به گزارش ایرنا، دکتر مهرداد الیاسی روز پنجشنبه در حاشیه کارآگاه آموزشی پارک و علم استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای بهینه سازی ثبت اختراعات، ساختار حقوقی ایجاد شده است که با نرم و استانداردهای جهانی نیز انطباق داده می شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون قانون جدید ثبت اختراع در کشورمان از جامعیت بیشتری برخوردار است و همه اختراعات، مدل مصرفی آن و از طرفی برای اولین بار نیز اسرار تجاری و منع رقابت مکانی و در حوزه طرح های صنعتی نیز قوانین آن در حال تدوین و منطبق شدن با استاندارهای جهانی است.
الیاسی افزود: این اقدامات در جهت استفاده ذینفعان از این ظرفیت است که در این راستا فرایندهای ثبت اختراع در کشور نیز الکترونیکی شده و در عین حال سعی می شود فرآیندها ساده تر و به روزتر طی و در یک فضای امنیتی بهتری اطلاعات حفظ شود.
این مسئول ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان جهانی مالکیت معنوی با توجه به اطلاعات مختلف کشور بحث ثبت اختراع را مورد بررسی قرار می دهد و هم اکنون کشورمان در جایگاه خوبی قرار دارد.
وی اظهار داشت: بنابراین ایران در علامت تجاری جزء 20 کشور جهان و این موضوع نشان دهنده فعالیت های روز افزون در این بخش است.
الیاسی افزود: عمده مشکل مخترعین کشور نبود دانش و آگاهی عمومی است و از همه مهمتر اینکه فرهنگ مالکیت فکری باید نهادینه شود که و تحقق این مهم نیازمند تلاش و کوشش بخش های ذینفع اعم از آموزش و پرورش است که از سنین کودکی این مهم آموزش داده شود.
به گفته این مسئول، در دانشگاه های در خصوص نهادینه شدن مالکیت فکری، دروسی اختصاص داده شود چرا که این موضوع اهمیت ویژه ای دارد و در این زمینه باید با ایجاد ساختارها از فکرهای مستعد استفاده کرد.
الیاسی افزود: ایجاد همین ساختارها می تواند بین بخش اختراع، دانشگاه و بخش های صنعتی کشور ارتباط بسیار خوبی را ایجاد کند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.