مدیرکل بهزیستی استان زنجان، گفت: مناسب سازی شهری که به عنوان یکی از حقوق شهروندی معلولین جامعه مورد تاکید است در قانون اساسی و برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دستگاه‌های متولی را ملزم به مناسب سازی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد محمدی قیداری ، مدیرکل بهزیستی استان زنجان ، امروز به مناسبت هفته معلولان ، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به بودجه‌هایی که از بابت مناسب سازی شهری در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد، برای مناسب سازی منازل مددجویان معلول بهزیستی است، از این‌رو برای مناسب سازی شهری هریک از دستگاه‌های متولی و بالاخص شهرداری باید در این حوزه وارد شوند.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه در کمیسیون ماده 100 شهرداری ساختمان های عمومی که مجهز به رمپ، آسانسور و ورودی مناسب برای معلولان نباشد، جریمه خواهند شد، گفت: لازم است تا ساختمان‌های عمومی برای معلولان جسمی و حرکتی مناسب سازی شده باشند.

وی، با اشاره به رویکردهای عام و خاص بهزیستی در قبال افراد جامعه گفت: بهزیستی با رویکرد تخصصی در حوزه تنبلی چشم وارد شده است و غربالگری کودکان 3 تا 6 سال را با معاینه چشم 46 هزار و 590 کودک در این رده سنی در سال گذشته انجام داده است.

این مقام مسئول به بحث غربالگری شنوایی در دو گروه سنی نوزادان یک تا 10 روزه به تعداد 17 هزار و 356 نوزاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد 10 نفر ناشنوا تشخیص داده شدند و در رده سنی 3 تا 5 سال هم در سال 96 هم 850کودک غربال شدند.

محمدی با یادآوری 50 درصد معلولیت ها براثر اختلال ژنتیکی ایجاد می شود، یادآور شد: 19 هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است، که بهزیستی در راستای پیشگیری ازآن در سال گذشته به 1536 نفر مشاوره ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به اجرای دوره های آموزش مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج اشاره کرد و گفت: سال گذشته 2 هزار دانش آموز و امسال 3923 دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و مشاوره قبل از ازدواج زوجین برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی هم طرحی اجباری است که اجرا می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه 22 هزار و 400 دانش آموز در طرح پیشگیری از معلولیت ها شرکت کردند، افزود: در حال حاضر 20 هزار و 239 معلول در استان زنجان وجود دارد که 12 هزار و 518 معلول دارای پرونده های فعال در بهزیستی هستند.

محمدی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۸ هزار و ۷۴۳ نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی، ۴ هزار و ۲۹ نفر دچار معلولیت ذهنی، ۷۱۸ نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان، ۳۷۹ نفر دارای معلولیت کم بینایی و نابینایی، ۲ هزار و ۷۰۰ نفر دارای معلولیت شنوایی و ۱۳۰ نفر دارای مشکل گفتاری هستند.

به گفته وی، 57 مرکز غیردولتی شامل روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل، مرکز مراقبت در منزل و کلینیک در حوزه توانبخشی وجود دارد که 7290 معلول از خدمات این مراکز بهره مند هستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: 69 درصد از معلولین هم به توجه به عدم شرایط احراز دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند.

وی با اشاره به اینکه 994 دانش آموز و 255 دانشجوی معلول تحت حمایت بهزیستی هستند، تصریح کرد: تعداد مستمری بگیران بهزیستی به 14 هزار و 678 مددجو رسیده است که ماهانه یک میلیارد و 780 میلیون به حساب افراد واریز می شود.

محمدی به قانون حمایت از حقوق افراد معلول و بندهای آن هم اشاره کرد و گفت: در این قانون در بخش های آموزشی، فرهنگی و هنری، نیازمندی های معلولین و نقش دستگاه های اجرایی در خصوص معلولین و موارد دیگری اشاره شده است که لازم است معلولین نسبت به حقوق خود مطلع و آن را مطالبه کنند.

وی به اختصاص مسکن به معلولین هم اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح 2150 مورد مسکن واگذار شده است.

index

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از افتتاح مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد بانوان در زنجان خبر داد و گفت: مرکز نگهداری شبانه روزی سینا هم به زودی افتتاح و از سند کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی رونمایی می شود.

محمدی،  در پایان سخنان خود، به اجرای طرح افکارسنجی از عموم مردم در خصوص بهزیستی و میزان آشنایی عموم از خدمات این نهاد اشاره کرد و گفت: این طرح که توسط جهاددانشگاهی انجام شده است در اواخر آذرماه امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.