاورزان نگرانی ها در این خصوص را نیز کاهش داد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ادامه داد: ساماندهی فروشگاه های غیر مجاز سموم و کاهش مصرف انواع سم در کشت محصولات نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی یادآوری کرد: زنجان به دلیل وجود مراکز و تجهیزات آزمایشگاهی لازم به عنوان استان نمونه غذای سالم انتخاب شده است که می تواند به عنوان الگو در سطح کشور مطرح شود.
نیک سرشت تاکید کرد: کمیته تخصصی و امنیت زیر مجموعه کار گروه سلامت امنیت غذایی با ماهیت حقوقی خاص در اسرع وقت تشکیل و برای عملیاتی کردن سند تغذیه و امنیت دانشگاه علوم پزشکی استان مکانیزم هایی لحاظ شود.
وی ابراز امیدواری کرد، با پویایی نظام ارزیابی جشنواره شهید رجایی، تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها مورد توجه قرار گیرد.
نیک سرشت با اشاره به لزوم گسترش ورزش همگانی در بین کارکنان دستگاه های اجرایی نیز گفت: ورزش صبحگاهی کارکنان دستگاه ها با حساسیت بالایی اجرایی و اگر تجربه موفقی در سال های قبل در اجرای بهینه این برنامه وجود دارد، برنامه ریزی لازم برای عملیاتی کردن آن انجام و از ارائه کارهای تکراری جلوگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز در این جلسه با ابراز نگرانی در خصوص آبیاری مزارع سبزی از طریق فاضلاب گفت: هر گیاهی می تواند عنصر سنگینی را جذب کند و در این میان یکی از نگرانی ها، استفاده از فاضلاب در مزارع سبزی است که با همکاری عوامل این اداره کل نقاط هدف با چی پی اس شناسایی شده است.
حسین آبسالان افزود: این سازمان موضوع یاد شده را یک خطر می داند و با آنکه آزمایش ها، این آلودگی را در حد استاندارد اعلام کرده، سموم و فاضلاب زنجانرود حاوی فلزات سنگین است.
وی بیان کرد: طی کار گروه آینده نتایج بازدیدهای میدانی در ارتباط با این موضوع اعلام می شود و در این میان سازمان جهاد کشاوری نیز باید نظرات کارشناسی خود را ارائه دهد.

** محصولات کشاورزی زنجان آلودگی ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: داده های این سازمان نشان می دهد در عمده محصولات کشاورزی استان دغدغه و نگرانی خاصی وجود ندارد و این موضوع بارها به مردم اعلام شده است.
حسین جعفری افزود: این سازمان نسبت به حتی یک مورد آلودگی مربوط به انواع محصولات کشاورزی حساس بوده و نسبت به انجام آزمایش های لازم مبادرت می کند.
وی بیان کرد: بنابراین سازمان در بحث جلوگیری از میزان مصرف بی رویه سموم در محصولات کشاورزی که در بین عموم مطرح می شود، کارهای لازم را انجام داده است.
به گفته وی، محصولات گواهی شده، محصولاتی هستند که بر اساس استانداردها میزان باقیمانده سم و کود مصرف شده در کشت آنها پایین تر از حد مجاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: در مورد محصولات ارگانیک نیز سه سال قبل از تولید آنها نباید هیچ سم و کودی در مجموعه استفاده شده باشد تا با این عنوان شناخته شوند.
وی اضافه کرد: بنابراین به رغم توجه به محصولات ارگانیک، تمرکز بر تولید محصولات گواهی شده قرار دارد چرا که این محصولات مورد نیاز عموم بوده و عامه مردم باید به آن دسترسی داشته باشند.
وی بیان کرد: میزان ماده موثر سم در جهان در هر هکتار 8200 گرم و این رقم در کشورمان 562 گرم و در این استان 509 گرم است.
جعفری افزود: شرایط آب و هوایی این استان بطور معمول موجب شده سموم کمی در ارتباط با محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد و در این میان این سازمان حذف سموم پر خطر را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است.
وی بیان کرد: این نوع سموم بر دیگر موجودات می گذارد که اکنون و با کارهای انجام گرفته این رقم در کشورمان به شدت کاهش یافته است.
این مسئول ادامه داد : از سال 85 تا کنون 113 قلم از سموم پر خطر حذف شده و علاوه بر آن بحث ساماندهی به وضعیت سم های فروشی هاو عرضه کنندگان سموم در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بر این اساس افرادی که با عنوان فروشنده سم فعالیت می کنند، صلاحیت آنان باید از طریق سازمان حفظ نباتات و نماینده آن در استانها سازمان جهادکشاورزی به تایید برسد.
جعفری افزود: متاسفانه در مقطعی بدون توجه به این مساله مهم مجوزهایی صادر شد که هم اکنون نسبت اصلاح آن اقدام و فروشگاه های غیر مجاز توسط ناظر و بازرسان رصد می شود.
وی بیان کرد: در چند سال گذشته تعداد فروشگاه های غیر مجاز سموم در استان از 31 فروشگاه به هشت مورد کاهش یافته و چند مورد نیز پلمپ و در این راستا کمیته فنی برای رصد تشکیل شده است.
طبق آمارهای ارائه شده این سازمان به لحاظ وجود فروشگاههای غیرمجاز سموم از وضعیت قرمز به سبز رسیده است.

** زنجان جزء استانهای نسبتا امن غذایی است
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز ادامه داد: زنجان جزء استان‌های نسبتا امن غذایی قرار گرفته است و بر اساس مطالعه‌ای که سال 91 صورت گرفت، 28 درصد از زنان باردار در سطح کشور، کمبود ویتامین A داشتند ولی این رقم در استان زنجان، 21 درصد برآورد شده بود.
عصمت عباسی افزود: کاهش 50 درصدی سوء‌تغذیه کودکان با اجرای برنامه‌های مشارکتی و حمایتی بهبود رشد و تغذیه کودکان زیر 5 سال، کاهش شیوع گواتر از 69 درصد در سال 65 به 8.4 درصد در سال 86، همچنین کاهش تولد نوزاد کم‌وزن و کاهش بیماری‌های کودکان از دستاوردهای نظام امنیت غذا و تغذیه در کشور به شمار می‌رود.

** 27 صدم درصد ارزش افزوده به همگانی شدن ورزش اختصاص یافت
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این جلسه گفت: با توجه به طرح ارائه شده 27 صدم درصد ارزش افزوده استان برای همگانی شدن ورزش در بین اقشار و همه رده های سنی مختلف اختصاص یافته است.
محمدعلی حمزه پور افزود: نهادینه سازی فرهنگ ورزش همگانی، توسعه و ارتقای سطح سلامتی و ترویج نشاط اجتماعی، کاهش ناهنجاری های جسمی، روحی و کاهش هزینه درمان و غنی سازی اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه از جمله اهداف این طرح اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان، شهرداری، ناحیه مقاومت بسیج سپاه و اداره کل آموزش و پرورش استان مسابقه ورزشی فوتبال پسران در محلات با هدف تعمیم و گسترش ورزش محلات و ایجاد رقابت های سالم و ارتقای سطح کمی و کیفی این رشته ورزشی و کشف استعدادها برگزار می شود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.