دکتر سید عبدالرضا قریشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس از مجموع بیماران مراجعه کننده طی ماه گذشته 19 نفر توسط اورژانس 115 ، 36 نفر مراجعه شخصی و 25 نفر نیز اعزام از سایر مراکز بوده است.
وی اظهار داشت: بنابر این از مجموع بیماران، تعداد 14 نفر به دلیل خونریزی مغزی و 66 نفر نیز سکته ناشی از انسداد در عروق خون رسان مغز تحت درمان قرار گرفتند.
قریشی خاطرنشان کرد : بر این اساس می توان گفت که 30 نفر از بیماران چیزی در حدود 50 درصد بیماران تحت درمان قرار گرفتند و 29 نفر نیز علت عدم درمان، تاخیر در مراجعه بوده که رقم قابل توجهی را نشان می دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: امارها نشان می دهد که 13 نفر ازبیماران سکته مغزی زیر 50 سال قرار داشتند و این موضوع بیانگر آن است که روند کاهشی را نشان می دهد.
وی بیان کرد: 19 نفر از مبتلایان سکته مغزی از طریق 115 مراجعه کردند که از این تعداد 13 نفر تحت درمان قرار گرفتند و در این میان مراجعه بهنگام احتمال درمان ها را به مراتب افزایش میدهد.
قریشی افزود: این در حالی است از 36 بیماری که بصورت شخصی مراجعه کردند قط 11 نفر آنها درمان شدند که اصلی ترین علل تاخیر در مراجعه بوده است.
وی خاطر نشان کرد: به شهروندان توصیه می شود در هنگام مواجه با بیمار دچار سکته مغزی مورد را بلافاصله به اورژانس اطلاع دهند و این موضوع به دلیل سرعت و انتقال صحیح بیمار به مرکز درمانی اهمیت بالایی دارد.
از سال گذشته دست اندرکاران حوزه سلامت استان زنجان بر آن شدند، مرکز درمانی سکته حاد مغزی را در بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان راه اندازی کنند که با کارهای درمانی توانسته مقام نخست درمان این بیماری را در سطح کشور کسب کند.
به گزارش ایرنا، سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانیان در تمامی سنین، شایعترین عامل ناتوانی بزرگسالان و از همه مهمتر اینکه این بیماری قابل درمان است.
درمان و پیشگیری از عوارض سکته مغزی در زمان طلایی 4.5 ساعت پس از سکته ممکن است، چرا که هر دقیقه حدود 2 میلیون و در یک ساعت حدود 120 میلیون سلول مغزی از بین می روند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.