عابس لطفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوره آموزشی /16 دی/ با حضور قریب به 60 نفر از دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستای بخش سجاسرود شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان برگزار شد.
وی، مدت برگزاری این دوره آموزشی را چهار ساعت اعلام کرد و اظهار داشت: بیشترین بحث بر روی تعارض گرگ و انسان بود چراکه طی سالهای اخیر در نقاط مختلف این شهرستان به ویژه مناطق روستایی، چندین نفر بر اثر حمله گرگ زخمی شدند و تلفاتی را نیز در بین دام ها شاهد بودیم.
لطفی تصریح کرد: دوره پیشگیری از تعارضات میان حیات وحش و انسان با هماهنگی بخشداری سجاسرود و به همت محیط زیست استان زنجان و شهرستان خدابنده و با هدف آشنایی با گرگ و گرگاس (ترکیب گرگ و سگ) و تفاوت میان این 2گونه جانوری، نشان دادن اهمیت تنوع زیستی و حیات وحش موجود در طبیعت و همچنین ضرر و زیان وارده به انسان ها به خاطر به هم خوردن چرخه حیات وحش، برگزار شد.
وی با بیان اینکه نخستین دوره این کلاس آموزشی، آبانماه امسال در بخشداری بزینه رود از توابع شهرستان خدابنده و با حضور قریب 40 نفر از دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا برگزار شد ادامه داد: در حقیقت عملکرد این اداره کل و سازمان بر تقابل با زندگی انسان نیست بلکه فعالیت های این دستگاه بر محافظت از محیط زیست و زندگی انسان ها، استوار است.
به گزارش ایرنا، سیدرضا مدنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خدابنده و عابس لطفی و امجدباقری به عنوان کارشناس و مدرس در این دوره آموزشی، حضور داشتند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: پیشگیری از تعارضات میان حیات وحش و انسان ها، نیازمند آموزش و ارتقای سطح آگاهی ها است.
امجد باقری افزود: این اداره کل برای کاهش تعارض حیات وحش و انسان، تلاش می کند که لازم است جوامع محلی ما را در رسیدن به اهداف ترسیم شده یاری دهند.
وی با بیان اینکه تعارض میان حیات وحش و انسان، نشات گرفته از وجود منابع مشترک است، اظهار داشت: در برخی مناطق زنجان به ویژه شهرستان خدابنده، مشکل تعارض حیات وحش و انسان وجود دارد که کاهش آن نیازمند برگزاری دوره های آموزشی است.
باقری افزود: در برخی جوامع روستایی، پراکنش زباله ها باعث شده است تا این مکان ها به محل تغذیه ای یکسان برای برخی گونه های جانوری آسیب رسان همچون گرگ و سگ تبدیل شود و از سویی نیز بهداشت و سلامت افراد را مورد تهدید قرار دهد.
باقری از دهیاران و بخشداران خواست نسبت به تعیین مکان مناسب جهت دفن زباله اقدام کنند تا از این طریق از پراکنش زباله ها در اطراف و معابر روستاها جلوگیری شود و حیوانات درنده ای چون گرگ ها و سگ های ولگرد به حریم انسان نزدیک نشوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد، حقوق حیوانات را نادیده می گیرند و با این کار چرخه و نظم طبیعت را به هم می زنند حال آنکه آسیب ناشی از آن به خودشان برمی گردد.
وی از روستائیان و شهروندان خواست، در صورت مشاهده گونه های جانوری درنده ای چون گرگ ها در اطراف سکونتگاه های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، پارسال (سال 96) بیش از 150 راس دام و طی سالهای 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس دام در سطح این استان بر اثر حمله گرگ ها دریده و تلف شدند.
همچنین پارسال 13 نفر از شهروندان و روستاییان این استان بر اثر حمله گرگ ها زخمی شدند و سال 94 و 93 نیز به ترتیب 1 و 2 نفر مورد حمله گرگ ها قرار گرفتند.
گرگ ها به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان و همچنین رهاسازی زباله ها و پسماندهای غذایی در اطراف شهرها و روستاها به سکونتگاه های انسان نزدیک می شوند که این امر خطراتی را برای انسان ها و دام های اهلی دارد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.