به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی روز شنبه در نشست با بانوان فرهیخته استان زنجان افزود: برگزاری منظم و کاربردی جلسات بانوان استان نتیجه مطلوبی به دنبال دارد و تحقق این مهم منوط به مشارکت فعالانه آنان است.
وی اظهار داشت: این استان به موضوع ورزش و تجلیل از مدال آفرینان رشته های مختلف ورزشی به ویژه حوزه بانوان نگاه ویژه ای دارد و بر این اساس از فرصت های مالی نهادها، ارگان ها و بخش خصوصی استفاده خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل ورزش و جوانان استان اقداماتی در راستای پویایی و رزش بانوان در حال اجراست که نتایج آن به زودی اعلام خواهدشد.
وی اضافه کرد: بر اساس طی سال آینده آیین تجلیل از مدال آوران رشته های مختلف ورزشی پنج سال گذشته و با توجه به آمار ارائه شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار می شود.

** طلاق پنج آسیب اول اجتماعی زنجان
حقیقی افزود: توجه به نهاد خانواده اهمیت ویژه ای دارد و در این میان طلاق جز پنج آسیب اجتماعی استان محسوب می شود که برا ی کاهش این معضل دوره های آموزشی 6 ساعته قبل از ازدواج در استان طی سال آینده اجباری خواهد شد.
وی یادآوری کرد: بنا براین محضر داران نباید قبل از انجام این مهم واقعه ازدواجی را به ثبت برسانند و این در حالی است، این کار در استان های دیگر اجرا شده که نتایج خوبی به دنبال داشته است.
استاندار زنجان گفت: شناخت از ظرفیت های و پتاسیل های بانوان در حوزه های مختلف علاوه بر تعاملات سازنده به ارائه کارهای خوب نیز منتهی می شود و به این مهم باید توجه کرد.
این مسئول ادامه داد این استان برای پیشبر برنامه های توسعه ای استان از تمامی ظرفیت های این بخش به ویژه بانوان فرهیخته استفاده می کند و در این راستای از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین و موثرترین خیریه های کشور در این استان تشکیل شده و بر این اساس باید از وجود این ظرفیت ها استفاده کرد و کمک های لازم را نیز داشت.
حقیقی افزود: در این راستا طرح توسعه بیمارستان ولی عصر (ع) شهر زنجان که بنا به دلایلی راکد مانده عملیات اجرایی آن با پیگیری لازم آغاز خواهد شد.

** وضعیت اطلاع رسانی استان مناسب است
وی ادامه داد: وضعیت اطلاع رسانی رسانه های گروهی این استان با برقراری ارتباطات لازم از سوی مدیران از آغازبکار فعالیت بنده بهتر شده که دراین راستا شورای اطلاع رسانی نیز با هدف عینت بخشیدن به این مهم تشکیل شده است.
استاندار زنجان خاطر نشان کرد: برای ارائه آموز شهای فنی و حرفه ای استان نیز باید نیاز سنجی شهرستانی و بخشی انجام شود چرا که این مقوله مهم موضوعی عملی نه تئوری است.
وی بیان کرد: بنابر این شناسنامه آموزشی این موضوع در شهرها باید مشخص باشد تا برنامه ریزی مناسب تری در این زمینه انجام شده و از همه مهتر عدالت رعایت شود.
حقیقی با بیان اینکه کارها در هیچ اداره ای کار پیش نمی رود قبول ندار م افزود: این موضوع قابل قبول است که در برخی ادارات مشکلاتی وجود اما اغلب مدیران افرادی توانمند هستند که در راستای خدمت رسانی تلاش می کنند.
وی بیان کرد: توسعه کارها و فعالیت های انجام گرفته در این استان بیانگر تلاش های بی وقفه مدیران بوده و اگر اشکالاتی وجود دارد گفته شود.

** 25 درصد جمعیت زنجان جوا هستند
این مسئول ادامه داد: بر اساس امارهای ارائه شده 25.4 دهم درصد جمعیت استان زنجان جوان هستند که از بین جوانان، بانوان جوان در شهر بالاتر از مردان بوده و 65 درصد علت مهاجرت بانوان زنجانی،تبعیت از خانواده است.
استاندار زنجان گفت: زنان فعال استان 12 درصد نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده اند که مقایسه سالهای 65 به 95 بیانگر افزایش این مهم و فعالیت روز افزون انان در این بخش حکایت دارد.
وی یادآوری کرد: تفاوت درصد باسوادی مردان و زنان در سال 65 نسبت به 95 نشان می دهد که جهش علی باسوادی بانوان نیز به مراتب افزایش یافته است.
حقیقی افزود: درزمینه شیوع بیماری های در قشر زنان 12 درصد از میانگین کشوری پایین تر بوده و در ارتباط با وضعیت رضایت زندگی نیز از متوسط کشوری بالاتر اعلام شده است
وی بیان کرد: این استان تلاش دارد در پست های سازمانی از ظرفیت های بانوان استفاده کند در این راستا و با همکاری امور بانوان استانداری طی سه ماه آینده حداقل رئیس گروه و یا رئیس اداره باید 2 نفر از بانوان منصوب شود.
استاندار زنجان گفت: بانوانی که به عنوان مدیر انتخاب می شوند، وظایف بالاتری از مردان دارند و خدشه دار کردن زمینه فعالیت امکان حضور بانوان موفق را سلب می کند و این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

** در امد سرانه استان 13 میلیون تومان است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه این جلسه گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی کشور در سال 94، درآمد سرانه این استان 13 میلیون و 200 هزار تومان که این رقم در کشور 13.5 میلیون تومان اعلام شده که زنجان رتبه یازدهم از بین31 استان کشور را به خود اختصاص داده ست.
ناصر فغفوری افزود: در ارتباط با واردات کالاهای یک مشمول ارز 4200 تومان نیز به هیچ عنوان اجازه فروش با قیمت های بالاتر را ندارند و به جزء آن خارج از شبکه محسوب می شود که در صورت ارائه مستندات مورد مورد بررسی قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: کالایی که مشمول ارز 4200 تومانی شده اند، به هیچ عنوان اجازه فروش با قمیت های مصوب را ندارند و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: در ارتباط با بحث بازاریابی صادراتی نیز واحد کسب و کار و مشاوره دراتاق بازرگانی استان راه اندازی شده و علاقمندان می توانند از این فرصت استفاده کنند و علاوه بر آن نیز در اعزام هیات های بانوانی که در حوزه اقتصادی فعال هستند محدویتی وجود ندارد.
وی بیان کرد: هدف از تشکیل تعاونی ها تجمیع ظرفیت های بالقوه و بالفعل مجموعه ها است و این در حالی است در حوزه صنعت شرکت تعاونی وجود ندارد که امیدواریم با برنامه ریزی منسجم این نقصیه برطرف شود.

** 58 درصد جمعیت صنعتگر زنجان بانوان هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز ادامه داد: در بحث صنایع دستی نسبت جمعیت صنعتگر این استان 58 درصد را بانوان و 48 درصد مردان تشکیل می دهد که البته این رقم در کشور 68 درصد بانوان و 32 درصد به مردان اختصاص دارد.
یحیی رحمتی افزود: علت این مهم به این دلیل است که این استان رتبه اول در تولیدات فلزی کشور را دارد که بخش بزرگی از آن را چاقو و مس تشکیل می دهد .
وی بیان کرد: برگزاری جشنوارهای مختلف مدیون بانوان این استان بوده بطوری که جشنواره آش به عنوان بزرگترین رویداد کشوری کشور نیز محسوب می شود روزانه 130 هزار بازدید کننده به ثبت رساند که درنوع خود یک رکورد بوده است.
این مسئول ادامه داد: براین اساس در این جشنواره زنان سهم 77 درصدی و مردان نیز 32 درصد مشارکت داشته اند و این موضوع بیانگر سهم بالای این قشر و ارائه خدمات لازم است.
رحمتی افزود: جشنواره اکو نیز که مهم ترین رویداد غذایی کشور در این استان محسوب می شود مشارکت بانوان و تولید محتوا آن 65 درصد اعلام شد و امسال نیزدر نشست بیانیه پایانی 10 وزیر امور خارجه ازاین رویداد مهم در زنجان حمایت شده است.

** 19 درصد بانوانی روستایی در حوزه کشاوری مشغول هستند
مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون270 نفر از شاغلان این اداره کل را بانوان تشکیل می دهد ودر راستای سیاست های دولت مبنی بهره گیری از توان و ظرفیت های این قشر این مهم مورد توجه قرار گرفته است.
حسین جعفری افزود: طی چهار سال گذشته بانوان این اداره نیز در پست های مدیریتی منصوب شده ه اند، بطوری هم اکنون 10 نفر مدیر پایه ای و 9 نفر به عنوان کارشناش مسئول مشغول به فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: از حدود506هزار بانوی روستایی در روستاها معادل 19درصد انها در حوزه کشاورزی فعال هستند که آموزش های برای ارتقای روز افزون فعالیت های آنان در نظر گرفته شده که تحقق این مهم در بحث اشتعال نقش تاثیر گذاری دارد.
این مسئول ادامه داد: در بحث توانمند سازی این قشر 25 صندوق خرد ویژه زنان روستایی تشکیل شده و علاوه بر آن تسهیلات در قالب مشاغل خانگی و ساماندهی تشکل های بانوان روستایی نیز از دیگر اقدامات بوده است.
وی بیان کرد: 50 نفر تسهیل گربانوان روستایی نیز انتخاب شده اند که نقش بسزایی در انتقال وظایف به دیگران دارند و در واقع کمک حال سازمان جهاد کشاورزی هستند.
جعفری افزود: منابع اعتباری 25 صندوق خرد ویژه زنان روستایی این استان 75 میلیون تومان است که ظرفیت های قانونی برای تقویت انها وجود دارد و در صورت توجه به این مهم می توان کارهای موثر تری را می توان انجام داد.
جعفری افزود: سه هزار و 500 فارغ التحصیل بخش کشاورزی در استان وجود دارد که اغلب انها را بانوان تشکیل می دهد که در قالب نظام مهندسی سازماندهی شده اند و در این راستا یا فعالیت های تصدی گری سازمان به این نظام واگذار شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس تسهیلاتی نیز برای ایجاد و احداث واحدهای گلخانه ای در نظر گرفته شده و گسترش این حوزه نیز به حمایت های جدی استان نیاز دارد.

** نرخ مشارکت بانوان زنجانی 15 درصد است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این نشست ادامه داد: نرخ مشارکت بانوان این استان نسبت به نرم کشوری بالاتر بوده که این رقم در کشور 14.9 دهم درصد و در این استان 15.6 دهم درصد اعلام شده است.
محمدرضا یوسفی افزود: نرخ بیکاری بانوان استان نرم کشوری 43.7 دهم درصد که این رقم در استان زنجان 31.1 دهم است که در بسیاری از شاخص ها ی تصادی نیز نشان از فعالیت این قشر در حکایت دارد.
وی بیان کرد: هم اکنون 80 درصد فعالین مشاغل خانگی را بانوان تشکیل می دهد و البته موانع و مشکلاتی از قبیل عرضه مستقیم محصولات در توسعه این بخش وجود دارد که به استناد ماده 13 قانون ساماندهی مشاغل خانگی و همچنین ماده 16 دستور العمل بهبود فضای مستمر کسب و کار از جمله تکالیف شهرداران کشور این است که یک مرکز عرضه محصولات در اختیار فعالان این بخش قرار دهند.
این مسئول ادامه داد در این راستا در شهرهای زنجان ، ماهنشان و خرمدره گامهای خوبی برداشته شده که در سایر شهرستاها نیز نیاز به فعالیت بیشتری نیاز دارد که این مهم تحقق یابد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر بیش از یکهزار و 100 شرکت تعاونی در سطح استان فعالیت می کنند که 11 درصد این شرکت ها به بانوان اختصاص دارد که در بخش های کشاورزی ، صنعت و خدمات فعالیت های چشمگیرتری دارند.
این مسئول ادامه داد: تعاونی های معدنی نیز شامل تولیدات فولاد، میلگرد و محصولات صنعتی نیز ایجاد شده و در این میان زنجان اولین استانی است که میز صادرات بخش تعاون را تشکیل داده و تیم هایی برای بومی سازی صادرات انجام داده که در فاز نخست 24 تعاونی تشکیل داده است.
وی بیان کرد: در بخش مشاغل خانگی نیز این استان اولین استان در سطح کشور است که مجوز مشاغل خانگی را بصورت الکترونیکی صادر می کند و با این اقدام نیازی به حضور بانوان نیست .
یوسفی افزود: با استفاده از ظرفیت های تعاونی استان اولین بازارچه عرضه محصولات خانگی در زنجان افتتاح شد و در این میان فعالان این بخش الزام به بیمه نیستند که در صورت تمایل می توانند از طریق سازمان تامین اجاماعی بیمه شده و از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.
وی اظهارد اشت:در حوزه فعالیت حوزه مشاغل خانگی نگرانی هایی در ارتباط با موانع قانون کار و مسائل و مشکلات وجود ندارد و یکی از نکات مهم شرکت های تعاونی موضوع اموزش است که با سازوکارهای اندیشیده شده دوره های اموزشی رایکان برگزار می شود.

** 50 درصد ایده های فناورانه به زنان زنجانی اختصاص دارد
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان نیز در این نشست گفت که 50 درصد جمیعت کشور را زنان تشکبیل می دهند و 50 درصد ایده ها فناوری استان به این قشر فعال اختصاص دارد.
داود مرادخانی افزود:یکی از فناور منتخب امسال این استان از قشر بانوان بود و از هزاران طرح کشوری نیز که در نهایت پنج مورد انتخاب شد یک مورد آن نیز به بانوانی زنجانی تعلق داشت
وی بیان کرد:عملکرد اعضای پارک علم فناوری این استان به بروز موفقیت های مختلف منتهی شده و این مرکز در کنار صدور مجوز ها تلاش دارد تا جوانان با تشکیل کسب وکارهای فناورانه به اهدف خود برسند.
به گفته این مسئول، در این راستا دروه های حرفه و مشاوره های مختلف برگزار می شود و در مجموع 60 درصد تیم اجرایی و نزدیک 20 درصد کار آفرینان این مرکز را بانوان تشکیل می دهد.
مدیر کل فنی و حرفه ای استان زنجان ادامه داد:خدمات و آموزش های مهارت محوری به گروهیا هدف در روستاها در دولت تدبیر و امید ارائه شده است.
محمدرضا انصاری افزود: تفکیک جنسیتی را در کارهای مختلف به ویژه اموزش باید کنار گذاشت چرا که با خود باوری بانوان و پافشاری این قشر موجب شده موفقیت های در رشته کابینت سازی حاصل شود.
به گفته این مسئول،هم اکنون در رشته کابینت سازی 12 خانم در رده سنی سنی 22 تا 26 سال فعالیت می کنند که از خود باوری انان حکایت دارد.

** فعالیت بانوان ورزشکار زنجانی در 46 رشته ورزشی
مدیر کل ورزش جوانان استان زنجان نیز در این نشست گفت: هم اکنون بانوان این استان در 46 رشته ورزشی فعالیت می کنند که از 17 ورزشکار شرکت کننده در بازیهای آسیایی 6 نفر را بانوان ورزشکار بودند که سه مدال کسب کرده اند.
علی خلیلی افزود: بر این اساس در مسابقات پارآسیایی جاکارتای اندونزی از 15 ورزشکار اعزامی 12 ورزشکار آن بانوان بودند که چهار مدال رنگارنگ کسب کردند.
وی باین کرد: تعدا تیم های اعزامی در سطح کشوری نیز 165 تیم بوده و شمار مدال های کسب شده نیز 40 مدال طلا ، 33 مدال نقره و 30 مدال برنز و و در تیمی نیز پنج مقام اول، چهار مقاوم دومی و چهار مقام سومی کسب شده است.
وی اضافه کرد: برتی حمایت های از ورزش بانوان و ایجاد اشتغال در باشگاهداری زمینه بهتری فراهم شده و طرح قامت سنجی در روستاهای استان اجرا شده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.