یوسف رضاپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رﺷﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ هﻤﺮاه ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﺎورزی ﺳﺒﺐ ﺑﺮداﺷﺖ ﺑﯽ روﯾﻪ و ﻓﺸﺎر ﺑﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ آﺑﯽ و اﻓﺖ ﺳﻄﺢ آبهای زﯾر زﻣﯿﻨﯽ در استان زنجان ﺷﺪه اﺳﺖ.
به گفته وی، استان زنجان دارای هفت دشت است که از این تعداد پنج دشت ممنوعه و شرایط بحرانی دارند و بحرانی ترین دشت ها ابهر است.
مدیرعامل آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه طراز آب دشت ها هر سال کم می شود، گفت: متوسط کل طراز آب زمینی استان سالانه 58 سانتیمتر کاهش می یابد.
رضاپور طراز آب زیر زمینی سجاس در شهرستان خدابنده را در سال 95 – 96 حدود 89 سانتیمتر منفی بیان کرد و افزود: در حال حاضر این عدد به 51 سانتیمتر رسیده است.
وی تاکید کرد: امسال بیش از 80 حلقه چاه عمیق با ارتفاع بیش از 25 متر تا 70 متر مسدود شده در شهر سجاس مسدود شده که این چاه ها معادل چندین چاه معمولی بود.
مدیر عامل آب منطقه ای زنجان گفت: امسال با اقدامات حفاظتی انجام شده در ابهر افت طراز آب های زیرزمینی آن به یک متر و 10 سانت رسیده است.
رضاپور اظهارداشت: در مجموع 77 سانتی متر در استان زنجان افت طراز آب زیرزمینی استان داریم که امسال به طور متوسط 73 سانتیمتر کاهش رسیده است.
وی تاکید کرد: باید کل چاه های غیرمجاز شهرستان ابهر مسدود و میزان برداشت آب از چاه های مجاز نیز تعدیل شود.
مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان گفت: در دهه 60 تا اواسط دهه 70 بارندگی شرایط متعارف و خوبی داشت که مجوزها احداث چاه نیز زیاد بوده است.
به گزارش ایرنا، استان زنجان 14 هزار و 46 حلقه چاه مجاز دارد که بیش از 972 میلیون مترمکعب آب آن در بخش کشاورزی، شرب و صنعت استفاده می شود.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.