به گزارش ایرنا، از نیمه دوم تیر سال گذشته، قیمت تخم مرغ از کیلویی 50 هزار ریال به بیش از 95 هزار ریال افزایش یافت.
تولیدکنندگان این فرآورده در این زمان علت افزایش نرخ تخم مرغ را ناشی از مسائل بهداشتی، بالارفتن نرخ نهاده های طیور و کاهش تولید بیان کرده بودند که پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان زنجان برای رفاه حال مصرف کنندگان و تنظیم بازار به واردات آن از ترکیه اقدام کردند.
با این اقدام مسئولان، از فروردین امسال قیمت تخم مرغ کاهش یافت و رضایت مصرف کنندگان را جلب کردد و واردات آن نیز قطع شد.
اما طی 10 روز اخیر مجدد نرخ این فرآورده روند صعودی یافته و قیمت تخم مرغ از 93 هزار ریال در هر کیلوگرم به 105 ریال رسیده است.

** واردات تخم مرغ از سر گرفته می شود
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: متاسفانه سال گذشته بیماری آنفلوآنزای طیور، تولید تخم مرغ را تحت تاثیر قرارداد و برخی از تولید کنندگان این فرآورده به ظرفیت کامل نرسیدند و خسارت دیدند.
عبدالله جعفری یادآوری کرد: در حالی که این تولید کنندگان نیازمند بازیابی و رسیدن به ظرفیت گذشته تولید تخم مرغ هستند از طرفی نیز افزایش تقاضای مصرف کننده ها موجب بالارفتن قیمت تخم مرغ شده است.
وی ادامه داد: چنانچه قیمت فعلی تخم مرغ کاهش نیابد به احتمال زیاد با واردات آن اقدام به کاهش نرخ این فرآورده می کنیم.
نایب رئیس اتحادیه مرغ؛ تخم مرغ و ماهی فرشان شهرستان زنجان افزود: امروز/20 آبان/ قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار این شهرستان با 105 هزار ریال برای مصرف کننده عرضه می شود.
سید ناصر موسوی تاکید کرد: پیش از این نرخ این فرآورده 93 هزار تا 95 هزار ریال بود.
وی با بیان اینکه قبل از افزایش نرخ تخم مرغ برای مصرف کننده، روزانه 18 تن از آن وارد بازار مصرف می شد، اضافه کرد: در حال حاضر توزیع آن به 10 تا 12 تن رسیده است.

** نظارتی بر نرخ تخم مرغ نیست
یکی از شهروندان زنجانی اظهارداشت: تخم مرغ را کیلویی 120 هزار ریال تهیه کرده ام.
لیلا محجوبی تاکید کرد: چطور است که مسئولان برای بالا بردن نرخ این فرآورده موافق بودند اما هم اکنون به جای نظارت دست روی دست گذاشته و مشغول تماشا هستند.
وی ادامه داد: اگر نرخ روزانه تخم مرغ تعیین شده چرا مغازه هایی با نرخ های بالاتر این فرآورده را به مشتریان عرضه می کنند.
این شهروند زنجانی تاکید کرد: تا زمانی که نظارت و برخورد جدی با گرانفروشان از سوی مسئولان انجام نشود قیمت ها لحظه ای و به دلخواه فروشندها افزایش خواهد یافت.
محجوبی یادآوری کرد: با افزایش نرخ این فراورده نیز مصرف کننده مجبور می شود تا از تهیه و مصرف آن خودداری کند.
یکی دیگر از خریداران تخم مرغ در زنجان نیز اظهار داشت: قیمتی که مسئولان برای تخم مرغ اعلام می کنند با آنچه که در بازار است تفاوت بسیار زیادی دارد.
موسی میرزایی تاکید کرد: بارها قیمت های تعیین شده برای تخم مرغ را رصد کرده ام اما در بازار با چنین قیمت هایی مواجه نشدم و همچنان این فرآورده را با نرخ بالاتری خریدم.
وی افزود: اینکه چرا قیمت ثابتی نیست، ناشی از نبود نظارت از سوی مسئولان مربوطه است که توان خرید مصرف کننده را روز به روز کاهش می دهد.
این شهروند زنجانی ادامه داد: موضوع متضرر نشدن تولید کنندگان تخم مرغ نیز با افزایش قیمت ها مطرح می شود که نمی دانیم نرخ این فرآورده باید تا کجا پیش برود و جیب مصرف کننده خالی شود تا تولید کننده راضی شود.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.