به گزارش ایرنا، معلولان از قشرهای آسیب ‌پذیر جامعه هستند که بطور معمول برای انجام امور روزانه خود با مشکلات متعددی در سطح جامعه مواجه می‌شوند.
یکی از اصلی‌ترین نیازهای معلولان برای حضور در جامعه مناسب ‌سازی اماکن عمومی و محل‌های عبور و مرور است، زیرا عدم مناسب‌سازی آنها موجب می شود، تا معلولان از حضور در جامعه محروم شوند.
حضور معلولان در محیط‌های عمومی مانند پارک‌ها، سینما، کتابخانه و سایر اماکن عمومی نه تنها حق طبیعی و جزو حقوق شهروندی آنان محسوب می‌شود بلکه روحیه، نشاط و انگیزه آن‌ها را زندگی افزایش می‌دهد.
به همین منظور جلسه مناسب سازی فضای شهری در استانداری زنجان با حضور دستگاههای اجرایی برگزار و برنامه ها و چالش پیش روی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیر کل بهزیستی زنجان در این جلسه گفت: توجه به افراد معلول و درک نیازهای ویژه آنها در راستای بهبود وضعیت زندگی و تبلیغ اجتماعی و مشارکت انها یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع بشمار می رود.
محمد محمدی قیداری افزود: در این راستا دولت تدبیر و امید در راستای رویکردها و سیاست های مبتنی بر احقاق حقوق شهروندی و توانمند سازی دارای معلولیت بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را در دستور کار خود قرار داد و در اسفند سال گذشته این قانون در 10 فصل و 34ماده به تصویب رسید.
این مسئول ادامه داد: این قانون بسیار مترقی بوده و از اردیبهشت سال جاری برای اجرا ابلاغ شد، که در فصل دوم آن به موضوع مناسب سازی ، دسترس پذیری ، تردد و تحرک گروههای هدف در پنج ماده و و پنج تبصره اشاره شده است.
وی اضافه کرد: در فصل یاد شده تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها،موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی موظفند که در طراحی و تولید، و احداث ساختمان ها ،اماکن عمومی ، ورزشی، تفریحی، معابر و سایر خدمات به نحوی عمل شود که امکان دسترسی و بهره مندی برای افراد دارای معلول همانند سایر افراد فراهم شود.
وی بیان کرد:این سازمان به عنوان متولی امور معلولان و سالمندان و به منظور نظارت بر هماهنگی جهت مناسب سازی و همچنین نظارت بر اجرای ماده 2 قانون جلسات مربوطه در استان ها جلساتی را برای عملیاتی شدن برنامه ها اجرا می کند.

** مناسب سازی ضمانت اجرایی دارد
این مسئول ادامه ادا: قانون قبلی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ضمانت اجرایی نداشت و بر اساس تبصره سه ماده پنج از فصل دوم مناسب سازی در صورت عدم رعایت این ماده مجازات های تعزیری، جزای نقدی و انفصال موقت و یا دایم از خدمت در نظر گرفته شده است.
محمدی افزود: تا کنون با کارهای انجام گرفته مناسب سازی 100 درصدی در این استان و شهر زنجان رخ نداده و بنا براین دستگاههای متولی، اقدامات لازم نسبت به تضمین دسترسی افراد دارای معلولیت به همه مکان های عمومی و حمل نقل را باید فراهم کنند.
وی اضافه کرد: به رغم انکه از سال 83، ماده2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین به مناسب سازی تاکید شده، اما متاسفانه دستگاههای اجرایی به این مهم توجه نداشتند که با تاسیس دبیرخانه مناسب سازی در کشور و حمایتهای وزارت کشور در طی چند سال گذشته تحولی را در این بخش ایجاد کرده است.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: مناسب سازی به 2 بخش فرهنگی و فیزیکی تقسیم بندی می شود و در این ارتباط همایش های مختلفی در ارتباط با آگاهسازی این امر انجام گرفهت است.
وی بیان کرد: در طی ارزیابی انجام گرفته طی سال 95، نیز ارزیابی و تحلیل نتایج بدست امده توسط دبیرخانه ستاد هماهنگی پیگیری مناسب سازی کشور انجام شد که استان زنجان از بین 31 کشور رتبه 12 را با 49 درصد کار مناسب ساز ی شده در ادارات را کسب کرد.
محمدی افزود: بر اساس مصوبات جلسات مناسب سازی دوره های آموزشی توسط نظام مهندسی برای ارتقای عضو مهندسین الزامی شده و بطور مرتب سر فصل دوره های اموزشی برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: برای تحقق برنامه های مناسب سازی در دستگاههای اجرایی یا بودجه کافی ندارند و یا اینکه این منابع را در جاهای دیگر هزینه می کنند .

** شهرداری مطالعات میدانی دارد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری زنجان نیز ادامه داد: شهرداری زنجان نیز در راستای مناسب سازی به انجام مطالعات میدانی از سطح شهر را به جهت تعیین اولویت بندی ها و تهیه دستور العمل های مدون برای جامعه هدف مورد توجه قرار داده است.
سعید بیات افزود: انجام مطالعات بصورت مشخص صرفا برای معلولان نیست، بلکه دیگر شهروندان را شامل می شود و در این میان آسیب شناسی اصلی ترین فضاهای شهری شامل ، معابر ، میادین و فضاهای عمومی شهری اهمیت زیادی دارد.
به گفته وی، اولویت بندی ها متناسب با بودجه اختصاصی شورای شهر در برنامه پنج ساله مورد توجه قرار گرفته است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری زنجان ادامه داد: در حوزه شهرسازی چک لیست هایی برای مناسب سازی تهیه شده که در صورتی بی توجهی ، توسط کارشناسان شهرسازی نظام مهندسی مورد تایید قرار نگرفته و در نهایت شهرداری از صدور پایان کار خودداری می کند.
وی خاطر نشان کرد: پروانه های صادر شده شهرداری ضوابط و الزامات آن نیز در شناسنامه ها درج شد و سازمان نظام مهندسی نیز به جهت طراحی و معماری مشخص شدن الگو مشخصی را لحاظ کرده است.
این مسئول شهری افزود: بر این اساس درج رعایت عنوانین و الگوهای مناسب سازی در قراردادهای پیمانکاری انجام مناسب سازی گذر ها و پیاده روها و نصب سیستم های صوتی در تقاطع ها برای گروههای هدف از جمله اقدامات بوده است.

** هیچ کاری در حوزه حمل و نقل معلولان انجام نگرفته است
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ادامه گفت: بودجه مناسبی در ارتباط مناسب سازی به دستگاههای اجرایی اختصاص می یابد اما تحت عنوانین دیگری هزینه می شود.
حمیدرضا حمیدی افزود: بودجه مناسب سازی و نحوه هزینه کرد ان در جای خود امری مهم بوده و نباید در جاهای دیگری صرف شود.
وی بیان کرد: هم اکنون نقشه راهی در حوزه مناسب سازی شهر زنجان وجود ندارد که در قالب مطالعات انجام گرفته و در سیستم جی آی اس می توان این مهم را پیاده و به یک نقشه تبدیل شود که با تحقق آن، می توان به ارزیابی کارها پرداخت.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: برای افزایش بودجه مناسب سازی در شورای اسلامی شهر زنجان هیچ توجیهی وجود ندارد و در این میان با عدد رقم کارهای انجام نگرفته می توان کاری را انجام داد در صورتی که چنین نیست.
حمیدی افزود: در زمان حاضر مناسب سازی های انجام گرفته در شهر زنجان منقطع بوده ، به همدیگر متصل نشده و به عدم استفاده بهینه گروههای هدف منتهی شده است.
وی اضافه کرد: بنابراین تهیه جی آی اس از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی راه شهر سازی و مشارکت فعالانه شهرداری نتیجه مثبتی را به دنبال دارد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: تا کنون هیچ کاری در حوزه حمل و نقل معلولان انجام نگرفته که طبق برنامه مقرر شده بود مناسب سازی در اتوبوس های بازسازی شده شهر انجام بگیرد.
وی اظهار داشت: براین اساس از سوی بهزیستی زنجان شرکتی برای مناسب سازی حمل و نقل معلولان معرفی شده بود و به دلایلی این کار انجام نشد.
حمیدی خاطر نشان کرد: تهیه جی آی اس در شهر زنجان به پیشبرد و هدفمندی برنامه ها کمک فراوانی می کند و اجرای ان نیازمند اجرای استانی است.

** عدم مناسب سازی جانباران و معلولان را آزاد می دهد
یکی از جانباران حاضر در جلسه نیز گفت: بحث مناسب سازی مکان ها چند سالی است که از سوی دولت به ادارات و ارگان ها ابلاغ شده و با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی متاسفانه 50 درصد معابر ، اماکن ، پارک ها و فضای سبز و ورودی ادارات برای جانبازان و معلولان قابل استفاده نیست.
وی اظهار داشت: برخی از ادارات، بانک ها برای تردد گروههای هدف غیر ممکن است و کارشناسی ها نیز نشان می دهد که 90 درصد ادارات برای تردد معلول و جانبازان امکان پذیر نیست.
طاهری افزود: حتی رمپ هیا ایجاد شده توسط دستگاههای عضو جلسه فضای مناسب سازی نیز برای گروههای هدف مناسب نیست و تا زمانی که اعضای این جلسه به انجام این کار مهم اعتقاد نداشته باشند، پیشرفتی در این کار نخواهد شد.
وی بیان کرد: براین مبنا حضور مدیران در طبقات بالای ادارات و ارگان ها ،نبود آسانسور مشکلاتی را برای تردد گرووههای هدف ایجاد کرده و رفع این مهم می تواند به دسترسی گروههای هدف کمک زیادی کند.
این جانباز افزود: شهرداری در هر منطقه یک جانباز ویلچری را به عنوان مشاور، جهت ساخت و ساز های اماکن عمومی، پارک ها و فضای عمومی انتخاب کند.
وی بیان کرد: شهرداری در پارک های و فضای سبز برای جانبازان و معلولان جای پارکینگ برای این گروههای در نظر بگیرند.
نماینده قشر معلولان نیز ادامه داد: تمهیدات اتخاذ شده برای مناسب سازی معلولان در شهرکافی نیست و در این راستا مشکلات متعددی وجود دارد که نیازمند توجه جدی مسولان است.
کمال عشق افزود: رمپ های ایجاد شده برای معلولان بصورت نمادین بوده و استفاده چندانی برای گروههای هدف ندارد و از طرفی فاصله بوجود امده در رمپ ها نیز امکان تردد ویلچری ها را سلب کرده است.
وی بیان کرد: با اوضاع نه چندان خوشایند مناسب سازی در شهر زنجان یک معلول نمی تواند به تنهایی تردد کند و در کنار او باید یک نفر همراه و کمک کننده حضور داشته باشد.
نماینده قشر معلولان ادامه داد: اگر بتوان نرم خاصی را برای رمپ معلولان در ادارات مطابق با استاندارد ها تعیین کرد ، که تحقق این امر هزینه ها را به مراتب کاهش داده و از طرفی سرویس های بهداشتی نیز برای این گروه امکان ورود ویلچری ها وجود ندارد.
وی بیان کرد: معلولان برای تردد در مساجد نیز با مشکلاتی مواجه هستند چرا که و ورودی انها دارای پله بوده و این گروه نمی توانند فرایض دینی خودر ا به نحو مطلوبی انجام دهند.
عشق افزود: این معضل حتی در مدارس و دانشگاهها نیز وجود دارد ، به طوری معلولان برای حضور در کلاس در دانشگاه باید به دنبال کلاس خالی در طبقات همکف باشد و استفاده از رستوران ها نیز مناسب نشده است.
وی خاطر نشان کرد: مراکز آزمایشگاهی ،اغلب مطب برای دسترسی و حضور معلولان و حتی سالمندان دشوار است و در مجموع مشکلات عدیده ای در این بخش وجود دارد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.