گل نساء آقامحمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به هدف گذاری انجام شده 78 درصد کودکان سه تا 6 ساله زنجانی تا پایان اجرای این طرح تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: هم اکنون طرح غربالگری تنبلی چشم در روستاهای استان نیز در حال اجراست و همکاری والدین کودکان روستایی در تحقق برنامه های این حوزه رضایتبخش است.
آقامحمدی افزود: بسیاری از خانواده های زنجانی با کودکان سه تا 6 ساله خود برای غربالگری تنبلی چشم به پایگاه ها و مراکز تعیین شده مراجعه کرده اند اما در این میان برخی خانواده ها برای انجام این کار مهم احساس نیاز نمی کنند.
وی اضافه کرد: در برخی موارد ظاهر چشم کودک کاملا طبیعی به نظر می رسد و به همین دلیل والدین برای مراجعه و سنجش بینایی آنها احساس نیاز نمی کنند.
این مسئول ادامه داد: در صورت درمان نشدن کودکان مبتلا به کم بینایی یا نابینایی، در بزرگسالی درمان خاصی را نمی توان برای آنها انجام داد و بطور میانگین سالانه برای هر نابینا 40 میلیون تومان هزینه تحمیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از اول آبان آغاز شده که تا پایان آذر در سطح یک تمدید شده و طی این مدت در صورتی که خانواده هایی به دلایلی امکان مراجعه نداشتند،12 پایگاه دائمی این اداره کل در طی سال آماده ارائه خدمات است.
به گزارش ایرنا، تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.
بر اساس اعلام سازمان بهزیستی استان هم اکنون 360 پایگاه غیر دائمی، شامل مهدهای کودک، پیش دبستانی ها، خانه های بهداشت روستایی و برخی پایگاه های سلامت برای سنجش بینایی کودکان در نظر گرفته شده است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.